Όσοι βρίσκονται πίσω από το τιμόνι για δυο ή περισσότερες ώρες μέσα στο 24ωρο είναι πιο πιθανό να καπνίζουν, να …
Τα συχνότερα λάθη κατά την οδήγηση
Δυστυχώς στην Ελλάδα το ζήτημα της οδικής ασφάλειας χρήζει μεγάλης συζήτησης. Από τη μια το οδικό δίκτυο της χώρας αντιμετωπίζει αμέτρητα προβλήματα, από την άλλη οι οδηγοί δεν έχουν την σωστή εκπαίδευση και συμπεριφορά, επιδεινώνοντας την κατάσταση. Και αν το πρώτο δεν είναι στο χέρι μας αλλά στα χέρια των εκάστοτε αρχών, το δεύτερο τουλάχιστον μπορούμε να το διορθώσουμε. Χρειάζεται να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και να σταματήσουμε να θεωρούμε την άσφαλτο κτήμα μας.
Τα τελευταία χρόνια τα τροχαία ατυχήματα έχουν αυξηθεί ραγδαία και αυτό κρούει το καμπανάκι του κινδύνου. Αν διορθώναμε κάποιες κακές συνήθειες, ίσως να αποτρέπαμε πολλά ατυχήματα. Ορισμένα από τα συχνότερα λάθη είναι ότι:
1. Μιλάμε στο κινητό
Η χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης είναι ένα από τα συχνότερα και επικίνδυνα λάθη. Και το χειρότερο δεν είναι ότι οι οδηγοί μιλάνε μόνο στο κινητό, αλλά κάποιοι στέλνουν και μηνύματα ή τσεκάρουν τους ηλεκτρονικούς τους λογαριασμούς. Έχει παρατηρηθεί ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση μπορεί να έχει άσχημες συνέπειες. Και αν ακόμη πρόκειται για κάποιο σημαντικό τηλεφώνημα, παρκάρετε κάπου και μιλήστε με την άνεσή σας.
2. Ασχολούμαστε με άλλα πράγματα
Για παράδειγμα την ώρα που οδηγούμε δεν είναι ανάγκη να διαβάζουμε την εφημερίδα μας, να βλέπουμε το πρόσωπό μας στο καθρεφτάκι, να χτενιζόμαστε ή να τρώμε σνακς. Δεν θα πρέπει να ασχολούμαστε με άλλες δραστηριότητες ενώ οδηγούμε καθότι αποσπούν την προσοχή μας και μειώνουν τον χρόνο αντίδρασής μας. Εστιάζουμε μόνο στην οδήγηση και πουθενά αλλού.
3. Έχουμε πολλές φορές επιθετική συμπεριφορά
Όλοι μας έχουμε προβλήματα είτε στην προσωπική είτε στην επαγγελματική ζωή. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να εκτονώνουμε τα νεύρα, την οργή και την απογοήτευσή μας στο τιμόνι. Βάζουμε σε κίνδυνο τους άλλους οδηγούς, τους πεζούς αλλά και τους ίδιους μας εαυτούς. Δεν πρέπει να αφήνουμε τα συναισθήματα να μας κυριεύουν αλλά να μάθουμε να χαλιναγωγούμε τα νεύρα μας και να ελέγχουμε την αντίδρασή μας.
4. Δυνατή μουσική
Η μουσική κατά την οδήγηση είναι πολύ ευχάριστη και χαλαρώνει. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τη βάζουμε στο τέρμα. Καταρχάς θα προκαλέσει προβλήματα στην ακοή μας αλλά αυτό δεν είναι το κυριότερο πρόβλημα. Η δυνατή μουσική μας απροσανατολίζει. Όταν οδηγούμε θα πρέπει να έχουμε απόλυτη αφοσίωση, συγκέντρωση και να είμαστε σε εγρήγορση. Άλλωστε τα γρήγορα αντανακλαστικά και η λήψη της κατάλληλης απόφασης στο συντομότερο δυνατό χρόνο είναι το άλφα και το ωμέγα στην οδήγηση.
5. Κατανάλωση αλκοόλ
Η κατανάλωση αλκοόλ πριν την οδήγηση μπορεί να αποβεί μοιραία. Το αλκοόλ επιβραδύνει τα αντανακλαστικά και μειώνει την πνευματική οξύτητα. Έστω και με λίγο αλκοόλ δεν είμαστε σε θέση να πάρουμε σωστές αποφάσεις, να χειριστούμε σωστά το αυτοκίνητό μας και να οδηγήσουμε με ασφάλεια.
6. Υπερβολική ταχύτητα
Το οδικό σύστημα της Ελλάδας είναι επιεικώς απαράδεκτο. Οι περισσότεροι δρόμοι είναι καταστραμμένοι, υπάρχουν λακκούβες, με μια μικρή βροχούλα οι δρόμοι πλημμυρίζουν κατευθείαν, η ολισθηρότητα τους είναι δύο φορές χειρότερη, ο φωτισμός είναι ελλιπέστατος και υπάρχουν πολλές σπασμένες μπάρες. Για όλους αυτούς του λόγους συνίσταται να είμαστε ακόμα πιο προσεκτικοί και να τηρούμε ευλαβικά το όριο ταχύτητας. Λιγότερη ταχύτητα σημαίνει πάντα περισσότερη ασφάλεια.
7. Δεν φοράμε ζώνης ασφαλείας
Κάποιοι οδηγοί είτε επειδή έχουν να διανύσουν μια μικρή απόσταση είτε επειδή πιστεύουν ότι γνωρίζουν καλά τον δρόμο, ξεχνούν να βάλουν τις ζώνες τους. Μα ξεχνούν παράλληλα και το πιο σημαντικό τους εργαλείο, όπως είναι το κράνος για τους μοτοσικλετιστές είναι οι ζώνες ασφαλείας για τους οδηγούς Ι.Χ. Και μάλιστα το σωστό είναι να φοράνε όλοι οι επιβάτες ζώνες ασφαλείας, όχι μόνο ο οδηγός και ο συνοδηγός αλλά και οι επιβάτες στα πίσω καθίσματα (ειδικά αν πρόκειται για ανήλικα άτομα). Αποτελεί ένα είδος προστασίας και ελαττώνει τον κίνδυνο κάποιου σοβαρού τραυματισμού.
8. Αγνοούμε επιδεκτικά τα σήματα και τις πινακίδες
Στην Ελλάδα υπάρχει ανεπάρκεια στη σήμανση. Αυτό το γνωρίζουν σχεδόν όλοι. Η πλάκα είναι όμως ότι και αυτά τα ελάχιστα σήματα που υπάρχουν δεν λαμβάνονται σχεδόν ποτέ υπόψιν. Πολλοί οδηγοί στην προσπάθειά τους να κάνουν πιο γρήγορα ή να διευκολυνθούν, δεν τηρούν τα σήματα και τα αγνοούν απροκάλυπτα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η απαγόρευση αναστροφής. Πολλές φορές τα αυτοκίνητα παραβαίνουν αυτό το σήμα και κάνουν αναστροφή, γεγονός εγκληματικό γιατί εκείνη τη στιγμή μπορεί να περνούν πεζοί, ενήλικες ή παιδάκια, να πιαστούν εξ ’απροόπτου και να υπάρξουν μοιραία ατυχήματα.
9. Αδιαφορούμε για τα φανάρια
Οι φωτεινοί σηματοδότες ή διαφορετικά τα φανάρια χρησιμοποιούνται ώστε να υπάρχει ομαλή κυκλοφορία στους δρόμους. Πολλές φορές ενώ υπάρχει κόκκινο και πρέπει να περάσουν οι πεζοί, ορισμένα μηχανάκια συνεχίζουν κανονικά την πορεία τους σαν να μη συμβαίνει τίποτε. Άλλες πάλι φορές ενώ υπάρχει κίτρινο και αυτό μας προειδοποιεί να κόψουμε ταχύτητα, κάποιοι πατάνε γκάζι και φεύγουν με τρομερή ταχύτητα.
10. Bullyin σε άλλους οδηγούς
Αυτή την κακιά συνήθεια την έχουν αποκλειστικά οι άνδρες οδηγοί. Για να δείξουν την δήθεν ανωτερότητά τους και ότι είναι οδηγάρες, ότι αυτοί είναι και κανένας άλλος, συχνά πιέζουν και ‘’εκφοβίζουν’’ τους άλλους οδηγούς. Τους κορνάρουν αν καθυστερήσουν για λίγο στα φανάρια, κολλάνε από πίσω τους ασφυκτικά, τους κάνουν χειρονομίες, φωνάζουν ή βρίζουν χυδαία ειδικά τις γυναίκες οδηγούς. Αυτή όμως η απρεπέστατη συμπεριφορά μπορεί να αποβεί μοιραία για τους άλλους οδηγούς. Διότι αν κάποιος είναι πρωτάρης θα τα χάσει, θα μπλοκάρει από το bulling που του κάνουν και ενδεχομένως να χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου και να τρακάρει στην προσπάθεια να ξεκινήσει γρήγορα και να αποφύγει τον ενοχλητικό οδηγό. Για αυτό αφήστε τις μαγκιές στο δρόμο, είναι εντελώς άνανδρο και αξιολύπητο!
Εν τέλει ο δημόσιος αυτοκινητόδρομος απαιτεί υπευθυνότητα, σύνεση και σεβασμό. Θα πρέπει να παραμερίσουμε για λίγο το εγώ μας και να λάβουμε υπόψιν τους άλλος οδηγούς, τους πεζούς, τους ανθρώπους που έχουμε μέσα στο αυτοκίνητο. Ο τρόπος που οδηγεί κάποιος αποδεικνύει άλλωστε και την παιδεία που έχει.