Θρεπτικές τροφές ιδιαίτερης αξίας

Συντάκτης: Χριστιάννα Αμιράλη

Καθημερινά εφοδιάζουμε τον εαυτό μας με τροφές που δεν έχουν καμία θρεπτική αξία, απλά τις έχουμε συνηθίσει να υπάρχουν στο καθημερινό μας διατροφολόγιο. Πατατάκια, καραμέλες, κρουασάν, junk food, είναι μερικά απο αυτά που μας προσθέτουν μόνο κιλά και όχι θρεπτικά συστατικά και δύναμη. Ωστόσο, αυτό που καθορίζει την υγεία είναι ο συνδυασµός και οι ποσότητες των θρεπτικών συστατικών που περιέχονται στις τροφές που καταναλώνονται. Προκειµένου κάποιος να κατανοήσει τη διατροφή χρειάζεται να γνωρίζει τα θρεπτικά συστατικά.

Συγκέντρωσα λοιπόν σε μια λίστα μερικές απο τις τροφές που μας δίνουν ευεξία, ενέργεια και καλά θρεπτικά συστατικά και σας τις παρουσιάζω:

1. Χαλβάς. Αν και η τροφή αυτή προτιμάται τη Σαρακοστή που ήδη διανύουμε, ο χαλβάς χρονολογείται απο τον μεσαίωνα, ενώ ο πρώτος χαλβάς που κατασκεαυάστηκε ήταν απο χουρμάδες και γάλα και ονομάστηκε έτσι απο την αραβική λέξη Hulw που θα πεί γλυκό. Αντί για γάλα οι Αραβες έβαζαν αλεύρι η σιμιγδάλι και πετιμεζι ή μέλι, αλλα και ξηρούς καρπούς.

Η ιστορία του χαλβά ξεκινάει απο την Ανατολική Μεσόγειο και την Ινδία,όπου οι χαλβάδες με σιμιγδάλι ή αλεύρι και φρούτα ήταν συνηθισμένοι, αποτελώντας το βασικό γλυκό στο Ραμαζάνι. Με το πέρασμα του χρόνου ταξίδεψε και στα Βαλκάνια, ενώ στην Ελλάδα πιθανολογείται ότι έφτασε στα τέλη του 12ου αιώνα για να αποτελέσει το βασικό γλυκό της Σαρακοστής. Ο χαλβάς όμως έγινε στην Ελλάδα περισσότερο δημοφιλής μετά τη Μικρασιατική καταστροφή με την έλευση των προσφύγων.

Κύριο συστατικό του είναι το ταχίνι, που έχει χαρακτηριστεί από επιστήμονες διατροφής ως «υπερτρόφιμο». Πρόκειται για το προϊόν πολτοποίησης του σησαμιού και είναι πλούσιο σε βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθώς και ουσίες με αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

Ο περισσότερο δημοφιλής χαλβάς είναι ο Μακεδονικός, της Δραπετσώνας, του Κοσμίδη κλπ με την υπέροχη μαστιχωτή υφή, την αίσθηση σουσαμιού και το διακριτικό άρωμα βανίλιας και μαστίχας.

Η πιο καλή ποικικία σουσαμιού προέρχεται απο την Αφρική και συγκεκριμένα απο το Σουδάν.

Η διαδικασία δημιουργίας ταχινιού είναι απλή. Μπαίνει το σουσάμι σε αλατόνερο, ξεπλένεται,ψήνεται, αλέθεται και παράγεται το ταχίνι. Απο κεί και πέρα προσθέτουμε ό,τι θέλουμε: απο ξηρούς καρπούς και σοκολάτα μέχρι και φρούτα.Η θρεπτική του αξία είναι ανεκτίμητη, καθώς παρέχει πρωτείνες και αμινοξέα συν ένζυμα και βιταμίνες που βοηθάνε στον μεταβολισμό.

Βιταμίνες Β1, Κ, Β2 για την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, συμβάλει στη καλή λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και την οστική μάζα με μέταλλα και ιχνοστοιχεία(μαγνήσιο, ασβέστιο κλπ.).Θεωρείται αντιοξειδωτική τροφή κατά του καρκίνου λόγω του σεληνίου και λόγω της βιταμίνης Ε και Α που περιέχει. Οι θερμίδες υπολογίζονται γύρω στις 400 ανά 100γρ.

2. Νιφάδες βρώμης: αποτελούν σημαντική τροφή τόσο για άντρες, όσο και για γυναίκες και είναι ιδανική τροφή για πρωινό με γιαούρτι, γάλα και φρούτα. Το γνωστό μας κουάκερ μειώνει τη χοληστερόλη στο αίμα, την πίεση, ρυθμίζει τις ορμόνες κυρίως του θυροειδούς αδένα, μειώνει τις πιθανότητες καρκίνου του στήθους, αλλά και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

3. Μαύρη σοκολάτα. Με τον όρο σοκολάτα δεν εννοούμε τη σοκολάτα γάλακτος, γιατί πέρα απο ζάχαρη και λιπαρά, δεν εμπεριέχει κάποια διατροφική αξία σε αντίθεση με τη μαύρη σοκολάτα που έχει αντιοξειδωτική και αντιθρομβωτική δράση. Γι’ αυτό προτιμήστε την σε γλυκά, σε ροφήματα, αλλά και σκέτη και ειδικά σε περίοδο νηστείας.

4. Ο κουρκουμάς. Κατάγεται απο την Ινδία, είναι μπαχαρικό και σε σώζει απο πολλά. Εχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, είναι αντικαρκινικό, μειώνει τις φλεγμονές, τονώνει το ανοσοποιητικό, προστατεύει από το έλκος του στομάχου, τα οξέα, ενώ η κουρκουμίνη διεγείρει τη χολή. Συνδυάστε τον κουρκουμά με πιπέρι γιατί έτσι αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της κουρκουμίνης. Ποτέ όμως μην τρώτε κουρκουμά με άδειο στομάχι, καθώς επίσης δεν πρέπει να συνδυάζεται με φάρμακα όπως η ασπιρίνη, ιβουπροφαίνη και γενικά με φάρμακα κατά της πήξης του αίματος.

5. Ρόδι: το σπάμε τη Πρωτοχρονιά για γούρι.Το τρώμε όμως; Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, σίδηρο, σελήνιο, βιταμίνη C και καροτίνη, καταστρέφει τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για καρκίνο, καρδιοπάθειες κλπ και καταναλώνεται κυρίως μετά απο άσκηση, για να αυξάνεται η παραγωγή αίματος.

(διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στην επόμενη σελίδα)

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Χριστιάννα Αμιράλη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.