Τα οφέλη του καφέ στην υγεία μας

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου

Ο καφές είναι το δημοφιλέστερο ρόφημα ανά τον κόσμο. Στην Ευρώπη, οι ενήλικες καταναλώνουν 200mg ημερησίως, κατά μέσο όρο, με τους Έλληνες στην πλειονότητά τους να πίνουν τουλάχιστον έναν καφέ την ημέρα. Ο καφές είναι ένα ρόφημα, το οποίο κατασκευάζεται από τα καβουρδισμένα και αλεσμένα σπόρια της καφέας ή καφεόδεντρου. Έχει αναζωογονητική δράση, η οποία οφείλεται στο βασικό του συστατικό, την καφεΐνη, ένα αλκαλοειδές συστατικό που υπάρχει στους σπόρους των καρπών του.

Προέλευση

Η ιστορία του καφέ ξεκίνησε στην Αιθιοπία, όπου η καφέα η αραβική (Coffea arabica) μεγάλωνε ως θάμνος. Αρχικά ο καρπός χρησιμοποιείτο αυτούσιος από τους τοπικούς πληθυσμούς, που είτε τον μασούσαν είτε τον άλεθαν σε μικρούς σβόλους. Η παλαιότερη αξιόπιστη αναφορά στην κατανάλωση καφέ ή στην γνώση καφεόδεντρων εμφανίζεται στα μέσα του 15ου αιώνα, στα μοναστήρια των Σούφι της Υεμένης.

Καφές: Ένα αμφιλεγόμενο ρόφημα

Ο καφές είναι ένα αμφιλεγόμενο ρόφημα, καθώς κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι επικίνδυνος για την υγεία, ενώ άλλοι προβάλλουν τα οφέλη του. Νέες μελέτες, ωστόσο έδειξαν ότι η διεγερτική ουσία που περιέχει ο καφές δεν είναι επικίνδυνη για την υγεία, δηλαδή η καφεΐνη μπορεί να έχει και οφέλη για την υγεία μας και τα χρόνια νοσήματα. Ωστόσο, μια ημερήσια κατανάλωση καφέ άνω των 250 με 500 mg καφεΐνης δημιουργεί παρενέργειες: τρόμο (τρέμουλο), εκνευρισμό, συχνοουρία, αϋπνία κτλ, ενώ σε ακόμα μεγαλύτερες δόσεις έχουν αναφερθεί καρδιακές αρρυθμίες ή ακόμα και κρίσεις.

Τα οφέλη του καφέ στην υγεία μας

1. Μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης πέτρας στη χολή

2. Πρόληψη κατάθλιψης

3. Καθυστερεί την εμφάνιση του Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2

4. Συμμετέχει στην απώλεια σωματικού βάρους (λιπόλυση), μια που τα συστατικά του προσδίδουν κορεσμό και μειώνεται σημαντικά το αίσθημα της πείνας.

5. Επιδρά στη γαστρική λειτουργία επιταχύνοντας την γαστρική κένωση.

6.Η διεγερτική του δράση βοηθά στην πνευματική εγρήγορση, στη λειτουργία του εγκεφάλου καθώς και στην ψυχική διάθεση, προσοχή, αντανακλαστικά, άγχος.

7. Βελτιώνει τη μνήμη

8. Έχει αντικαρκινική δράση/λόγω πρoβιοτικής δράσης τους στο έντερο και έτσι παρέχεται προστασία από γενοτοξικές βλάβες και προστασία του DNA από οξείδωση.

9. Μειώνει την εμφάνιση της νόσου Parkinson, με τη μέγιστη προστασία να επιτυγχάνεται με κατανάλωση τριών φλιτζανιών ανά ημέρα.

10. Έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες

11. Περιορίζει την εμφάνιση ουρικής αθρίτιδας

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου,

Influence:

Η Ρουμπίνα Στεφάτου είναι υποψήφια διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου, ασχολείται με την εκπαίδευση κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα ιστορίας…