‘Η ανάγνωση είναι μια από τις μεγαλύτερες πηγές μάθησης και η γραφή ένα από τα βασικότερα μέσα για να αποδώσεις …
Το σωστό διάβασμα θέλει χρόνο. Μύθος ή πραγματικότητα;
Πολλά έχουν κατά καιρούς γραφεί σχετικά με τον τρόπο που μπορεί κάποιος να οργανώσει το διάβασμά του, να αυξήσει τη συγκέντρωσή του και να πετύχει το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Στο παρόν άρθρο συγκεντρώσαμε μερικές δημοφιλείς απόψεις για το λεγόμενο «σωστό διάβασμα» και τον χρόνο που απαιτείται γι’ αυτό, και εξετάσαμε ποιες από αυτές έχουν πραγματικό αντίκρισμα και ποιες δύνανται να καταρριφθούν.
Είτε είσαι φοιτητής εν μέσω εξεταστικής περιόδου, είτε μαθητής εν όψει πανελληνίων εξετάσεων, είτε απλός αναγνώστης, θα ενστερνιστείς ορισμένες από τις παρακάτω θέσεις ή θα τις απορρίψεις, ανάγοντάς τες σε μύθους..
Μύθος 1ος: «Δεν μου φτάνει ο χρόνος για διάβασμα».
Πραγματικότητα: Δεν έχεις μάθει να οργανώνεις σωστά το χρόνο σου.
Η σωστή διαχείριση χρόνου αποτελεί τη σημαντικότερη προϋπόθεση για ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό διάβασμα. Ο προγραμματισμός βοηθάει στη σωστή κατανομή του χρόνου, στην ομαλή διεκπεραίωση της ύλης που καλείσαι να καλύψεις και στην πρόληψη τυχόν απρόοπτων καθυστερήσεων. Προτού λοιπόν ξεκινήσεις, γράψε σ’ ένα χαρτί πόσες ώρες της ημέρας είσαι διατεθειμένος να διαβάσεις, με ποια γνωστικά αντικείμενα θα καταπιαστείς, αντιστοίχισε τμήματα αυτών στις διαθέσιμες ώρες και συμπερίλαβε κάποια κενά έτσι ώστε αν προκύψει κάποιο απρόβλεπτο γεγονός, αυτό να μην επηρεάσει το πρόγραμμά σου.
Μύθος 2ος: «Δεν ξέρω από πού να αρχίσω».
Πραγματικότητα: Ξεκίνα από ό,τι θεωρείς δυσκολότερο.
Πολλές φορές καταπιανόμαστε με μία εύκολη –για εμάς- εργασία προκειμένου να καθυστερήσουμε και – ει δυνατόν- να αποφύγουμε κάποια άλλη που θεωρούμε απαιτητική ή χρονοβόρα. Κι όμως! Ξεκινώντας με κάτι που στο μυαλό σου φαντάζει δύσκολο, θα νιώσεις μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ολοκληρώνοντάς το και θα έχεις περισσότερη όρεξη να συνεχίσεις στα επόμενα. Άσε που μετά θα έχεις την αίσθηση ότι ο χρόνος κυλά γρηγορότερα.
Για μεγαλύτερη διευκόλυνσή σου, μάλιστα κάνε πράξη το εξής: «Καταπιάνομαι με κάτι δύσκολο σα να ήταν εύκολο, για να μην καταληφθώ από υπερβολική αποθάρρυνση. Καταπιάνομαι με κάτι εύκολο, σα να ήταν δύσκολο, για να μην καταληφθώ από υπερβολική αυτοπεποίθηση!».
Μύθος 3ος: «Δεν έχω χρόνο για διαλείμματα».
Πραγματικότητα: Τα διαλείμματα όχι μόνο δεν αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στο διάβασμά σου, αλλά αντιθέτως επιβάλλονται για να γίνει ακόμη πιο αποδοτικό.
Το συνεχόμενο και πολύωρο διάβασμα είναι βέβαιο ότι θα αποβεί κουραστικό και εξαντλητικό για τις δυνάμεις σου. Από κάποιο σημείο κι έπειτα ο εγκέφαλός μας αδυνατεί να συλλάβει και να επεξεργαστεί τις πληροφορίες που του δίνονται. Το σημείο αυτό το ορίζει ο καθένας για τον εαυτό του, αν και συχνά προτείνεται ένα 15λεπτο διάλειμμα στο πέρας μιας ώρας. Είτε πρόκειται ωστόσο για 15 λεπτά, είτε για παραπάνω, φρόντισε να κάνεις συχνά διαλείμματα στο ημερήσιο πρόγραμμά σου ώστε να αποφορτίζεσαι προσωρινά και να συνεχίζεις πιο δυναμικά!
Μύθος 4ος: «Διαβάζω μόνο τις πρωινές ώρες».
Πραγματικότητα: Διαβάζεις τις ώρες που εσύ θεωρείς ότι μπορείς να συγκεντρωθείς πιο εύκολα.
Οι περισσότεροι διατείνονται ότι οι πρωινές ώρες ενδείκνυνται για διάβασμα καθώς ο εγκέφαλος είναι πιο ξεκούραστος μετά από τον ύπνο. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για όλους. Κάποιοι προτιμούν να ασχοληθούν με κάποια άλλη δραστηριότητα το πρωί και να αφήσουν το διάβασμα για το τέλος της ημέρας, αν μάλιστα τότε συμβάλλουν περισσότερο στην απαιτούμενη ησυχία και οι παράγοντες του περιβάλλοντος του καθενός. Άλλωστε, δεν είμαστε όλοι πρωινοί τύποι!
Είτε πρωινός λοιπόν, είτε βραδινός, ό,τι τύπος κι αν είσαι ελπίζουμε ότι πλέον γνωρίζεις ότι «το σωστό διάβασμα δε θέλει χρόνο, αλλά τρόπο!».