Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Συντάκτης: Κλεωνάντα Χρούμπ

Ένας καλός και ποιοτικός ύπνος είναι εξαιρετικά σημαντικός για την υγεία μας. Στην πραγματικότητα, είναι εξίσου σημαντικό με την υγιεινή διατροφή και την άσκηση. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλά που μπορούν να επηρεάσουν τα φυσικά πρότυπα ύπνου. Οι άνθρωποι κοιμούνται τώρα λιγότερο απ΄ ό, τι στο παρελθόν και η ποιότητα του ύπνου έχει επίσης μειωθεί.

Αυτοί είναι 10 λόγοι που καθιστούν τον καλό ύπνο τόσο σημαντικό:

 1. Ο κακός ύπνος συνδέεται με υψηλότερο σωματικό βάρος

Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Τα άτομα με μικρή διάρκεια ύπνου τείνουν να ζυγίζουν περισσότερο από εκείνα που κοιμούνται επαρκώς. Σε μια εκτενή μελέτη επισκόπησης, τα παιδιά και οι ενήλικες με μικρή διάρκεια ύπνου ήταν 89% και 55% αντίστοιχα πιο πιθανό να αναπτύξουν παχυσαρκία. Η επίδραση του ύπνου στην αύξηση βάρους πιστεύεται ότι προκαλείται από πολλούς παράγοντες, όπως ορμόνες και μειωμένο κίνητρο για άσκηση.


Διαβάστε επίσης: Ο ύπνος με ανοιχτά φώτα παχαίνει


 2. Ο κακός ύπνος προκαλεί κακή ρύθμιση όρεξης 

Εάν προσπαθείτε να χάσετε βάρος, ο ποιοτικός ύπνος είναι απολύτως απαραίτητος, καθώς άτομα με έλλειψη ύπνου έχουν μεγαλύτερη όρεξη για φαγητό και τείνουν να καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες. Αυτό δικαιολογείται στο ότι η  στέρηση ύπνου διαταράσσει τις διακυμάνσεις των ορμονών της όρεξης και πιστεύεται ότι προκαλούν κακή ρύθμιση της όρεξης. Ουσιαστικά ο κακός ύπνος προκαλεί υψηλότερα επίπεδα γκρελίνης, την ορμόνη που διεγείρει την όρεξη και μειωμένα επίπεδα λεπτίνης, την ορμόνη που καταστέλλει την όρεξη.

 3. Ο καλός ύπνος μπορεί να βελτιώσει τη συγκέντρωση και την παραγωγικότητα

Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Ο ύπνος είναι σημαντικός για διάφορες πτυχές της λειτουργίας του εγκεφάλου. Αυτό περιλαμβάνει τη γνώση, τη συγκέντρωση, την παραγωγικότητα και την απόδοση. Όλα αυτά επηρεάζονται αρνητικά από την έλλειψη ύπνου. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ο κακός και μικρός σε διάρκεια ύπνος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες πτυχές της λειτουργίας του εγκεφάλου σε παρόμοιο βαθμό με τη δηλητηρίαση από το αλκοόλ. Ενώ, ο καλός ύπνος έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και βελτιώνει την απόδοση της μνήμης τόσο των παιδιών, όσο και των ενηλίκων.

 4. Ο καλός ύπνος μπορεί να μεγιστοποιήσει την αθλητική απόδοση

Ο ύπνος έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την αθλητική απόδοση. Σε μια μελέτη για παίκτες μπάσκετ, ο ύπνος αποδείχθηκε ότι βελτιώνει σημαντικά την ταχύτητα, την ακρίβεια, τους χρόνους αντίδρασης και την ψυχική ευεξία ενώ, ο αγχώδης ύπνος συσχετίστηκε με κακή απόδοση, βραδύτερο περπάτημα και μεγαλύτερη δυσκολία στην εκτέλεση δραστηριοτήτων.

 5. Ο κακός ύπνος ενέχει μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου

Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Η ποιότητα και η διάρκεια του ύπνου μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά πολλούς παράγοντες κινδύνου για την υγεία. Μια ανασκόπηση 15 μελετών διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται αρκετά διατρέχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιακής νόσου ή εγκεφαλικού επεισοδίου από εκείνους που κοιμούνται 7-8 ώρες τη νύχτα. Αυτοί είναι οι παράγοντες που πιστεύεται ότι προκαλούν χρόνιες παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων.

 6. Ο ύπνος επηρεάζει το μεταβολισμό της γλυκόζης και τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2

Ο περιορισμός ύπνου επηρεάζει το σάκχαρο στο αίμα και μειώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Σε μια μελέτη σε υγιείς νεαρούς άνδρες, ο περιορισμός του ύπνου σε 4 ώρες ανά διανυκτέρευση για 6 διανυκτερεύσεις στη σειρά προκάλεσε συμπτώματα prediabetes. Αυτά τα συμπτώματα επιλύθηκαν μετά από μία εβδομάδα αυξημένης διάρκειας ύπνου. Οι κακές συνήθειες ύπνου συνδέονται επίσης έντονα με τις δυσμενείς επιπτώσεις στο σάκχαρο του αίματος στο γενικό πληθυσμό. Εκείνοι που κοιμούνται λιγότερο από 6 ώρες ανά διανυκτέρευση έχει αποδειχθεί επανειλημμένα ότι διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

 7Ο κακός ύπνος συνδέεται με την κατάθλιψη

Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Ζητήματα ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη, συνδέονται στενά με κακή ποιότητα ύπνου και τις διαταραχές ύπνου. Εκτιμάται ότι το 90% των ατόμων με κατάθλιψη διαμαρτύρονται για την ποιότητα του ύπνου τους. Εκείνοι με διαταραχές ύπνου όπως αϋπνία ή αποφρακτική άπνοια ύπνου αναφέρουν επίσης σημαντικά υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης.


Διαβάστε επίσης: Ύπνος: Δύσκολη υπόθεση


 8. Ο ύπνος βελτιώνει την ανοσοποιητική σας λειτουργία

Ακόμη και μια μικρή απώλεια ύπνου έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζεται η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Μια μελέτη 2 εβδομάδων παρακολούθησε την ανάπτυξη του κοινού κρυολογήματος αφού έδωσε στους ανθρώπους ρινικές σταγόνες με τη ίωση. Διαπίστωσαν ότι εκείνοι που κοιμόντουσαν λιγότερο από 7 ώρες είχαν σχεδόν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κρυολόγημα από εκείνους που κοιμόντουσαν 8 ώρες ή περισσότερο. Εάν έχετε συχνά κρυολογήματα, η εξασφάλιση ότι έχετε τουλάχιστον 8 ώρες ύπνου κάθε βράδυ θα μπορούσε να είναι πολύ χρήσιμη. 

 9. Ο κακός ύπνος συνδέεται με αυξημένη φλεγμονή

Ο ύπνος μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στη φλεγμονή στο σώμα σας. Στην πραγματικότητα, η απώλεια ύπνου είναι γνωστό ότι ενεργοποιεί ανεπιθύμητους δείκτες φλεγμονής και κυτταρικής βλάβης. Ο κακός ύπνος έχει συνδεθεί έντονα με τη μακροχρόνια φλεγμονή του πεπτικού συστήματος, σε διαταραχές γνωστές ως φλεγμονώδης νόσος του εντέρου.

 10. Ο ύπνος επηρεάζει τα συναισθήματα και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις

Ύπνος: 10 λόγοι που τον κάνουν τόσο σημαντικό

Η απώλεια ύπνου μειώνει την ικανότητά σας να αλληλεπιδράτε κοινωνικά. Αρκετές μελέτες το επιβεβαίωσαν χρησιμοποιώντας δοκιμές συναισθηματικής αναγνώρισης προσώπου. Άνθρωποι που δεν είχαν κοιμηθεί, είχαν μειωμένη ικανότητα να αναγνωρίζουν τις εκφράσεις θυμού και ευτυχίας. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ο κακός ύπνος επηρεάζει την ικανότητά σας να αναγνωρίζετε σημαντικά κοινωνικά στοιχεία και να επεξεργάζεστε συναισθηματικές πληροφορίες.

Συντάκτης: Κλεωνάντα Χρούμπ,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.