Χουρμάς: η απόλυτα υγιεινή λιχουδιά

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Ο χουρμάς είναι ο καρπός του φοίνικα, ο οποίος αλλιώς λέγεται και χουρμαδιά. Πρόκειται για ένα πολύ γευστικό και θρεπτικό φρούτο, καθώς περιέχει έως και 70% σάκχαρα.

Μέσα σε μία γενική προσπάθεια να μείνουμε μακριά από τη ζάχαρη και κάθε τροφή που την περιλαμβάνει σε κρυμμένες ποσότητες, έχουμε μπει στην δημιουργική διαδικασία να ψάχνουμε υγιεινούς τρόπους έτσι ώστε να μην στερούμαστε την γλυκιά γεύση ούτε στιγμή. Η φύση είναι γεμάτη δώρα, τα οποία μπορούμε εύκολα να προσαρμόσουμε στην καθημερινή μας διατροφή, ενισχύοντας την υγεία μας δίχως να στρερούμαστε τις μικρές ή μεγαλύτερες απολαύσεις.

Ένα τέτοιο πολύτιμο δώρο, μία πραγματική υπερτροφή, είναι ο χουρμάς, ένας παντανόστιμος κάρπος που μας έρχεται από την ανατολή. Ο χουρμάς είναι ο καρπός του φοίνικα, ο οποίος αλλιώς λέγεται και χουρμαδιά. Πρόκειται για ένα πολύ γευστικό και θρεπτικό φρούτο, καθώς περιέχει έως και 70% σάκχαρα.

Μπορούμε να τον αναζητήσουμε σε σούπερ μάρκετ, καταστήματα ξηρών καρπών ή βιολογικών προϊόντων και να τον καταναλώσουμε είτε σαν σνακ μέσα στην ημέρα μας είτε σαν συστατικό για γλυκά, κέικ και παγωτά. Ας δούμε όμως τις ωφέλιμες ιδιότητές του για τον οργανισμό μας, αλλά και γιατί θεωρείται υπερτροφή.

Θρεπτικά στοιχεία

Το προϊόν της χουρμαδιάς που καλλιεργείται πάνω από 6.000 χρόνια, ο χουρμάς, είναι ένα από τα πιο γλυκά φρούτα στη φύση. Αν και τρώγεται και φρέσκος, συνήθως καταναλώνεται αποξηραμένος. Φρέσκος όμως ή αποξηραμένος τα οφέλη του για την υγεία είναι το ίδιο μεγάλα, αφού περιέχει φυτικές ίνες, κάλιο και χαλκό. Αν και είναι πλούσιος σε θρεπτικά συστατικά και συνεπώς προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία μας, είναι τόσο μικρός σε μέγεθος που θα πρέπει να καταναλώσουμε αρκετή ποσότητα ώστε να επωφεληθούμε.

Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι τα 100 γραμμάρια χουρμά παρέχουν στον οργανισμό μας, το 20% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Πρόσληψης σε φυτικές ίνες, το 20% σε κάλιο, το 18% σε χαλκό, το 15% σε μαγγάνιο, το 14% σε μαγνήσιο και το 12% σε βιταμίνη Β6. Μάλιστα, η κατανάλωση μόλις τριών χουρμάδεων μέσα στην ημέρα ισοδυναμεί με 5 διαφορετικά συμπληρώματα διατροφής: καλίου, μαγγανίου, χαλκού, μαγνησίου και βιταμίνης Β6.

Υγεία πεπτικού συστήματος

Αν έχετε προβλήματα πεπτικού συστήματος, όπως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, δυσκοιλιότητα κ.α., οι χουρμάδες θα σας βοηθήσουν. Περιέχουν φυτικές ίνες, οι οποίες αποδεδειγμένα βοηθούν την ομαλή λειτουργία του πεπτικού, αλλά παράλληλα μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου. Ακόμη, συνιστώνται και για την περίπτωση αμμοροΐδων.

Αντιφλεγμονώσης δράση

Οι χουρμάδες περίεχουν μεγάλη ποσότητα μαγνησίου, το οποίο έχει αντιφλεγμονώδη δράση. Έτσι, η κατανάλωση χουρμάδων βοηθά στην ανακούφιση του πόνου και στην μείωση οιδημάτων. Μάλιστα, μελέτες έχουν δείξει ότι το μαγνήσιο στο φρούτο αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της αρτηριακής φλεγμονής και του εν γένει κινδύνου για καρδιακές παθήσεις.

Καλύτερη εγκυμοσύνη

Μια μελέτη που έγινε στο UST εξέτασε το πόσο μπορεί να βοηθήσουν οι χουρμάδες μία γυναίκα στην εγκυμοσύνη και τον τοκετό. Οι ερευνητές εξέτασαν 69 γυναίκες και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, εκείνες που έτρωγαν αυτό το καταπληκτικό φρούτο κατά τη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων εβδομάδων εγκυμοσύνης είχαν πιο ήπιο τοκετό. Επίσης βοηθούν στην απώλεια βάρους μετά από μια εγκυμοσύνη.

Γενικά οφέλη του χουρμά στην υγεία

Αναμφισβήτητα ο χουρμάς προσφέρει πολλά οφέλη στον ανθρώπινο οργανισμό και σε συνδυασμό με τη γλυκιά του γέυση, το φρούτο αυτό γίνεται ακαταμάχητο. Κάποια από αυτά τα οφέλη αναφέρονται παρακάτω:

  • Αδυνάτισμα
  • Ανακούφιση της δυσκοιλιότητας, εξασφαλίζοντας την κανονικότητα της κίνησης του εντέρου
  • Μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων λόγω των φυτικών ινών του και του μαγνησίου
  • Καταπολέμηση της διάρροιας
  • Βοηθάει στις περιπτώσεις σιδηροπενικής αναιμίας.
  • Μειώνει την αρτηριακή πίεση εξαιτείας του μαγνησίου και του καλίου που περιέχει
  • Εξασφαλίζει την υγεία της αναπνευστικής οδού και του πεπτικού συστήματος
  • Προφυλάσσει από τις αιμορροΐδες, την κολίτιδα, τον καρκίνο του εντέρου, εξαιτείας των φυτικών ινών του.
  • Έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση λόγω της περιεκτικότητάς του σε μαγνήσιο, και βοηθάει έτσι σε χρόνιες καταστάσεις όπως η αρθρίτιδα, η νόσος Alzheimer και άλλες φλεγμονώδεις παθήσεις.
  • Ενισχύει την υγεία και τη δραστηριότητα του εγκεφάλου λόγω της βιταμίνης Β6.

«Χουρμαδόμελο»- ένα υπέροχο εναλλακτικό γλυκαντικό

Αν αγαπάτε τους χουρμάδες ή αν ακόμα δεν έχετε δοκιμάσει αυτό τον πεντανόστιμο καρπό, η παρακάτω συνταγή θα σας κάνει να τους λατρέψετε. Το «χουρμαδόμελο» είναι ο πολτός του χουρμά που μπορεί εύκολα να παρασκευαστεί στο σπίτι και να χρησιμοποιηθεί ως γλυκαντική ουσία σε γλυκά (κέικ, μπισκότα, τρουφάκια κλπ) και ροφήματα (smoothies) αλλά και για επάληψη στο ψωμί.

Τι θα χρειαστείτε:

  • 1 φλυτζάνι χουρμά χωρίς κουκούτσια
  • Βραστό νερό να τους καλύψει
  • Κακάο ή βανίλια (προαιρετικά)

Πώς θα το φτιάξετε:

Μουλιάζετε τους χουρμάδες στο βραστό νερό για 10 λεπτά.

Έπειτα τους τοποθετείτε μαζί με το νερό τους σε ένα μπλέντερ και πολτοποιείτε μέχρι να έχετε μία απαλή κρέμα (αν θέλετε το μείγμα πιο ρευστό προσθέτετε λίγο νερό ακόμη).

Αν επιθυμείτε σοκολατένια γεύση, προσθέτετε 1 κουταλιά της σούπας κάκαο. Η βανίλια, αν σας αρέσει, δίνει υπέροχο άρωμα και γεύση. Είναι έτοιμο να το απολαύσετε με όποιον τρόπο σας αρέσει!

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…