Τροφές που προκαλούν άγχος

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Το άγχος οφείλεται στον πιεστικό τρόπο ζωής. Ωστόσο, προκαλείται και από κάποιες τροφές που οδηγούν σε έντονη νευρικότητα.

Η καθημερινή μας διατροφή και οι τροφές που επιλέγουμε να καταναλώσουμε σε διαφορετικές στιγμές της ζωής μας προκύπτουν κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τα συναισθήματά μας. Το γεγονός ότι η ψυχολογική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα με το φαγητό είναι γενικά γνωστό, αυτό που δεν γνωρίζουμε, όμως, είναι ότι συγκεκριμένα τρόφιμα μπορούν να μας προκαλέσουν ορισμένα συναισθήματα, είτε θετικά είτε αρνητικά. Κατά κύριο λόγο, υγιεινές και πλούσιες σε γεύση επιλογές μας προσφέρουν ηρεμία, χαρά και αγαλλίαση, ενώ αντίθετα, υπάρχουν τροφές που μπορούν να προκαλέσουν ένταση και άγχος.

Ας δούμε λοιπόν τα τρόφιμα των οποίων η κατανάλωση οδηγεί σε αυξημένο στρες και ας προσπαθήσουμε να τα κρατήσουμε έξω από την καθημερινή μας διατροφή.

Καφές

Τροφές που προκαλούν άγχος

Η καφεΐνη επηρεάζει τον οργανισμό μας με τον ίδιο τρόπο όπως ένα τρομακτικό συμβάν: με την έκκριση αδρεναλίνης. Επίσης, μπορεί  να απελευθερώσει κορτιζόλη, την ορμόνη του στρες, που αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό και την αρτηριακή πίεση. Αυτές οι ορμόνες προάγουν το άγχος και προκαλούν αϋπνίες, που με τη σειρά τους επιδεινώνουν το άγχος. Μερικές μη καφεϊνούχες αλλά καλές εναλλακτικές λύσεις είναι: τσάι από βότανα (όχι μαύρο), καφές ντεκαφεϊνέ ή νερό με βιταμίνες.

Λευκό ψωμί

…ή  λευκό ρύζι ή λευκά ζυμαρικά. Όλα αυτά περιέχουν επεξεργασμένα σάκχαρα τα οποία, γενικά, είναι κακή επιλογή και μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη διάθεσή μας. Η ζάχαρη αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα και μετά παρατηρείται μία απότομη πτώση του, η οποία σχετίζεται με το άγχος. Μάλιστα, όπως είναι γνωστό, η ζάχαρη έχει παρόμοια δράση στο σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου με την κοκαΐνη.

Για τους λόγους αυτούς, προτιμήστε σύνθετους υδατάνθρακες σε δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως βρόμη, καστανό ρύζι και γλυκοπατάτες. Τα προϊόντα ολικής αλέσεως είναι ένας από τους πυλώνες των σχεδίων υγιεινής διατροφής, όπως η μεσογειακή διατροφή και η διατροφή DASH (Διατροφικές προσεγγίσεις για τη διακοπή της υπέρτασης).

Αναψυκτικά

Τα αναψυκτικά περιέχουν και καφεΐνη και ζάχαρη, γι’ αυτό είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να αποφύγετε εάν έχετε άγχος. Η καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει τρέμουλο, ενώ η ζάχαρη είναι σαν ένα ναρκωτικό που προκαλεί βλάβες στον εγκέφαλό μας. Αυξάνει τη διάθεσή μας στην αρχή, αλλά μακροπρόθεσμα επιδεινώνει τη συναισθηματική μας ευεξία και προκαλεί φλεγμονή και υπερβολικό σωματικό λίπος. Σύμφωνα με τις Οδηγίες Διατροφής 2015-2020, σχεδόν τα μισά από τα πρόσθετα σάκχαρα στη διατροφή των Αμερικανών προέρχονται από χυμούς και αναψυκτικά. Επιπλέον, καλό είναι να αποφεύγετε τα προϊόντα διαίτης ως υποκατάστατα, καθώς μπορεί να σας προκαλέσουν κατάθλιψη.

Τηγανητά φαγητά

Τα τηγανητά τρόφιμα (όπως τηγανητές πατάτες, τηγανητό κοτόπουλο, τηγανητά κρεμμύδια και ντόνατς) μπορεί να προκαλέσουν όχι μόνο άγχος αλλά και κατάθλιψη. Μάλιστα, σύμφωνα με την Ένωση Άγχους και Κατάθλιψης της Αμερικής, σχεδόν τα μισά άτομα με κατάθλιψη έχουν επίσης άγχος.

Τα τηγανητά τρόφιμα συνδέονται επίσης με καρδιακές παθήσεις, που είναι ο νούμερο ένα λόγος θανάτου των Αμερικανών. Πολλές μελέτες κατά τη διάρκεια των δεκαετιών επιβεβαίωσαν τον σύνδεσμο, με μια μελέτη επισκόπησης του 2015, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients, να διαπιστώνει ότι η κατανάλωση τηγανητών τροφών τέσσερις ή περισσότερες φορές την εβδομάδα συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, καρδιακή ανεπάρκεια, παχυσαρκία και υπέρταση. Όλοι αυτοί είναι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν άγχος σε κάποιον με υποκείμενα νοσήματα.

Χυμοί φρούτων

Πολλοί από τους χυμούς φρούτων που μπορούμε να αγοράσουμε στο σούπερ μάρκετ αποτελούνται από 10% φρούτα και 90% ζάχαρη. Βέβαια, τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα όταν στείβουμε τον χυμό μόνοι μας. Όταν τρώμε ένα φρούτο, ας τρώμε μόνο ένα ή δύο κάθε φορά. Το φρούτο περιέχει λιγότερη ζάχαρη από τον χυμό και είναι επίσης γεμάτο με φυτικές ίνες, που μεταβολίζονται πιο αργά, διατηρεί το σάκχαρο στο αίμα σταθερό και μας κάνει να νιώθουμε χορτασμένοι για περισσότερο. Αν τώρα φτιάξουμε φρέσκο ​​χυμό, θα χρειαστούμε πέντε ή έξι πορτοκάλια. Αυτό το ποτήρι περιέχει υπερβολική ποσότητα ζάχαρης και δεν έχει φυτικές ίνες για να διαχειριστούν την ομαλή αύξηση του σακχάρου.

Αλκοόλ

Τροφές που προκαλούν άγχος

Πίνετε αλκοόλ και αυτό μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε χαλαροί για λίγο, αλλά μπορεί και να σας δημιουργήσει ένταση στερώντας σας τον ύπνο, πράγμα που αποτελεί σίγουρη συνταγή πρόκλησης άγχους. Όπως και άλλες τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα, το αλκοόλ αυξάνει απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, οδηγώντας σε άγχος και κατάθλιψη. Μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε αφυδάτωση, έναν ακόμη λόγο πρόκλησης νευρικότητας.

Τεχνητά γλυκαντικά

Υπάρχει γενικά η πεποίθηση ότι τα τεχνητά γλυκαντικά, τα οποία τεχνικά δεν είναι ζάχαρη και δεν προσθέτουν θερμίδες στην ημέρα σας, δεν σας επηρεάζουν σε κάποιο επίπεδο. Στην πραγματικότητα, αυτό δεν ισχύει. Τα πρόσθετα αυτά μπορούν να προκαλέσουν τις ίδιες παρενέργειες με τη ζάχαρη ή την καφεΐνη, μαζί με το αίσθημα κόπωσης, τις αλλαγές στη διάθεση και την αύξηση των παλμών της καρδιάς. Η ασπαρτάμη, ένα από τα πολλά γλυκαντικά υψηλής έντασης που έχει εγκριθεί από το FDA, εμποδίζει πραγματικά την παραγωγή σεροτονίνης (της ορμόνης της χαράς) στον εγκέφαλο.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…