24 Ιανουαρίου: Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης

Συντάκτης: Φρειδερίκη Τενεκετζή, Κοινωνική λειτουργός

H 24η Ιανουαρίου έχει ανακηρυχθεί από τα Ηνωμένα Έθνη ως «Η Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης», ώστε να αναδεικνύεται ο ρόλος της εκπαίδευσης στην ειρήνη και την ανάπτυξη.

Ποια είναι η φετινή θεματολογία της Διεθνούς Ημέρας Εκπαίδευσης;

Η UNESCO ανακοίνωσε τη φετινή θεματολογία της Διεθνούς Ημέρας Εκπαίδευσης, η οποία είναι «Μάθηση για διαρκή ειρήνη (learning for lasting peace)». Η σκέψη της UNESCO πίσω από τη θεματολογία αυτή αποτελεί ότι, ο κόσμος αυτή την περίοδο, περισσότερο από ποτέ, αντιμετωπίζει ένα κύμα βίαιων συγκρούσεων που παραλληλίζονται με μια ανησυχητική αύξηση των διακρίσεων, του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και της ρητορικής μίσους.

Οι συνέπειες της βίας αυτής εξαπλώνονται παγκοσμίως, χωρίς διακρίσεις σε φύλο, φυλή, θρησκεία και πολιτική. Ως εκ τούτου, μέσω της εκπαίδευσης και κυρίως μέσα από την εκπαίδευση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους μαθητές καλλιεργούνται αξίες, γνώσεις, στάσεις, δεξιότητες και συμπεριφορές ώστε να μπορέσουν να γίνουν φορείς της ειρήνης στις κοινότητές τους και να «σπάσουν» την αλυσίδα του μίσους.

Άλλωστε όπως είχε αναφέρει ο Ζαν Πιαζέ: «H εκπαίδευση στα σχολεία πρέπει να επικεντρώνεται στη δημιουργία ανθρώπων που θα είναι ικανοί να δημιουργήσουν νέα πράγματα και όχι απλώς να επαναλαμβάνουν ότι έχουν δημιουργήσει οι προηγούμενες γενεές. Μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας οι άνθρωποι γίνονται δημιουργικοί, καινοτόμοι και εξερευνητές και αναπτύσσουν την κριτική τους ικανότητα».

Η εκπαίδευση για την προώθηση της ειρήνης προσκαλεί τους μαθητές να έρθουν αντιμέτωποι με το να προκαλέσουν εποικοδομητική αλλαγή, πρωτίστως στο περιβάλλον του σχολείου, για ένα σχολείο χωρίς διακρίσεις και βία και έπειτα στην κοινωνία.

Επίσης, τους δίνει τη δυνατότητα να εξερευνούν και να συμμετέχουν σε δράσεις που παρέχουν ελπίδα για θετική κοινωνική αλλαγή. Με τη συμμετοχή τους οι μαθητές θα συνειδητοποιήσουν τρόπους με τους οποίους η ανθρωπότητα μπορεί και οφείλει να αναζητήσει εναλλακτικούς και μη βίαιους τρόπους για την επίλυση συγκρούσεων μέσω της εκπαίδευσης, του σχεδιασμού και της δράσης.

Ποιοι μπορούν να σταθούν αρωγοί στην προώθηση της ειρήνης στα σχολεία;

Στο εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων τόσο της γενικής όσο και της ειδικής εκπαίδευσης  τα τελευταία χρόνια, εκτός από τους εκπαιδευτικούς ανήκουν οι Κοινωνικοί Λειτουργοί και οι ψυχολόγοι.

Πιο συγκεκριμένα, οι σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί έχουν τις κατάλληλες γνώσεις για τα θεμελιώδη δικαιώματα και ειδικότερα για τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989) στην οποία αναφέρεται οτι, κάθε παιδί έχει δικαίωμα στη ζωή.

Κάθε παιδί πρέπει να μεγαλώνει μέσα σ’ ένα κλίμα ειρήνης, αξιοπρέπειας και σεβασμού, ελευθερίας, ισότητας και αλληλεγγύης. Ακόμη, είναι εκπαιδευμένοι να αντιμετωπίζουν τις διακρίσεις, τον ρατσισμό και την ξενοφοβία και να προωθούν την ενσωμάτωση και την ένταξη των μειονοτήτων στο σχολικό περιβάλλον μέσω προγραμμάτων πρόληψης ή/και ανάπτυξης δεξιοτήτων, σεμιναρίων και ομιλιών.

Αποστολή της κοινωνικής εργασίας αποτελεί να ενισχύσει την κοινωνική ευημερία. Σε αυτή τη νέα εποχή του ανθρώπινου πολιτισμού, θα δούμε το επάγγελμα της κοινωνικής εργασίας να εμποτίζεται με τον διευρυμένο ρόλο να φέρει ειρήνη και κοινωνική δικαιοσύνη και να σπέρνει σπόρους συμπόνιας και φροντίδας.

Οποιαδήποτε σύγκρουση παρουσιάζει μια ευκαιρία για αλλαγή και αυξημένη θετική επικοινωνία μέσω αφοσιωμένης εργασίας για την επίλυση διαφορών.

Η κοινωνική εργασία, βασισμένη στις αρχές του σεβασμού και της αποδοχής, προσφέρει έναν τρόπο διαχείρισης και επίλυσης της σύγκρουσης μέσω της δέσμευσης για αμοιβαία κατανόηση και μάθηση στη «δέσμευση να μην βλάπτουμε, αλλά να τροφοδοτούμε όλα τα άτομα και την κοινωνία».

Συντάκτης: Φρειδερίκη Τενεκετζή, Κοινωνική λειτουργός

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.