Υπογλυκαιμία και διατροφή

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Η γλυκόζη (σάκχαρο) είναι η κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού. Όταν υπάρχει ένα ασυνήθιστα χαμηλό επίπεδο σακχάρου στο αίμα, τότε ο οργανισμός αδυνατεί να λειτουργήσει σωστά. Η υπογλυκαιμία χαρακτηρίζεται από ασυνήθιστα χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, συνήθως κάτω από 70 mg/dL (4 mmol/L). Βέβαια η τιμή αυτή ενδεχομένως να διαφέρει σε κάθε άτομο.

Τα υπογλυκαιμικά συμπτώματα είναι μία σημαντική ένδειξη ότι έχετε χαμηλή γλυκόζη στο αίμα. Η αντίδραση κάθε ατόμου στην υπογλυκαιμία είναι διαφορετική, οπότε είναι σημαντικό να μαθαίνετε τα σημάδια και τα συμπτώματά σας όταν η γλυκόζη του αίματός σας είναι χαμηλή, προκειμένου να την επαναφέρετε στο φυσιολογικό εύρος.

Τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας περιλαμβάνουν τρέμουλο, αίσθημα αδυναμίας ή λιποθυμίας, κεφαλαλγία, σύγχυση, άγχος και ευερεθιστότητα, αυξημένους καρδιακούς παλμούς, θολή όραση και μυρμήγκιασμα στα χείλη.

Ας δούμε λοιπόν πώς πρέπει να είναι η διατροφή σας ώστε να αντιμετωπίσετε αυτά τα δυσάρεστα συμπτώματα.

Πρόγευμα

Προσπαθήστε να τρώτε το πρωινό όσο το δυνατόν συντομότερα μετά το ξύπνημα, καθώς τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορεί να έχουν πέσει κατά τη διάρκεια της νύχτας. Περιορίστε την πρόσληψη χυμών φρούτων το πρωί επιλέγοντας πάντα αυτούς που δεν έχουν πρόσθετη ζάχαρη, καθώς μπορεί να προκαλέσουν αστάθεια στα επίπεδα του σακχάρου. Ορισμένες ιδανικές επιλογές για πρόγευμα είναι βραστά αυγά σε τοστ ολικής, βρώμη με μούρα, ηλιόσπορους, αγαύη και κανέλα ή γιαούρτι με μούρα, μέλι και βρώμη.

Υπογλυκαιμία και διατροφή

Γεύμα

Επιλέξτε ένα μικρό γεύμα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, με υγιεινά λιπαρά και σύνθετους υδατάνθρακες που θα συνεχίσουν να απελευθερώνουν ενέργεια, όπως ένα σάντουιτς με τόνο, κοτόπουλο ή tofu σε ψωμί ολικής με φύλλα σαλάτας ή μια μερίδα ρεβίθια με σαλάτα λαχανικών ή ψάρι στη σχάρα με ψητή γλυκοπατάτα και λίγη σαλάτα.

Τα άτομα με υπογλυκαιμία είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τον γλυκαιμικό δείκτη (GI) των τροφίμων που καταναλώνουν, καθώς ορισμένα ενώ φαίνονται υγιεινά, μπορεί να έχουν υψηλό GI.

Δείπνο

Όσοι πάσχουν από υπογλυκαιμία πρέπει να τρώνε ελαφρά το βράδυ. Καλές επιλογές είναι λίγο κοτόπουλο ή tofu με καστανό ρύζι και λαχανικά, σολομός με λαχανικά στον ατμό ή σαλάτα.

Snacks

Συμπεριλάβετε μικρά, θρεπτικά snacks μεταξύ των γευμάτων που θα διατηρήσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σταθερά και θα εξασφαλίσουν ότι παίρνετε αρκετές βιταμίνες, ανόργανα άλατα, υγιεινά λίπη, πρωτεΐνες και ινώδεις υδατάνθρακες με τη διατροφή σας.

Μερικές υγιεινές επιλογές είναι ένα μικρό μήλο με λίγο τυρί cheddar, μια μπανάνα με μια χούφτα ξηρούς καρπούς ή σπόρους, μια φέτα τοστ ολικής αλέσεως με λίγο αβοκάντο ή χούμους, φρυγανιές ολικής με λίγες σαρδέλες ή τόνο, sticks από καρότα, πιπεριές και αγγούρι με dip χούμους, ένα smoothie λαχανικών.

Όσοι ασκούνται τακτικά μπορεί να χρειαστεί να τρώνε πιο συχνά, καθώς η επίπονη ή συνεχής σωματική άσκηση μπορεί να οδηγήσει σε πτώση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Υπογλυκαιμία και διατροφή

Συμβουλές για τη διαχείριση της υπογλυκαιμίας

  • Ένα άτομο που αντιμετωπίζει μια ελαφριά περίπτωση χαμηλού σακχάρου στο αίμα μπορεί να καταναλώσει 15-20 γραμμάρια υδατανθράκων ταχείας δράσης, όπως ένα μικρό ποτήρι χυμό φρούτων ή μερικά crackers. Εάν εξακολουθεί να εμφανίζει συμπτώματα μετά από 15 λεπτά, μπορεί να φάει ακόμη 15-20 γρ. υδατάνθρακες.
  • Μια σωστή δίαιτα υπογλυκαιμίας θα βοηθήσει στη διαχείριση των συμπτωμάτων και θα αποτρέψει την πτώση του σακχάρου στο αίμα.
  • Η μείωση των απλών σακχάρων και η αύξηση των σύνθετων υδατανθράκων μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας και να αποτρέψει τυχόν ξαφνικές αυξομειώσεις.
  • Οι ειδικοί (γιατροί και διατροφολόγοι) συνιστούν επίσης την κατανάλωση συχνών γευμάτων, την αποφυγή τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, συμπεριλαμβανομένων των γλυκών, των ζαχαρούχων ποτών και των χυμών φρούτων με προσθήκη ζάχαρης, την επιλογή τροφίμων με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (GI) καθώς και τη μείωση ή την πλήρη αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…