Τα οφέλη της χορτοφαγίας στον οργανισμό μας

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου

Η χορτοφαγία είναι μια διατροφική συμπεριφορά, μια στάση ζωής για πολλούς, που χαρακτηρίζεται από τη μη κατανάλωση κρέατος, πουλερικών και των υποπροϊόντων τους, ενώ πιο αυστηρές μορφές αποκλείουν τα θαλασσινά, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και το μέλι.Στοιχεία από την Αμερική δείχνουν ότι περίπου το 2.5% του πληθυσμού είναι χορτοφάγοι, στον Καναδά το 4%, ενώ στην Αγγλία το ποσοστό φαίνεται να είναι λίγο μεγαλύτερο (περίπου 5%). Το ενδιαφέρον του κόσμου φαίνεται ολοένα να μεγαλώνει και αυτό αποτυπώνεται στην τάση πολλών εστιατορίων που τα τελευταία χρόνια αυξάνουν τις χορτοφαγικές επιλογές των καταλόγων τους.

Χορτοφαγία και οφέλη στην υγεία

Πολλές μελέτες εκθειάζουν τη μη κατανάλωση κρέατος στο διαιτολόγιό μας. Έτσι, σε μελέτες που έγιναν σε χορτοφάγους βρέθηκε ότι αυτοί καταναλώνουν λιγότερο κορεσμένο λίπος και χοληστερόλη, περισσότερους υδατάνθρακες και διαιτητικές ίνες, καθώς φυσικά και πολύ περισσότερη βιταμίνη C, E και πολλά άλλα αντιοξειδωτικά συστατικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι χορτοφάγοι να έχουν χαμηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος και συνεπώς να κινδυνεύουν λιγότερο από παχυσαρκία, να εμφανίζουν καλύτερο λιπιδαιμικό προφίλ στο αίμα. Χαμηλότερη πίεση και λιγότερα ποσοστά καρδιοαγγεικών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ και διαφόρων μορφών καρκίνου (κυρίως προστάτη και εντέρου). Επίσης η χορτοφαγική δίαιτα φαίνεται να σχετίζεται με την αύξηση του προσδόκιμου ζωής καθώς μεγάλες επιδημιολογικές μελέτες έχουν συσχετίσει την αυξημένη κατανάλωση κρέατος με αυξημένη θνησιμότητα.

Η αυξημένη κατανάλωση διαιτητικών ινών μειώνει τα επίπεδα λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα, συμβάλλει στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και προφυλάσσει από ορισμένες μορφές καρκίνου. Επίσης, με την αυξημένη κατανάλωση λαχανικών, φρούτων, ακατέργαστων δημητριακών και λαδιού (κυρίως ελαιολάδου) θωρακίζεται ο οργανισμός με καροτινοειδή (β-καροτίνη, λικοπίνη, λουτείνη κα), φλαβονοειδή (κουερσιτίνη, κατεχίνες κα) και βιταμίνες, που είναι γνωστά πλέον για την αντιοξειδωτική τους δράση και την τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Μία άλλη οικογένεια συστατικών της τροφής που έχουν πολλά σημαντικά οφέλη για την υγεία είναι τα φυτοχημικά, ουσίες που περιέχονται στα φυτά και έχουν πολύ ευεργετικές επιδράσεις για τον οργανισμό. Τα φυτοχημικά αποτοξινώνουν τον οργανισμό και μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου, αυξάνουν την αποτελεσματικότητα του αμυντικού συστήματος και ρυθμίζουν την έκκριση των ορμονών. Οι χορτοφάγοι συχνά καταναλώνουν σε μεγάλες ποσότητες σε σχέση με τους μη χορτοφάγους σημαντικές ποσότητες από μία πολύ ιδιαίτερη οικογένεια φυτοχημικών που ονομάζονται ισοφλαβόνες. Οι ισοφλαβόνες που βρίσκονται σε σημαντικές ποσότητες στα προϊόντα σόγιας προστατεύουν από τον καρκίνο του προστάτη. Σε μελέτες σε άτομα που καταναλώνουν προϊόντα σόγιας έχει αποδειχθεί ότι συχνή κατανάλωση προϊόντων σόγια (μία μερίδα περίπου 5 φορές την εβδομάδα) μειώνει την συχνότητα εμφάνιση καρκίνου του προστάτη έως και 70%. Επιπροσθέτως, οι ισοφλαβόνες σύμφωνα με μελέτες έχουν τα οφέλη της ορμονικής υποκατάστασης για την εμμηνόπαυση, χωρίς τις παρενέργειές τους. Δηλαδή, βελτιώνουν την υγεία του καρδιαγγειακού και των οστών, χωρίς να αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου.

Επίσης, οι χορτοφάγοι καταναλώνουν λιγότερα κορεσμένα, τα λεγόμενα “κακά” λιπαρά και λιγότερη χοληστερίνη. Τα κακά λιπαρά αυξάνουν την χοληστερίνη, που οδηγεί σε καρδιοπάθειες, συντελούν στη εμφάνιση του διαβήτη και του καρκίνου. Μία χορτοφαγική διατροφή τυπικά εξαιρεί σημαντικές ποσότητες κακών λιπαρών και χοληστερίνης με τα ανάλογα οφέλη.

Το όφελος του χορτοφάγου για την υγεία του, αν η χορτοφαγία γίνει σωστά είναι τεράστιο. Το όφελος είναι φυσικά τεράστιο και για το περιβάλον, αφού στις ΗΠΑ καθημερινά σφαγιάζονται 100000 βοοειδή, 250000 χοιροι και 15 εκατομύρια κοτόπουλα για την σίτιση των ανθρώπων, ενώ ο αριθμός των εκτροφόμενων ζώων υπό άθλιες συνθήκες μετριέται σε δισεκατομύρια!

Η απόφαση να βγάλουμε το κρέας από τη διατροφή μπορεί να κρύβει πολυπλοκότητα, προκειμένου να γίνουν οι σωστές αντικαταστάσεις για την αναπλήρωση της πρωτεΐνης και άλλων θρεπτικών στοιχείων. Τα αποτελέσματα, όμως, στο τέλος μάλλον είναι ελπιδοφόρα, αφού όχι μόνο πρόκειται για μια περιβαλλοντικά φιλική επιλογή, αλλά μειώνει και τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών, ενώ βελτιώνει και το παρουσιαστικό. Σε όλο αυτό υπάρχουν σίγουρα και μειονεκτήματα, γι’ αυτό ας τα δούμε όλα συγκεντρωμένα, για όσους η διακοπή του κρέατος βρίσκεται μέσα στις αποφάσεις της νέας χρονιάς.

Συντάκτης: Ρουμπίνα Στεφάτου,

Influence:

Η Ρουμπίνα Στεφάτου είναι υποψήφια διδάκτωρ του Παντείου Πανεπιστημίου, ασχολείται με την εκπαίδευση κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα ιστορίας…