«Η παραλία», η ελληνική σειρά του Ertflix που επαναπροσεγγίζει το κίνημα των Χίπις

Συντάκτης: Ιωάννα Φούσκη

Ας δούμε πώς η νέα τηλεοπτική σειρά της ΕΡΤ, «Η παραλία», επιτυγχάνει να επαναπροσεγγίσει το κίνημα των Χίπις της δεκαετίας του ’60, τοποθετώντας το στο ρου των ιστορικών γεγονότων της περιόδου.

Λίγα λόγια για το κίνημα των Χίπις

Το κίνημα των Χίπις εντάσσεται σε μια σειρά από ανερχόμενα επαναστατικά κινήματα −Αντιπολεμικό, Φεμινιστικό, Ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Μαθητικό− που κάνουν την εμφάνισή τους τη δεκαετία του’60, έχοντας ως βασικό στόχο την κοινωνική ανανέωση και την αντίσταση σε κάθε μορφή πολιτικής, κοινωνικής, καλλιτεχνικής και οικονομικής αγκύλωσης και κομφορμισμού.

Ο όρος «hipster», από τον οποίο προέρχεται και η λέξη «hippies» χαρακτηρίζει στην αγγλική γλώσσα τα άτομα, τα οποία από επιλογή δεν συμμορφώνονται στους κανόνες της ήδη υπάρχουσας κουλτούρας, αλλά αντιθέτως διακατέχονται από προοδευτικό πνεύμα και διακινούν πιο ελεύθερες απόψεις. Κάτω λοιπόν από τον όρο «Χίπις» συμπεριλήφθηκαν όλα εκείνα τα άτομα που προέβαλαν αντίσταση στις ισχύουσες κοινωνικές και πολιτικές νόρμες υιοθετώντας την τέχνη και τη διανόηση ως κύρια μέσα αυτοέκφρασης για τη διεκδίκηση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Η υπόθεση του έργου

Η σειρά τοποθετείται χωροχρονικά στα Μάταλα το 1969, οπότε και η νεαρή γιατρός Υπατία Αρχοντάκη επιστρέφει στα πάτρια εδάφη μετά από ένα διάστημα στο Λονδίνο. Αυτή της η επιστροφή ευθυγραμμίζεται με την πρόθεσή της να ανακοινώσει στην οικογένειά της τον επικείμενο αρραβώνα της με τον Γιώργο. Ωστόσο, παρά τη συγκινητική επανασύνδεση με τους συγγενείς και τις παιδικές της φίλες, ο τόπος στον οποίο μεγάλωσε είναι πια διαφορετικός. Η παρουσία των «παιδιών των λουλουδιών» στην παραλία και η φιλοξενία της κοινότητάς τους, θα αποτελέσει σημείο σταθμό στην εξέλιξη της ζωής της Υπατίας. 

Ο έρωτας της με τον Χάρι τον αρχηγό του κοινοβίου, γεμάτος προκλήσεις και εμπόδια, που θα τους οδηγήσει στο επίκεντρο ενός ταραχώδους γεγονότος, συνδεδεμένου με τα ιστορικά τεκταινόμενα της περιόδου, ανατρέποντας τις σταθερές πεποιθήσεις τους.

h_paralia_h_ellhnikh_seira_toy_ertflix_pou_epanaproseggizei_to_kinhma_twn_hipis

Η ανανέωση

Το όνομα της σειράς τοποθετεί τα χωρικά όρια δράσης των χαρακτήρων δίνοντας έμφαση στην παρουσία των Χίπις και στη δημιουργία του κοινοβίου τους στην παραλία των Ματάλων. Θα πρέπει άλλωστε να έχουμε υπόψη μας ότι τα κοινόβια των χίπις, ως πρωτοποριακή και συνάμα πειραματική κοινωνική δομή, αποτέλεσαν μέρος της εναλλακτικής ζωής που υιοθέτησαν ορισμένοι χίπις κατά της διάρκεια του ’60 και του ’70, ενώ συνέβαλαν σημαντικά στη διαμόρφωση του πολιτιστικού τοπίου της εποχής.

Μέσα, λοιπόν, από την αναπαράσταση του γνωστού κοινοβίου των Χίπις στα Μάταλα, ο σκηνοθέτης, Στέφανος Μπλάτσος, επιτυγχάνει να αναδείξει, για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης, τους κανόνες ομαδικής συμβίωσης και τις συνθήκες διαβίωσης [ή οριακά επιβίωσης] των αντισυμβατικών αυτών ανθρώπων αναδεικνύοντας την αγνή προσπάθειά τους να δημιουργήσουν μια κοινότητα βασισμένη σε ιδεολογικές αρχές, όπως η αλληλεγγύη, η ειρήνη και η ελευθερία.

Μέσω αυτών των κοινοβίων, όπως γίνεται αντιληπτό και από την τηλεοπτική σειρά, οι Χίπις προσπαθούσαν να επιστρέψουν στις απαρχές της σχέσης του Ανθρώπου με τη μητέρα Φύση, απορρίπτοντας την υποτιθέμενη «πρόοδο» της καπιταλιστικής ελεύθερης αγοράς, η οποία τότε ξεκινούσε σταδιακά να κερδίζει έδαφος. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του πλούσιου Αρχοντάκη, συμβόλου της καθεστηκυίας τάξης, ο οποίος σχεδιάζει να χτίσει κατά μήκος όλης της παραλίας μια τεράστια ξενοδοχειακή μονάδα, “βιάζοντας” το ανέπαφο τοπίο της περιοχής στο όνομα της τουριστικής ανάπτυξης. Εμπόδιο στα σχέδιά του, βέβαια, θα αποτελέσει το κοινόβιο αφού η παρουσία των «Χίπις», θα υποβαθμίσει ποιοτικά την περιοχή οδηγώντας σε οικονομική ζημία.

Από την άλλη πλευρά, παρά την καχύποπτη στάση που κρατούν κάποια από τα πρόσωπα της σειράς απέναντι στα «παιδιά των λουλουδιών», η πλειοψηφία του χωριού μοιάζει όχι μόνο να τους αποδέχεται αλλά και να τους εντάσσει, να τους ενσωματώνει αρμονικά… Αυτή η κοινωνική ενσωμάτωση αντανακλάται ενδεικτικά στο πρόσωπο της Νόνας, της φουρνάρισσας του χωριού, η οποία, σαν τρυφερή μητέρα, φροντίζει πάντα να τροφοδοτεί τους Χίπις, ενώ δεν διστάζει μάλιστα να προσλάβει κι έναν από αυτούς ως ζαχαροπλάστη, όταν εκείνος είχε ανάγκη από χρήματα.

h_paralia_h_ellhnikh_seira_toy_ertflix_pou_epanaproseggizei_to_kinhma_twn_hipis

Δεν θα πρέπει φυσικά να παραλείψουμε τους έρωτες που γεννιούνται ανάμεσα σε ντόπιους και σε Χίπις, γεγονός που αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα της μερικής μεν αλλά σημαντικής απόδοχής τους από τη νέα γενιά του νησιού.

Συμπερασματικά, η εν λόγω τηλεοπτική παραγωγή επιτυγχάνει να εντάξει το κίνημα των χίπις στο ρου των ιστορικών γεγονότων της περιόδου, παρουσιάζοντάς το ως απόρροια των παγκόσμιων εξελίξεων και ως αντίδραση στην κυριαρχία απολυταρχικών καθεστώτων.

Συντάκτης: Ιωάννα Φούσκη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.