Τι αποκαλύπτουν οι αναρτήσεις μας στο Facebook για την προσωπικότητά μας

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Άραγε, για ποιόν λόγο άλλοι χρήστες του Facebook αναρτούν προσωπικές, αστείες ιστορίες, άλλοι δημοσιοποιούν προσωπικές τους στιγμές και εξόδους, άλλοι εκδηλώνουν την αγάπη για τον σύντροφό τους, ενώ κάποιοι άλλοι εκφράζουν τις πολιτικές τους πεποιθήσεις;

Από την ίδρυση του Facebook, το 2004 η ενημέρωση της κατάστασης των μελών του υπήρξε μία από τις πιο χρησιμοποιούμενες εφαρμογές του. Η ενημέρωση της κατάστασης παρέχει τη δυνατότητα στους χρήστες να μοιράζονται σκέψεις, συναισθήματα και δραστηριότητες με τους φίλους τους, οι οποίοι αντίστοιχα έχουν τη δυνατότητα να αντιδρούν, δηλώνοντας ότι μία ανάρτηση τούς αρέσει, κοινοποιώντας τη με τη σειρά τους ή σχολιάζοντάς την.

Παρά τον κεντρικό ρόλο που κατέχει η εφαρμογή των αναρτήσεων στο Facebook, λίγες είναι οι έρευνες που έχουν μελετήσει τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα που παρουσιάζονται μέσα από τα επιλεγόμενα θέματα των χρηστών.

Μία σχετική έρευνα επικεντρώθηκε ωστόσο, στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας τα οποία συνδέονται με τη συχνότητα των αναρτήσεων που αφορούν τα τέσσερα παρακάτω θέματα:

  1. Κοινωνικές δραστηριότητες και καθημερινή ζωή.
  2. Πνευματικές δραστηριότητες.
  3. Προσωπικές επιτυχίες, δίαιτα και άσκηση.
  4. Σημαντικές σχέσεις.

Η συγκεκριμένη έρευνα εξέτασε αν οι συσχετισμοί επηρεάζονται από τα ίδια τα κίνητρα της χρήσης του Facebook, όπως είναι

  1. Η ανάγκη για επιβεβαίωση-η αναζήτηση προσοχής και αποδοχής.
  2. Η προσωπική έκφραση – η έκφραση απόψεων, παραπόνων και αληθινών ιστοριών.
  3. Η επικοινωνία- η αλληλεπίδραση και η σύνδεση.
  4. Η επικοινωνία μη προσωπικών πληροφοριών- όπως είναι η επικαιρότητα.

Ένας ακόμη σκοπός της έρευνας ήταν η διαπίστωση του αν οι χρήστες του Facebook οι οποίοι ενημερώνουν την κατάστασή τους επιλέγοντας συγκεκριμένα θέματα συγκεντρώνουν περισσότερες θετικές αντιδράσεις και σχόλια (likes και comments).

Έτσι, οι άνθρωποι που συγκεντρώνουν περισσότερα likes και των οποίων οι αναρτήσεις σχολιάζονται, απολαμβάνουν τα οφέλη του συναισθήματος ότι είναι ενεργά κοινωνικά μέλη, ενώ όσοι δε συγκεντρώνουν αντίστοιχες αντιδράσεις αισθάνονται πιο αποκομμένοι και έχουν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση.

Ναρκισσιστικές αναρτήσεις

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, οι χρήστες οι οποίοι ενημερώνουν την κατάστασή τους επιλέγοντας θέματα σχετικά με τη διατροφή τους,, τη γυμναστική και τα προσωπικά τους επιτεύγματα είναι πιθανότερο να είναι ναρκισσιστικές προσωπικότητες. Παράλληλα, η δημοσιοποίηση των προσωπικών επιτυχιών τους φαίνεται να ελκύει περισσότερο την προσοχή των εικονικών «φίλων».

Τι αποκαλύπτουν οι αναρτήσεις μας στο Facebook για την προσωπικότητά μας

Φαίνεται πως, για τους χρήστες του Facebook, η ναρκισσιστικού χαρακτήρα επίδειξη των κατορθωμάτων τους αξίζει τον κόπο, καθώς έτσι συγκεντρώνουν περισσότερα σχόλια και θετικές αντιδράσεις. Τα αποτελέσματα όμως της έρευνας υποδεικνύουν ότι, παρόλο που οι φίλοι του Facebook προσφέρουν δημόσια τη στήριξή τους, ενδόμυχα τρέφουν κάποια αποστροφή σε αυτού του είδους εγωκεντρικές επιδείξεις των χρηστών.

Μεγαλύτερος Συσχετισμός μεταξύ προσωπικότητας και χρήσης του Facebook.

Από τη συγκεκριμένη έρευνα πρόεκυψαν περισσότεροι συσχετισμοί μεταξύ της προσωπικότητας και της χρήσης του Facebook.

Έτσι λοιπόν:

  • Οι άνθρωποι που αναρτούν δημοσιεύσεις σε σχέση με τον αγαπημένο/ αγαπημένη τους είναι πιο πιθανό να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Γονείς με μεγαλύτερη αυτοεπίγνωση έχουν την τάση να δημοσιεύουν περισσότερο θέματα που αφορούν τα παιδιά τους.
  • Οι εξωστρεφείς αναρτούν ενημερώσεις σε σχέση με τις κοινωνικές τους δραστηριότητες και την καθημερινή τους ζωή.
  • Άνθρωποι που έχουν ανήσυχο πνεύμα είναι πιο πρόθυμοι στο να εκδηλώνονται και να ενημερώνουν με αναρτήσεις πνευματικού περιεχομένου.

Κλείνουμε λοιπόν με δύο κύρια ζητήματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος:

Πρώτον, οι διαφημίσεις είναι επικεντρωμένες και ενημερώνονται όχι μόνον μέσα από τις σελίδες που επισκεπτόμαστε, αλλά και από το περιεχόμενο των αναρτήσεών μας στα κοινωνικά δίκτυα.

Όσα μοιραζόμαστε στα κοινωνικά δίκτυα παρέχουν πολύτιμη πληροφόρηση στις εταιρίες και τις επιχειρήσεις σχετικά με το εν δυνάμει εμπορικό τους κοινό.

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το Facebook και η ψυχολογία του χρήστη

______________________

Δεύτερον, σύμφωνα με μία άλλη έρευνα η οποία βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο, στο μέλλον θα υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας με ανθρώπους που δε βρίσκονται πλέον στη ζωή, με βάση πληροφορίες που έχουν μοιραστεί όσο ζούσαν.

Εικάζεται ότι η δυνατότητα αυτή θα υπάρχει χάρη σε συγκεκριμένους αλγορίθμους που θα μπορούν να σχεδιάσουν αυτοματοποιημένα προφίλ που θα προσομοιάζουν το προφίλ του αποθανόντα.

Μπορείτε να το φανταστείτε;

Πώς σας φαίνεται μία τέτοια δυνατότητα;

Μετάφραση-Επιμέλεια από το πρωτότυπο άρθρο: Μαρίνα Σίσκου

Πηγή: https://exploringyourmind.com/what-your-facebook-posts-say-about-you

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…