Veluwemeer Aqueduct: μια μοναδική θαλάσσια γέφυρα στην Ολλανδία

Συντάκτης: Flowmagazine

Αυτή η πρόκληση για το μάτι είναι το Veluwemeer Aqueduct στην Ολλανδία! Άνοιξε για το κοινό το 2002 και πρόκειται για ένα εκπληκτικό έργο αρχιτεκτονικής και μηχανικής.

Σε αντίθεση με άλλες λύσεις για να επιτρέπεται ταυτόχρονα η επίγεια και η θαλάσσια κυκλοφορία, οι μηχανικοί αποφάσισαν να ακολουθήσουν μια διαφορετική προσέγγιση: μια θαλάσσια γέφυρα!

Η υδάτινη γέφυρα βρίσκεται πάνω από τον δρόμο N302 και αποτελεί μέρος της λίμνης Veluwemeer. Ο ίδιος ο δρόμος έχει κι αυτός το ενδιαφέρον του, καθώς συνδέει την ηπειρωτική Ολλανδία με το Flevoland – το μεγαλύτερο τεχνητό νησί στον κόσμο.

Το Φλέβολαντ ή Φλεβολάνδη δημιουργήθηκε έπειτα από την διεκδίκηση γης απ’ τους Ολλανδούς εις βάρος της θάλασσας, μια συνήθης πρακτική που ακολουθείται στις Κάτω Χώρες. Περιβάλλεται από τρεις τεχνητές λίμνες. Αυτό το νησί στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο αποστραγγισμένα τμήματα, το Flevopolder και το Noordoostpolder, τα οποία ενώνονται για να αποτελέσουν την επαρχία Flevoland, έκτασης 970 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού της μοναδικής γέφυρας, οι μηχανικοί επέλεξαν να κατασκευάσουν την πλωτή οδό πάνω από τον δρόμο N302, όπου περνούν περίπου 28.000 οχήματα κάθε μέρα.

Veluwemeer Aqueduct: μια μοναδική θαλάσσια γέφυρα στην Ολλανδία


Διαβάστε επίσης: Ολλανδία: Οι πόλεις που πρέπει σίγουρα να επισκεφθείς


Πως λειτουργεί η πλωτή γέφυρα

Το Veluwemeer Aqueduct είναι μια ρηχή γέφυρα βάθους 3 μέτρων που επιτρέπει σε μικρά σκάφη να περνούν πάνω από το δρόμο με ασφάλεια και ευκολία.

Εκτός από το ότι επιτρέπεται η διέλευση σκαφών πάνω από το δρόμο, υπάρχουν διάδρομοι πεζών και στις δύο πλευρές της γέφυρας, επιτρέποντας επίσης τη διέλευση της κυκλοφορίας με τα πόδια. Φυσικά υπάρχουν και καθορισμένες λωρίδες ποδηλασίας.

Σε αντίθεση με άλλες οδικές κατασκευές, ο σχεδιασμός του Veluwemeer Aqueduct επιτρέπει τη συνεχή ροή κυκλοφορίας τόσο στο δρόμο όσο και πάνω από την πλωτή γέφυρα.

Για το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου N302 κατά μήκος της λίμνης, ο δρόμος υψώνεται πάνω από την γραμμή ισάλου με τη βοήθεια τεχνητών αναχωμάτων, αλλά για το σύντομο άνοιγμα των 17 μέτρων στη γέφυρα, ο δρόμος βυθίζεται, για λίγο, κάτω από την επιφάνεια της λίμνης.

Είναι αξιοσημείωτο ότι περίπου 400 μέτρα βορειοδυτικά της γέφυρας, ο N302 διασχίζει τη λίμνη για ακόμα μια φορά σε μια πιο παραδοσιακή δομή γέφυρας.

Veluwemeer Aqueduct: μια μοναδική θαλάσσια γέφυρα στην Ολλανδία

Η λίμνη Veluwemeer (σσ. “meer” στα ολλανδικά σημαίνει λίμνη) είναι μία από τις δεκατέσσερις “παραμεθόριες λίμνες” στην περιοχή, οι οποίες στην ουσία αποτελούν ένα μεγάλο συνεχές σώμα νερού, που δημιουργήθηκε επειδή δεν έχει συνδεθεί πλήρως το Flevoland και το Βορειοανατολικό Πόλντερ με την ηπειρωτική Ολλανδία.

Το σύστημα των λιμνών κατασκευάστηκε αρχικά για να βοηθήσει στη ρύθμιση της στάθμης των υδάτων στις γύρω περιοχές. Δεν άργησε βέβαια να γίνουν σημαντικά φυσικά καταφύγια για τα υδρόβια πουλιά, όπως και χώροι αναψυχής για τους κατοίκους της περιοχής.

Το σύστημα των λιμνών κατασκευάστηκε αρχικά για να βοηθήσει στη ρύθμιση της στάθμης των υδάτων στις γύρω περιοχές. Δεν άργησε βέβαια να γίνουν σημαντικά φυσικά καταφύγια για τα υδρόβια πουλιά, όπως και χώροι αναψυχής για τους κατοίκους της περιοχής.

Η γέφυρα πήρε το όνομά της από τη λίμνη που εξυπηρετεί, ενώ η λίμνη πήρε το όνομά της από την περιοχή Veluwe του Gelderland, που εκτείνεται νότια της λίμνης.


Διαβάστε επίσης: Η Ολλανδία μειώνει το όριο ταχύτητας στα 100 χιλιόμετρα/ώρα


Γιατί επιλέχθηκε η λύση της πλωτής γέφυρας

Κατά τη φάση σχεδιασμού του έργου, κρεμαστές γέφυρες, πορθμεία και σήραγγες τέθηκαν στο τραπέζι ως πιθανές λύσεις ώστε ο δρόμος να διασχίζει πλήρως τη λίμνη. Ωστόσο, οι λύσεις αυτές απορρίφθηκαν και επιλέχθηκε η νέα προσέγγιση της κατασκευής ενός μικρού υδραγωγείου (aqueduct) πάνω από το δρόμο.

Επειδή ο N302 είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος, κρίθηκε μη ρεαλιστικό και αναποτελεσματικό να σταματάει η ροή της κυκλοφορίας χρησιμοποιώντας μια λύση κρεμαστής γέφυρας ή πορθμείου. Μια σήραγγα, μια επιλογή που πιθανότατα εξεταζόταν, θα απαιτούσε πολύ χρόνο και έξοδα σε σύγκριση με τη λύση του υδραγωγείου που τελικά επιλέχθηκε.

Μια γέφυρα, αν και μια πιο τυπική λύση στο πρόβλημα, κρίθηκε υπερβολικά δαπανηρή σε σύγκριση με το πιο λογικό κόστος της λύσης του υδραγωγείου, περίπου 61 εκατομμύρια δολάρια. Δεδομένου ότι στο σημείο στο οποίο επρόκειτο να κατασκευαστεί δεν υπήρχε σημαντική θαλάσσια κίνηση, ο σχεδιασμός του στενού υδραγωγείου κρίθηκε σοφή επιλογή.

Το Veluwemeer Aqueduct δεν έχει να επιδείξει κάποια ρεκόρ, παρ’όλα αυτά πρόκειται για  ένα από τα μικρότερα υδραγωγεία στον κόσμο. Και αν μη τι άλλο, απ’ τα πιο ενδιαφέροντα.

Πηγή

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…