Υπερανάλυση – Η τέχνη του να δημιουργείς προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν

Συντάκτης: Φλώρα Φωκά

Η υπερανάλυση αποτελεί τη μάστιγα της εποχής, η οποία προκύπτει από τον ίδιο τον εγκέφαλο. Πρόκειται για έναν μηχανισμό επιβίωσης που λειτουργεί ακόμα και εκεί που δεν χρειάζεται.

Η υπερανάλυση και οι καταστροφικές συνέπειές της.

Η υπερβολική σκέψη μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή συναισθηματική δυσφορία και να αυξήσει τον κίνδυνο προβλημάτων ψυχικής υγείας. Το να σκεφτόμαστε διαρκώς και επανειλημμένα τις ίδιες σκέψεις είναι εξουθενωτικό. Αν και υπάρχουν ενδείξεις που υποδηλώνουν ότι οι γυναίκες είναι περισσότερο πιθανό να σκέφτονται σε υπερβολικό βαθμό από ότι οι άνδρες, η αλήθεια είναι ότι όλοι τείνουν να υπεραναλύουν μερικές φορές.

Ο εγκέφαλός μας μπορεί να προσπαθεί να μας πείσει ότι το να ανησυχούμε είναι χρήσιμο και ωφέλιμο. Ωστόσο, όσο περισσότερο σκεφτόμαστε, τόσο χειρότερα αισθανόμαστε, και τα συναισθήματα θλίψης, άγχους ή θυμού μπορεί να θολώσουν την κρίση μας και να μας αποτρέψουν από τη λήψη σωστών αποφάσεων και την επιλογή θετικών ενεργειών. Η υπερβολική σκέψη μπορεί να είναι αρκετά επιζήμια και να οδηγήσει σε αγχώδεις διαταραχές και κατάθλιψη.

Σημάδια ότι σκεφτόμαστε υπερβολικά

Η υπερανάλυση εμφανίζεται σε δύο μορφές: μηρυκάζοντας το παρελθόν και ανησυχώντας για το μέλλον. Όταν συνειδητοποιήσουμε την τάση μας για υπερανάλυση, μπορούμε να λάβουμε μέτρα για να την αλλάξουμε.

10 σημάδια για να την αναγνωρίσουμε:

  1. Επαναφέρουμε διαρκώς στη σκέψη μας στιγμές που μας έφεραν σε δύσκολη θέση.

  2. Διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία του ύπνου μας, γιατί νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε.

  3. Ανησυχούμε συνεχώς για το μέλλον και προσπαθούμε μάταια να το προβλέψουμε.

  4. Ξοδεύουμε πολύ χρόνο για να σκεφτούμε το κρυμμένο νόημα σε πράγματα που λένε άλλοι άνθρωποι ή σε γεγονότα που συμβαίνουν.

  5. Επαναφέρουμε στο μυαλό μας συνομιλίες ή γεγονότα που έχουν συμβεί και σκεφτόμαστε όλα όσα θα θέλαμε να πούμε ή να πράξουμε διαφορετικά.

  6. Αναβιώνουμε συνεχώς τα λάθη μας.

  7. Όταν κάποιος δρα με τρόπο που δεν μας αρέσει, το επαναφέρουμε διαρκώς στο μυαλό μας.

  8. Έχουμε την τάση να αποκοβόμαστε κατά κάποιο τρόπο από το τι συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο γύρω μας, επειδή όλη μας η ενέργεια επικεντρώνεται σε γεγονότα που συνέβησαν στο παρελθόν ή ανησυχούμε για πράγματα που θα συμβούν στο μέλλον και για τις αρνητικές συνέπειες που θα επιφέρουν.

  9. Αφιερώνουμε πολύ χρόνο σε καταστάσεις για τις οποίες στην πραγματικότητα δεν έχουμε τον έλεγχο.

  10. Δεν μπορούμε να βρούμε διέξοδο από όσα μας ανησυχούν.

Η υπερανάλυση δεν είναι υπέρμαχος της ευτυχίας και της εσωτερικής μας ηρεμίας.

Η ενασχόληση με το πώς μπορούμε να σταματήσουμε να ξοδεύουμε χρόνο υπεραναλύοντας τις καταστάσεις αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα δώρα που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας. Το να ανησυχούμε διαρκώς δεν είναι κάτι μόνιμο. Είναι μια ψυχική ασθένεια πού μπορεί να θεραπευθεί. Είναι δυνατόν να εκπαιδεύσουμε τον εγκέφαλό μας, έτσι ώστε να βλέπουμε την ζωή από μία διαφορετική οπτική γωνία.

Το να προσπαθούμε να πείσουμε τον εαυτό μας να μη σκέφτεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο δεν επαρκεί. Πρέπει να αντικαταστήσουμε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Αντί να αναλογιζόμαστε τι θα μπορούσε να πάει λάθος, μπορούμε να σκεφτόμαστε τι θα μπορούσε να πάει σωστά. Αποδεχόμενοι τον εαυτό μας, τον βοηθάμε να μη χάνεται σε σκέψεις σχετικά με το τι θα μπορούσαμε, θα θέλαμε ή θα έπρεπε να είχαμε πράξει διαφορετικά.

Αυτό που σκεφτόμαστε γινόμαστε…

Το ψυχικό στρες μπορεί να επηρεάσει δραματικά την ποιότητα της ζωής μας. Κάθε φορά που αισθανόμαστε αγχωμένοι ή να μας κατακλύζουν αμφιβολίες, βοηθάει το να απομακρυνθούμε από τα γεγονότα και να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρινόμαστε σε αυτά. Σε εκείνη την στιγμή της συνειδητοποίησης κρύβεται ο σπόρος της αλλαγής που επιθυμούμε.

Το να είναι κάποιος φιλόδοξος αποτελεί κινητήριο μοχλό για την πρόοδό μας, αλλά το να αδημονούμε για την τελειότητα είναι ανέφικτο, εξουθενωτικό και ο στόχος αυτός δεν είναι καθόλου ρεαλιστικός. Η επιτυχία συνίσταται στη δική μας προσωπική προσπάθεια. Ωστόσο εξαρτάται και από πράγματα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Αν αποδεχτούμε τον εαυτό μας και φροντίσουμε να τον επιβραβεύουμε για την ενέργεια που δαπανά για την επίτευξη των στόχων μας, πραγματοποιούμε ένα μεγάλο βήμα για να έρθουμε πιο κοντά σε αυτούς. Για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας να εστιάσει σε έναν θετικό τρόπο σκέψης, μπορούμε κάθε μέρα να δημιουργούμε μια λίστα με πράγματα για τα οποία νιώθουμε ευγνώμονες.

Η υπερανάλυση δεν είναι πάντα μάταιη!

Η υπερβολική σκέψη είναι κάτι που μπορεί να ταλανίσει το μυαλό οποιουδήποτε. Δεν διακρίνει προσόντα και διαφορετικότητα. Ωστόσο, αν την εντοπίσουμε μπορούμε, τουλάχιστον, να αποκρούσουμε μερικούς από τους προβληματισμούς και τις αγχωτικές σκέψεις μας και να τους μετατρέψουμε σε κάτι χρήσιμο, παραγωγικό και αποτελεσματικό.

Συντάκτης: Φλώρα Φωκά,

Influence:

Οι βασικές σπουδές  που απέκτησα έχουν ως αντικείμενο την  Ελληνική Φιλολογία και Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Τρέφω μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάλυση και επεξεργασία κειμένων…