Ζήτημα… καρδιάς!

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Είναι ίσως το βασικότερο ζωτικό μας όργανο, αυτή που δίνει το πρώτο σημάδι ότι υπάρχει ζωή και αυτή που συνήθως παραδίδει τα όπλα τελευταία… Υπάρχουν όμως και φορές που κάποιους από μας τους προδίδει, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Η δεύτερη περίπτωση είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο, για την πρώτη όμως, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει όλοι να γνωρίζουμε για την καρδιά μας, ώστε να είναι γερή για πάντα!

Ανεξάρτητα από την ηλικία που έχει ο καθένας μας, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ως ενήλικες θα πρέπει να φροντίζουμε πάντα για την καλή της υγεία και κατάσταση. Μια καλή αρχή προτού αρχίσουμε τις απαραίτητες ετήσιες εξετάσεις ρουτίνας είναι να ρίξουμε μια ματιά στο οικογενειακό ιστορικό μας και να δούμε αν κάποιο μέλος της οικογένειας (πατέρας, μητέρα, γιαγιάδες, παππούδες, αδέλφια) είχε ποτέ κάποιο σχετικό πρόβλημα, αν έχει περάσει έμφραγμα, ταλαιπωρείται από αρρυθμίες, έχει ανεύρυσμα, στηθάγχη, στεφανιαία νόσο, υπέρταση ή άλλα καρδιακά προβλήματα σε νεαρή σχετικά ηλικία. Έτσι, θα είμαστε πάντα υποψιασμένοι και εμείς και ο καρδιολόγος μας, ο οποίος θα μπορέσει να μας κατευθύνει ανάλογα.

Μια ένδειξη ότι όλα πάνε καλά σε πρώτη φάση μπορούμε να έχουμε μετρώντας την πίεσή μας. Καλό είναι να κυμαίνεται μεταξύ 10-12, με την προϋπόθεση ότι δεν έχουμε ζαλάδες. Αν είναι υψηλή (πάνω από 14-15) σε σταθερή βάση ή ανεβοκατεβαίνει επικίνδυνα, ας προσέξουμε λίγο παραπάνω τη διατροφή μας αποκλείοντας το αλάτι, ενώ ο γιατρός θα κρίνει αν χρειάζεται να πάρουμε χάπια. Ο επόμενος έλεγχος αφορά τη χοληστερίνη, τη λεγόμενη «καλή» και «κακή».

Αυτοί που γυμνάζονται συστηματικά έχουν χαμηλά επίπεδα «κακής» χοληστερίνης. Όπως και να έχει, αν τα επίπεδά της συνολικά είναι υψηλά, ίσως χρειαστεί να πάρουμε φάρμακα, και σίγουρα να βελτιώσουμε τη διατροφή μας και να ασκούμαστε καθημερινά. Μια καλή αρχή σ’ αυτό είναι να ξεκινήσουμε γρήγορο περπάτημα, αν δε γυμναζόμαστε πιο ολοκληρωμένα και να είμαστε σε κίνηση όσο περισσότερο γίνεται μέσα στην ημέρα, γενικά να αποφεύγουμε την καθιστική ζωή.

Ο επόμενος έλεγχος αφορά τα επίπεδα σακχάρου που πρέπει να είναι κάτω από 110. Αν είναι παραπάνω, θα πρέπει να γίνουν επιπλέον εξετάσεις για διαβήτη, γιατί ο διαβήτης μπορεί να οδηγήσει εύκολα σε έμφραγμα ή εγκεφαλικό.

Η περίμετρος της μέσης επίσης, κρύβει πολλά παραπάνω από μια καλή ή όχι σιλουέτα. Εδώ δεν είναι θέμα εμφάνισης και ομορφιάς, αλλά υγείας. Για τους άντρες που η περίμετρος ξεπερνά τα 94 εκατοστά (με μέγιστο τα 102) και τις γυναίκες τα 80 (με μέγιστο τα 88), τα καρδιαγγειακά προβλήματα χτυπάνε την πόρτα!

Επίσης το κάπνισμα είναι άλλος ένας επιβαρυντικός παράγοντας. Αλλοιώνει τις αρτηρίες και σε περιπτώσεις που συνυπάρχει έντονο και μόνιμο άγχος μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της πίεσης και έμφραγμα.

Η φράση «γελάστε με την καρδιά σας» δεν είναι άλλωστε τυχαία, αφού καταπολέμα και την κατάθλιψη που ευθύνεται για καρδιοπάθειες, αλλά δυναμώνει και την καρδιά. Να έχετε υπόψη ότι ένα απλό καρδιογράφημα δεν μπορεί πλέον να δείξει τα πάντα. Καλό θα είναι να γίνονται και οι συμπληρωματικές εξετάσεις, όπως triplex (υπέρηχος καρδιάς) κι αν χρειάζεται τεστ κοπώσεως.

Μην ξεγελιέστε ότι αν γυμνάζεστε, δε χρειάζεται να κάνετε κανέναν έλεγχο. Καμιά φορά τα σοβαρότερα προβλήματα είναι και τα πιο ύπουλα…

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος Executive Diploma in Marketing Management…