Τηλεοπτικά παιχνίδια γνώσεων: Εξασκούν το μυαλό μας ή είναι χάσιμο χρόνου;

Συντάκτης: Ελένη Γκιάτα

Το θρυλικό παιχνίδι «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος» επέστρεψε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες και τα τηλεπαιχνίδια γνώσεων ήρθαν πάλι στο προσκήνιο. 

Το κοινό τα απογεύματα καθηλώνεται μπροστά στην τηλεόραση για να το παρακολουθήσει, να απαντήσει στις ερωτήσεις και να βιώσει ότι μπορεί να τα καταφέρει καλύτερα ή όχι από τον παίκτη. Κερδίζει άραγε κάτι από αυτό ή απλά χάνει τον χρόνο του;

Κατηγορίες τηλεπαιχνιδιών

Υπάρχουν αρκετές κατηγορίες τηλεπαιχνιδιών που έχουν προβληθεί από την τηλεόραση και που έχουν παρακολουθήσει πολλοί τηλεθεατές, όπως: γνώσεων, τύχης, ταχύτητας, παρατηρητικότητας, επιδεξιότητας, ετοιμότητας, υψηλού αγωνιστικού πνεύματος, κ.ά. Το κοινό, ανάλογα με το τι προτιμάει να παρακολουθήσει, καταλήγει στην επιλογή του τηλεπαιχνιδιού που θα το “κερδίσει”.

Πολλοί τηλεθεατές βιώνουν τη διαδικασία ενός τηλεπαιχνιδιού

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που παίζοντας από το σπίτι τους συμπάσχουν ταυτόχρονα με τους παίκτες, συμμετέχοντας εξ αποστάσεως στη διαδικασία του αγαπημένου τους τηλεπαιχνιδιού. Επιλέγουν να το παρακολουθήσουν από τους δέκτες τους, αντί να δηλώσουν συμμετοχή σε κάποιο τηλεπαιχνίδι.

Είναι γεγονός ότι είτε ως τηλεθεατής είτε ως παίκτης, μπαίνεις στην διαδικασία της “γρήγορης” σκέψης. 

Συμμετέχοντας σε ένα τηλεπαιχνίδι γνώσεων εξασκείς παράλληλα και τη μνήμη σου αλλά και την εξυπνάδα σου. Οι απαιτητικοί ρυθμοί, η ροή ενός τηλεπαιχνιδιού γνώσεων και ο ανταγωνισμός με συμπαίκτες σε οδηγούν να έχεις γρήγορα αντανακλαστικά. Βάζεις τα δυνατά σου προκειμένου να είσαι εσύ ο νικητής και καταβάλλεις προσπάθεια για να κερδίσεις το πολυπόθητο έπαθλο που μπορεί να είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, ένα αυτοκίνητο, κ.λπ.

Η προσφορά των τηλεπαιχνιδιών γνώσεων

Παλιότερα συνηθιζόταν να προσφέρουν ως έπαθλο μια ηλεκτρική συσκευή, ένα μεγάλο χρηματικό ποσό είτε στον/στους συμμετέχοντα/ες που 

βρισκόταν/βρίσκονταν απευθείας στο στούντιο είτε στο κοινό που παρακολουθούσε το αγαπημένο του τηλεπαιχνίδι γνώσεων και συμμετείχε από το σπίτι.

Ένα τηλεπαιχνίδι γνώσεων μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα εκτός από το προφανές, που είναι η ψυχαγωγία. Η βελτίωση των γνώσεων, όπως μπορεί εύκολα να υποθέσει κανείς, είναι άλλο ένα πλεονέκτημα αυτών των τηλεπαιχνιδιών.

Το έπαθλο, βέβαια, δηλαδή το ότι αποφέρουν κάποιο χρηματικό ποσό, είναι ένα κίνητρο συμμετοχής. «Όσοι παίρνουν μέρος, ακόμα και στα τηλεπαιχνίδια που δίνουν την ευκαιρία στον κόσμο να παίξει από το σπίτι, το κάνουν για τα χρήματα και για τα δώρα», εξηγεί στην εφημερίδα «ΤΑ NEA», γνωστό στέλεχος εταιρείας παραγωγής τηλεπαιχνιδιών, υπονοώντας πως σε τέτοιου είδους παιχνίδια το τεστ γνώσεων είναι η πρόφαση για συμμετοχή και το δέλεαρ είναι το δώρο.

Η αρνητική επίδραση της τηλεόρασης και κατά πόσο επηρεάζει τους νέους σήμερα

Η τηλεόραση πολλές φορές προβάλλει μη υγιή πρότυπα διαστρεβλώνοντας την αλήθεια. Οι νέοι, επηρεαζόμενοι από την τηλεόραση, έχουν την τάση να υιοθετούν συχνά μη σωστές συμπεριφορές και πρότυπα.

Οι περισσότεροι νέοι δεν διαβάζουν πολύ

Σήμερα παρατηρείται συχνά το φαινόμενο οι νέοι να μην έχουν τη διάθεση να διαβάσουν ένα επιμορφωτικό βιβλίο, από το οποίο θα είχαν την δυνατότητα να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, ή θα μπορούσαν ενδεχομένως να βελτιώσουν τις υπάρχουσες δεξιότητες που διαθέτουν και να ταξιδέψουν στον κόσμο της γνώσης. 

Αρνητικά που παρουσιάζουν τα τηλεπαιχνίδια γνώσεων

  1. Ενθάρρυνση παικτών από τον παρουσιαστή αλλά και παρέμβαση όταν χρειάζεται

Ο ρόλος του παρουσιαστή ή της παρουσιάστριας μπορεί να είναι είτε καθοδηγητικός είτε παρεμβατικός. Μπορεί αφενός να ενθαρρύνει τους παίκτες, να τους δίνει κουράγιο ή, με το χιούμορ του, να έχει διάθεση να τους βοηθήσει πιθανώς στο να βρεθούν πιο κοντά στη σωστή απάντηση μιας ερώτησης. 

Αφετέρου, παρατηρείται η καταρράκωση του ηθικού των συμμετεχόντων, προκειμένου να ικανοποιηθούν σκοπιμότητες στον βωμό της τηλεθέασης.

  1. Δεν βρίσκουμε κάτι καλύτερο να δούμε εκείνη την στιγμή 

Επιπροσθέτως, ως τηλεθεατές πολλές φορές έχουμε πέσει στην παγίδα να παρακολουθήσουμε ένα πρόγραμμα επειδή δεν προβάλλεται εκείνη την ώρα κάτι καλύτερο από τα κανάλια. Έτσι, δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να έχουμε συμβιβαστεί στη “θέα” ενός θεάματος που στην πραγματικότητα δεν μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, προτιμώντας να αρκεστούμε στο να το παρακολουθήσουμε, από το να κλείσουμε την τηλεόραση.

  1. Αναζήτηση εύκολου και γρήγορου χρήματος

Πολλοί προσπαθώντας να βρουν αναγνωρισιμότητα ή να κερδίσουν χρήματα χωρίς να χρειαστεί να καταβάλλουν ιδιαίτερη προσπάθεια και χωρίς να περάσει χρόνος, καταφεύγουν στην υπερέκθεση του εαυτού τους και των προσωπικών τους στιγμών προκειμένου να πετύχουν τον σκοπό τους.

  1. Προάγεται η σκανδαλοθηρία

Προκειμένου τα τηλεοπτικά κανάλια να οδηγηθούν εύκολα σε αύξηση των κερδών μπορεί να αντλούν τη θεματολογία τους και να επηρεάζονται από άλλες εκπομπές.

ΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥΧΟΣ”: 15 ερωτήσεις,3 βοήθειες,3 μαξιλαράκια και υψηλά ποσοστά τηλεθέασης

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός τέτοιου τηλεπαιχνιδιού γνώσεων, το οποίο μάλιστα αποτελεί καινοτομία για την τηλεόραση σε τοπικό και σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι το: “ΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟΥΧΟΣ”. Ο θρυλικός Regis Philbin ήταν ο πρώτος παρουσιαστής του Εκατομμυριούχου. Το soundtrack του Matthew Strachan και του πατέρα του Keith έγινε διαχρονικό

Είναι ανάμεσα στα τηλεπαιχνίδια γνώσεων που έχουν ξεχωρίσει. Στη χώρα μας, το παρουσίασε πρώτος ο Σπύρος Παπαδόπουλος και, στη συνέχεια, ο Γρηγόρης Αρναούτογλου. Ο Εκατομμυριούχος κατάφερε να σημειώσει υψηλά ποσοστά τηλεθέασης.

Ο Εκατομμυριούχος: Σε αναμέτρηση με το “Τέρας” και με τον εαυτό σου προκειμένου να βγεις νικητής

Είναι αναμφισβήτητα ένα τηλεπαιχνίδι στο οποίο καλείσαι να αποδείξεις τις γνώσεις σου, προκειμένου να κερδίσεις το ποσό που θα αποκτήσεις αν βγεις νικητής στην αναμέτρηση ενάντια στο “Τέρας”. Απαντώντας σωστά στις ερωτήσεις ανεβαίνεις σιγά σιγά επίπεδο, και ανά πέντε ερωτήσεις κατακτάς το λεγόμενο “μαξιλαράκι”, ένα σίγουρο ποσό σε περίπτωση που στη συνέχεια απαντήσεις λάθος σε κάποια ερώτηση. 

Ο κάθε παίκτης έχει στη διάθεσή του τρεις βοήθειες και μπορεί να τις χρησιμοποιήσει καθ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού -ακόμα και σε μία μόνο ερώτηση: το τηλέφωνο, το 50-50 και τη βοήθεια του κοινού.

Διχασμός για τις ερωτήσεις του “Εκατομμυριούχου”

Από την άλλη όμως, εκτός από τον ενθουσιασμό του κοινού, η επιλογή συγκεκριμένων ερωτήσεων που επιλέγονται και που προκαλούν αρνητική αίσθηση έχει προκαλέσει ερωτηματικά σε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό του κοινού. Πολλοί έκαναν λόγο για προχειρότητα και ασάφεια σε κάποιες ερωτήσεις, χαρακτηρίζοντας μάλιστα και μερικές από αυτές ως “μη σοβαρές” για ένα τόσο δημοφιλές τηλεπαιχνίδι.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να αντισταθούμε στην αρνητική επίδραση των τηλεπαιχνιδιών;

Οι νέοι και γενικότερα όλοι μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε τις αρνητικές επιδράσεις των τηλεοπτικών αυτών παιχνιδιών στην προσωπικότητά μας.

Ψάχνοντας να βρούμε νέες δραστηριότητες, διαβάζοντας περισσότερα βιβλία, μπορούμε να διαχειριστούμε πιο σωστά τον ελεύθερο χρόνο μας και έτσι να δούμε ότι υπάρχουν ιδιαίτερες κλίσεις που έχουμε που ίσως δεν γνωρίζαμε.

Συντάκτης: Ελένη Γκιάτα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.