Yandex, η ρωσική απάντηση στην Google
Κάποιες χώρες αρνούνται κατηγορηματικά την πρωτοκαθεδρία των Δυτικών τεχνολογικών κολοσσών, αντιπροτείνοντας δικά τους υποκατάστατα, τα οποία πολλές φορές μπορούν να μας εκπλήξουν. Μία από αυτές είναι η Ρωσία, η οποία κουβαλώντας το ψυχροπολεμικό κλίμα, απαντά σε κάθε αμερικανική τεχνολογική πρόκληση με ένα ρωσικό υποκατάστατο. Αυτό γίνεται και στην περίπτωση των μηχανών αναζήτησης, με τη ρωσική Yandex να έχει αρκετή απήχηση (περίπου 60%) στον αχανή Ρωσικό πληθυσμό.
Η Yandex (στα Ρωσικά Яндекс) είναι μία ρωσική εταιρεία πληροφορικής, η οποία άρχισε να λειτουργεί το 1997, ακολουθώντας το παράδειγμα της νεοφυούς τότε Google, Yahoo κλπ. Αρχικά, προσέφερε μία μηχανή αναζήτησης, προσαρμοσμένη στις ανάγκες των Ρώσων χρηστών και στην πορεία ανέπτυξε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της, σε συγχρονισμό με τα παγκόσμια δεδομένα: υπηρεσίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, χάρτες, οικονομικά νέα, ειδήσεις, βίντεο και μουσική, υπηρεσίες καταλόγου, μεταφραστή, εύρεση ταξί, ακόμα και τον δικό της πλοηγό, βασισμένο στο λογισμικό του Chrome. Συνεργάζεται με την Kaspersky για τον αντιικό έλεγχο. Είναι μία από τις πιο ταχεία αναπτυσσόμενες ρωσικές εταιρείες, με διαθεσιμότητα για όλες τις πλατφόρμες και τα κινητά τηλέφωνα.
Το όνομά της είναι ουσιαστικά ένα λογοπαίγνιο: Я, στα Ρωσικά σημαίνει “εγώ”, δηλαδή “I” στα Αγγλικά. Συνεπώς, Яндекс είναι σαν να λέμε «Index». Στη μακρόχρονη πορεία της, έχει εξαγοράσει πολλές μικρότερες νεοφυείς επιχειρήσεις για να τις χρησιμοποιήσει στην ανάπτυξη των υπηρεσιών και των προϊόντων της. Σήμερα, λειτουργεί σε χώρες με τις οποίες η Ρωσία έχει παραδοσιακά καλές σχέσεις (Λευκορωσία, Ουκρανία, Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν), αλλά και στην Τουρκία, ενώ προσφέρει τροποποιημένες υπηρεσίες για τις υπόλοιπες χώρες. Έχει καταφέρει να αυξήσει σημαντικά τα έσοδά της με κάποια δις δολάρια, ενώ είναι εισηγμένη στα μεγάλα διεθνή χρηματιστήρια και σκοπεύει να αναπτύξει σύντομα ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στο Βερολίνο, με μία μεγάλη εργαστηριακή της μονάδα να βρίσκεται ήδη στο Σαν Φρανσίσκο.
Δεν είναι όμως το μόνο παράδειγμα που δείχνει ότι η Ρωσία χαράσσει μια δική της πορεία. Πέρα από την Yandex και την Mail.ru, η οποία δραστηριοποιείται στον ίδιο χώρο, υπάρχουν και ρωσόφωνα social media (όπως το Vkontakte / Вконтакте και το Odnoklassniki / Одноклассники), αλλά και ένα Ρωσικής προέλευσης smartphone, με το όνομα YotaPhone, που χρησιμοποιεί λογισμικό Android και είναι χαρακτηριστικό με τις δύο οθόνες που διαθέτει. Ποιο θα είναι άραγε το επόμενο βήμα των Ρώσων επιστημόνων;