Πως το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να πλάσει ολοκληρωμένους ανθρώπους

Συντάκτης: Άννα Παγκράτη

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όπως κάθε τομέας της κοινωνίας που λειτουργεί υπέρ των μελών του, πρέπει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται ανάλογα με τα μέλη αυτά και τις ανάγκες που προκύπτουν. Το σχολείο, όντας το σύστημα που παραλαμβάνει τους πολίτες σχεδόν από τη γέννησή τους και τους ετοιμάζει για την ενηλικίωση και την μετέπειτα κοινωνική και επαγγελματική τους ανάπτυξη, καταλαμβάνει έναν καταλυτικό ρόλο τον οποίο θα αναλύσουμε στο συγκεκριμένο άρθρο. Οι στόχοι; Να δημιουργηθούν ολοκληρωμένοι άνθρωποι που θα μπορούν να σταθούν και να εξελιχθούν ανεξάρτητα στην κοινωνία, μέσω μηχανισμών και δεξιοτήτων που μόνο το μέρος στο οποίο περνούν την μισή ημέρα τους για πάνω από 10 έτη μπορεί να τους παρέχει.

Προσωπική ανάπτυξη

Κάτι βασικό, το οποίο πρέπει να μεταφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα στους μαθητές του, είναι η σημαντικότητα της προσωπικής και εσωτερικής ανάπτυξής τους. Σίγουρα, οι ακαδημαϊκές γνώσεις είναι η βάση για την επαγγελματική εξέλιξη και την σωστή κατάρτιση, ωστόσο όλα αυτά μπορεί να εμποδιστούν, αν κάποιος δεν μάθει το πως να αναζητά, να γνωρίζει τον εαυτό του, και να δουλεύει όλα όσα δεν συμβάλλουν στο να πηγαίνει μπροστά. Η δημιουργία και ανάπτυξη χαρακτήρων που αναρωτιούνται και προκαλούν όσα γνωρίζουν, που χρησιμοποιούν την κριτική τους σκέψη για όλα όσα διδάχθηκαν από την οικογένεια ή και την ίδια την εκπαίδευσή τους, είναι κάτι που θα τους βοηθήσει να επιτύχουν τους στόχους τους και να εξελιχθούν ολιστικά σε ό,τι και να προσπαθήσουν.

Προσανατολισμός

Φυσικά, επίσης βασικό ρόλο, παίζει και ο σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών, ώστε φεύγοντας από το σχολείο να γνωρίζουν όσο γίνεται με τι θέλουν να ασχοληθούν στην ζωή τους ή τουλάχιστον πως θα το ανακαλύψουν. Κάτι τέτοιο, απαιτεί την παρακίνηση των ατόμων να πειραματιστούν με διάφορες ασχολίες, μέσω της ένταξης στον κορμό της διδακτικής ύλης ενός μαθήματος προσανατολισμού. Ως περιεχόμενο του μαθήματος αυτού, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να ασχοληθούν με δραστηριότητες ή ακόμα και τεστ, τα οποία θα τους βοηθήσουν να καταλάβουν τις κλίσεις τους. Θα μπορούν να θέσουν στόχους για το μέλλον τους και να αναπτύξουν και εναλλακτικές σε περίπτωση που αυτοί οι στόχοι δεν καταλήξουν ιδανικά. Ειδικότερα σε μία κοινωνία, όπου η πίεση του να γνωρίζεις τι θέλεις να κάνεις επαγγελματικά από τα 17 έτη είναι μεγάλη, ο καθένας χρειάζεται ένα «μπούσουλα» για να ανταπεξέλθει.

Η θέση των μαθητών στην κοινωνία

Το κάθε ένα άτομο, μέλος της κάθε εκπαιδευτικής κοινότητας, είναι και μέλος της κοινωνίας. Γι’αυτό είναι αναγκαίο να αναπτυχθούν οι απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες, ώστε να καθίστανται λειτουργικές οι ανθρώπινες σχέσεις και να μην δημιουργούνται αρνητικές ή και «προβληματικές» καταστάσεις. Οι δεξιότητες αυτές, είναι επίσης σημαντικές καθώς χρειάζονται σε κάθε τομέα της ζωής. Τόσο στη γνωριμία νέων ατόμων και στη δημιουργία δυνατών και ουσιαστικών ανθρώπινων σχέσεων, απαραίτητων για την επιβίωση, όσο και στην απόκτηση και διατήρηση μίας επαγγελματικής θέσης, για παράδειγμα. Το σχολείο, λοιπόν, ως μία μικρογραφία της κοινωνίας αυτής, μπορεί να διδάξει τις βάσεις για να καλλιεργηθούν αυτές οι ικανότητες και να διευκολύνει τη διαδικασία αυτή.

Απτές και απαραίτητες δεξιότητες

Πέρα από τις σημαντικές εσωτερικές και διδακτικές αρχές που μεταφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα στους μαθητές του, υπάρχουν και μερικές περισσότερο «πρακτικές» γνώσεις, που θα τους βοηθήσουν στην καθημερινότητά τους. Αυτό μπορεί να σημαίνει γνώσεις ασφάλειας σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος, βασικές συμβουλές επιβίωσης, ή ακόμα και ένα θέμα «ταμπού», για το οποίο όχι απλά είναι καλό να έχεις γνώσεις, αλλά επιβάλλεται, καθώς είναι κάτι φυσιολογικό, την σεξουαλική υγεία. Έτσι, τα άτομα μαθαίνουν πράγματα για να προστατευθούν και να αποτρέψουν άσχημες καταστάσεις, αλλά και για να μπορούν να είναι ανεξάρτητοι απέναντι σε ό,τι μπορεί να προκύψει. Αυτό, μπορεί να σημαίνει ένα ξεχωριστό μάθημα που θα εξηγεί αυτές τις θεματολογίες, ή συγκεκριμένες ώρες μέσα στην σχολική εβδομάδα που θα αφιερώνονται σε τέτοιες καθημερινές γνώσεις.

Συντάκτης: Άννα Παγκράτη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.