Τροφές κατά της ακμής

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Μπορεί τα χρόνια της εφηβείας να έχουν εγκαταλείψει προ πολλού τους περισσότερους από εμάς, όμως η ακμή είναι ένα κατάλοιπό εκείνης της μαγικής εποχής που μάλλον, χρόνια δεν κοιτά.  Στην πραγματικότητα, ο ενήλικος πληθυσμός που παρουσιάζει λιπαρή επιδερμίδα και ενοχλητικά κόκκινα σημάδια στο πρόσωπο ή το σώμα, είναι αρκετά υψηλός και στην πλειοψηφία του νεαρές γυναίκες κοντά στην ηλικία των τριάντα. Πολλοί παράγοντες όπως οι ορμονικές διαταραχές, το προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο, το άγχος, η διακοπή των αντισυλληπτικών χαπιών και άλλα, είναι πολύ πιθανό να παρουσιάσουν ακμή σε νεαρές ενήλικες γυναίκες που σε συνδυασμό με την ατμοσφαιρική ρύπανση, το σύγχρονη τρόπο ζωής, το κάπνισμα και τις λανθασμένες διατροφικές επιλογές, οδηγούν σε αντιαισθητικά σημάδια που μόνο επιθυμητά δεν είναι από μία νέα κοπέλα.

Αν ανήκετε κι εσείς σε αυτή την κατηγορία, πιθανόν να έχετε ακούσει από το συγγενικό και φιλικό σας κύκλο, πως οι τροφές που καταναλώνουμε παίζουν μεγάλο ρόλο στην έξαρση ή στη χαλάρωση των συμπτωμάτων ακμής. Για το λόγο αυτό, σας συμβουλεύουν να προσέχετε τι τρώτε. Πράγματι, η πρόταση αυτή περιέχει μία δόση αλήθειας, όμως πρέπει να θυμάστε πως χωρίς την κατάλληλη θεραπεία το πρόβλημα της ακμής δε λύνεται τόσο εύκολα. Άλλωστε, δεν υπάρχουν «μαγικές» τροφές που θα κάνουν αυτόματα το δέρμα μας να λάμπει. Παρόλα αυτά, η εμφάνιση της ακμής συνδέεται βιοχημικά με τη διατροφή μας, οπότε θα βρείτε σίγουρα τροφές που θα απαλύνουν τα ενοχλητικά σημάδια. Ας ρίξουμε μία ματιά.

Ακμή και διατροφή

Η ακμή μπορεί να θεωρηθεί ως μία νόσος, του σύγχρονου δυτικού κόσμου, που σχετίζεται με τις νέες ινσουλινοτρόπους (=προάγουν την παραγωγή ινσουλίνης) τάσεις διατροφής που ακολουθούμε  (γρήγορα γεύματα πλούσια σε ζάχαρη και λιπαρά). Για παράδειγμα, το γάλα και όλα τα προϊόντα που περιέχουν πρωτεΐνες ορού γάλακτος, συμβάλλουν στη αύξηση της ινσουλίνης και του ινσουλινομιμητικού αυξητικού παράγοντα Ι (IGF-1) στο αίμα, αμέσως μετά το γεύμα. Έχει βρεθεί ότι, τα αυξημένα επίπεδα της ινσουλίνης και του IGF-1, συνδέονται βιοχημικά με τους κύριους παράγοντες που προκαλούν ακμή (μεγάλη έκκριση σμήγματος, αύξηση ανδρογόνων κλπ). Από την άλλη πλευρά, οι δίαιτες με υψηλό γλυκαιμικό φορτίο, επιδρούν στο μεταβολισμό του IGF-1 και των ανδρογόνων, με αποτέλεσμα την επιδείνωση της ακμής.

Ποιες τροφές να επιλέγουμε;

Σύμφωνα με τα παραπάνω, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη καθώς και τα τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά, πρέπει να αποφεύγονται από κάποιον που ταλαιπωρείται από ακμή. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα όμως, είναι μία κατηγορία τροφίμων με μεγάλη θρεπτική αξία για τον οργανισμό, συνεπώς δεν μπορούμε να τη βγάλουμε από τη διατροφή μας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε όμως, είναι να περιορίζουμε την κατανάλωση τέτοιων προϊόντων σε περιπτώσεις έξαρσης της ακμής.

Αντίθετα, η καθημερινή μας διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό, καλά λιπαρά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Πιο συγκεκριμένα:

  • Προτιμήστε την κατανάλωση λευκού κρέατος (γαλοπούλα ,κοτόπουλο, ψάρι) 3 φορές την εβδομάδα.
  • Περιορίστε το κόκκινο κρέας σε 1-2 φορές την εβδομάδα.
  • Να μαγειρεύετε με ελαιόλαδο και προτιμήστε ψητά, στον ατμό ή βραστά και λιγότερο μαγειρευτά φαγητά.
  • Εμπλουτίστε τη διατροφή σας με βιταμίνη Β5 (δημητριακά ολικής αλέσεως, μανιτάρια, καρύδια, σολωμός, κοτόπουλο, σιτηρά ολικής αλέσεως), βιταμίνη Β6 (μπανάνα, μοσχάρι, καστανό ρύζι, κοτόπουλο, αυγό, πεπόνι, λάχανο, βρώμη, φιστικιά, φασόλια, καρύδια, σιτηρά ολικής άλεσης, μαγιά μπύρας) και βιταμίνη C (μπρόκολο, πεπόνι, ακτινίδιο, πορτοκάλια, κόκκινες πιπεριές, ανανά, κόκκινο γκρέιπφρουτ, φράουλες).
  • Δώστε έμφαση σε πηγές σεληνίου (οστρακοειδή, καβούρι, αστακός, στρείδια, σιτηρά ολικής άλεσης, κρεμμύδια, ντομάτες) και ψευδαργύρου (μοσχάρι, αυγά, αρνί, ξηροί καρποί, στρείδια, προϊόντα ολικής άλεσης, γιαούρτι, μαγιά μπύρας).

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…