«Το junk food αυξάνει την πιθανότητα κατάθλιψης, ενώ η μεσογειακή διατροφή την μειώνει», σύμφωνα με έρευνα

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Έχετε νιώσει κι εσείς πως η κατανάλωση junk food σας «παρηγορεί» όταν αισθάνεστε άγχος ή απογοήτευση; Μήπως έχετε παρατηρήσει τι γίνεται λίγη ώρα αφότου ολοκληρώσετε το «αμαρτωλό» γεύμα; Μήπως επανέρχεστε και πάλι στην αρχική κατάσταση και μάλιστα αυτή τη φορά όλα μοιάζουν πιο… σκοτεινά;

Η επιστήμη έχει την απάντηση για άλλη μία φορά, αποδεικνύοντάς μας ότι το πρόχειρο φαγητό αυξάνει τις πιθανότητες κατάθλιψης, ενώ η ισορροπία της μεσογειακής διατροφής την μειώνει. Ας ρίξουμε μια ματιά στην μελέτη.

Η έρευνα

Oι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Καμίλ Λασάλ του Τμήματος Επιδημιολογίας και Δημόσιας Υγείας του University College του Λονδίνου (UCL), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογικής ψυχιατρικής «Molecular Psychiatry», σύμφωνα με τις βρετανικές «Guardian» και «Independent», αξιολόγησαν στοιχεία για 41 δημοσιευμένες έρευνες πάνω στη σχέση διατροφής και κατάθλιψης.

Τα στοιχεία αφορούσαν σχεδόν 33.000 άτομα σε πέντε χώρες, από τους οποίους κανείς δεν είχε διαγνωσμένη κατάθλιψη στην έναρξη της κάθε μελέτης.

«Το junk food αυξάνει την πιθανότητα κατάθλιψης, ενώ η μεσογειακή διατροφή την μειώνει», σύμφωνα με έρευνα

Η μετα-ανάλυση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση αφενός τροφών με πολλά λίπη και ζάχαρη, αφετέρου επεξεργασμένων, οδηγεί σε συστημική φλεγμονή όλου του σώματος, η οποία έχει στον οργανισμό παρόμοιες επιπτώσεις με αυτές του καπνίσματος, της παχυσαρκίας, της ρύπανσης και της έλλειψης άσκησης. «Η χρόνια φλεγμονή μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία μεταφέροντας φλεγμονώδη μόρια στον εγκέφαλο, ενώ μπορεί να επηρεάσει επίσης και τους νευροδιαβιβαστές, τα μόρια που ρυθμίζουν την ψυχική διάθεση», ανέφερε η Λασάλ.

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ιδανικές τροφές για καταπολέμηση της κατάθλιψης

______________________

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κακή διατροφή μπορεί όχι μόνο να επιδεινώσει, αλλά και να πυροδοτήσει την κατάθλιψη. Από την άλλη, όσοι ακολουθούσαν συστηματικά τη μεσογειακή διατροφή, είχαν κατά μέσο όρο 33% μικρότερη πιθανότητα εμφάνισης κατάθλιψης. Η κατανάλωση πολλών φρούτων, λαχανικών και οσπρίων μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή στο σώμα.

Μετά και τη νέα αυτή έρευνα, ενισχύεται ακόμη περισσότερο η πεποίθηση ότι οι συμβουλές περί διατροφής πρέπει να συνοδεύουν την ψυχιατρική, αν και ορισμένοι ψυχίατροι δεν έχουν ακόμη πεισθεί ότι η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να έχει πραγματικά ευεργετική δράση στις ψυχικές παθήσεις και γι’ αυτό αποζητούν περαιτέρω μελέτες.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…