Τα premium προϊόντα που δεν απαρνούνται οι καταναλωτές την εποχή του πληθωρισμού

Συντάκτης: Ιωάννης Καραγκούνης

Στην εποχή μας, διάφορες κρίσεις μάς αιφνιδιάζουν- υγειονομική, οικονομική κοκ. Μια από αυτές τις κρίσεις, ο πληθωρισμός, φαίνεται να «ρίζωσε» για τα καλά την κοινωνία, καθώς επηρεάζει αρκετά νοικοκυριά. Ωστόσο ακόμα και σε μια τέτοια εποχή, υπάρχουν κάποια ακριβά προϊόντα που οι καταναλωτές δεν απαρνούνται!

Η κοινωνία των αυξήσεων

Οι συνέπειες του πληθωρισμού είναι εμφανείς σε όλες τις κοινωνίες. Μια από αυτές, είναι και η σταδιακή άνοδος των τιμών σε βασικά για τον καταναλωτή αγαθά. Σε πολλές ευρωπαϊκές κοινωνίες, όπως και στην χώρα μας, οι τιμές σχεδόν όλων των προϊόντων βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα με την μεγαλύτερη αύξηση να βρίσκεται στα τρόφιμα και στην βενζίνη. Στο μεταξύ, ο αντίκτυπος των ανατιμήσεων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες χώρες είναι πιο αισθητός δεδομένου ότι τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν ήδη πληγεί από τη δεκαετή ελληνική κρίση.

Ωστόσο το τελευταίο διάστημα έχουν ληφθεί μέτρα με σκοπό να περιορίσουν τις αυξήσεις αυτές. Βέβαια, η συγκράτηση αυτή των τιμών αργεί να γίνει αντιληπτή από τους καταναλωτές, εξαιτίας των μεταβαλλόμενων συνθηκών της αγοράς.

Η αξία των λουλουδιών σε μια εποχή υπεραξίας

Στο μυαλό μας έχουμε συνδέσει τα λουλούδια σαν ένα προϊόν πολυτελείας. Αυτή η προσέγγιση δεν παύει να ισχύει ακόμα και σε μια εποχή όπως η σημερινή. Τα λουλούδια και σε γενικό πλαίσιο τα ανθοπωλεία, δεν έμειναν έξω από την άνοδο των τιμών. Ιδιαίτερα στις γεωπονικές αγορές, όπου η ποικιλία των ανθών μεγαλώνει, παρατηρούμε υψηλή αύξηση σε τιμές λουλουδιών αλλά και διαφόρων δέντρων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πιο εμπορική ημέρα των ανθοπωλείων. Την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, η ζήτηση των λουλουδιών αυξάνεται. Όλοι κατακλύζουν τα συνοικιακά ανθοπωλεία, για να προμηθευτούν τα απαραίτητα. Όπως φάνηκε με στοιχεία του 2023, οι τιμές των λουλουδιών ήταν πιο υψηλές και φέτος. Η αύξηση μάλιστα, κυμάνθηκε περίπου στο 15% σε σχέση με πέρυσι. Η άνοδος αυτή των τιμών βασίζεται στο κόστος των μεταφορικών, το οποίο και παραμένει υψηλό για όλα τα προϊόντα.

Πώς όμως αντέδρασαν οι καταναλωτές; Οι λάτρεις των ανθών, αν και δε στάθηκαν ιδιαίτερα τυχεροί οικονομικά, φαίνεται να μην επηρεάστηκαν και ιδιαίτερα. Οι πιο νεαρές ηλικίες, επέλεξαν μοντέρνες προτάσεις με υψηλό κόστος, όπως μπουκέτα και ακριβές ανθοδέσμες. Αντίθετα οι πιο μεγάλοι σε ηλικία, έμειναν πιστοί στο παραδοσιακό πρότυπο με μικρές ανθοδέσμες, των δώδεκα λουλουδιών. Παρόλα αυτά, αποδεικνύεται πως μια συγκρατημένη επιλογή, όπως αυτή των μεγάλων κράτησε ζωντανό και το πάθος, αλλά και την τσέπη τους! Οι ανθοπώλες από την άλλη, προσπαθούν να κρατήσουν όσο το δυνατόν χαμηλότερα τις τιμές για να μην στοιχήσουν αυτό το αγαθό από τους πελάτες τους.

Περικοπές στα καλλυντικά

Αν και δεν έγιναν ιδιαίτερες περικοπές στα λουλούδια φαίνεται, ότι στον κλάδο των καλλυντικών οι καταναλωτές πραγματοποίησαν σημαντικές μειώσεις. Η σημαντική αύξηση των τιμών έφερε σημαντικές αλλαγές και σε αυτόν τον κλάδο. Βέβαια, δεν είναι λίγοι εκείνοι που παρά τις αντίξοες συνθήκες στην οικονομία, επιλέγουν να σφίξουν λίγο περισσότερο τη ζώνη τους προκειμένου να μην στερηθούν τα καλλυντικά τους.

Η πλειονότητα όμως των καταναλωτών έχει αντίθετη γνώμη. Η ελληνική θυγατρική του πολυεθνικού κολοσσού καλλυντικών Estée Lauder εκτιμάται ότι κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2022 (έως τον Μάιο) κατέγραψε απώλειες 15% στις πωλήσεις της σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2021. Αν και σε εκείνο το διάστημα βρισκόμασταν στις αρχές ακόμα της πληθωριστικής κρίσης, το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο και για τα επόμενα δύο χρόνια, με μικρές διαφορές.
Είναι λοιπόν εμφανές, ότι τα premium προϊόντα στην εποχή του πληθωρισμού υφίστανται και αυτά σημαντικό πλήγμα, με τα καλλυντικά να είναι στην πρώτη γραμμή των περικοπών από τους καταναλωτές.

Πηγή1

Συντάκτης: Ιωάννης Καραγκούνης,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.