Τα μυστικά των ξηρών καρπών

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Τα μυστικά των ξηρών καρπών

Γεννιούνται και μεγαλώνουν στη γη πάνω σε όμορφα δένδρα, περνούν ένα σωρό διαδικασίες από τη στιγμή της συγκομιδής και τελικά φτάνουν στο τραπέζι μας τραγανοί και λαχταριστοί. Οι ξηροί καρποί είναι μία πολύ διαδεδομένη τροφή με αρκετούς θαυμαστές σε όλο το κόσμο. Συνήθως καταναλώνονται ως σνακ αλλά και ως συνοδευτικό για το ποτό ή το γεύμα μας. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές ποικιλίες και είδη ξηρών καρπών, καθένα από τα οποία έχει τη δική του ταυτότητα, όλα όμως κρύβουν πολλά σπουδαία διατροφικά μυστικά που σίγουρα συμβάλουν στην καλή υγεία του οργανισμού μας.

Εσείς καταναλώνετε ξηρούς καρπούς;

Παραδοσιακά, οι πιο κοινοί καρποί στην καθημερινότητά μας θα έλεγε κανείς πως είναι τα αμύγδαλα, τα φυστίκια, τα καρύδια, τα στραγάλια και τα φουντούκια. Όλα αυτά, ανήκουν σε μία κατηγορία τροφίμων που προσφέρουν στον οργανισμό μας μεγάλα ποσά ενέργειας αλλά και πολλά θρεπτικά συστατικά όπως ω-3 λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικά, μέταλλα, φυτικές ίνες, βιταμίνες αλλά και πρωτεΐνες. Πρόκειται δηλαδή για μία υπερ-τροφή που σε μικρές, καθημερινές ποσότητες μόνο ευεργετική μπορεί να είναι για τον οργανισμό μας.

Τι μας προσφέρουν οι ξηροί καρποί;

Τα μυστικά των ξηρών καρπών

Πρακτικά μιλώντας, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς τι ακριβώς μας προσφέρει η κατανάλωση των ξηρών καρπών και γιατί χρειάζεται να τους εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή; Ας δούμε παρακάτω κάποιους από αυτούς τους λόγους:

· Αρχικά, οι ξηροί καρποί είναι μία άριστη πηγή βιταμινών και ειδικά αυτών του συμπλέγματος Β, της βιταμίνης Ε και Κ. Πιο συγκεκριμένα, τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε αυτές τις βιταμίνες οι οποίες ενισχύουν το ανοσοποιητικό και συμβάλουν στην καλή λειτουργία των ιστών.

· Ακόμη, οι καρποί προσφέρουν στον οργανισμό φυτικά έλαια υψηλής ποιότητας. Ειδικότερα, τα καρύδια αποτελούν μία εξαιρετική πηγή ω-3 λιπαρών οξέων, τα οποία εξαιτίας της δομής τους μας προφυλάσσουν από ασθένειες και θωρακίζουν τον οργανισμό. Ακόμη τροφοδοτούν το σώμα μας με την απαιτούμενη ενέργεια για την διετέλεση των ημερήσιων λειτουργιών του.

· Επιπλέον, η κατανάλωση ξηρών καρπών έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την λεγόμενη «κακή» χοληστερίνη LDL ενώ αυξάνει την HDL, σε ποσοστό 6-12%. Επίσης συμβάλει στη μείωση των τριγλυκεριδίων και τη σωστή λειτουργία της καρδιάς.

· Οι ξηροί καρποί περιέχουν ένα πολύ σημαντικό αμινοξύ, την αργινίνη. Η αργινίνη είναι απαραίτητη για την παραγωγή του μονοξειδίου του αζώτου (ΝΟ), ενός αερίου που βοηθά τις αρτηρίες να διασταλούν. Έτσι εξασφαλίζεται η μείωση του κινδύνου για στεφανιαία νόσο.

· Τέλος, οι φυτικές ίνες που περιέχονται στους ξηρούς καρπούς ενισχύουν την καλή λειτουργία του εντέρου, ενώ μας προστατεύουν από τον διαβήτη τύπου ΙΙ. Ακόμη, είναι γνωστό πως η μικρή, καθημερινή κατανάλωση των καρπών μας βοηθά να διατηρούμε το βάρος μας μακροπρόθεσμα σε σταθερά και υγιή επίπεδα.

Πότε να φάω ξηρούς καρπούς;

Τα μυστικά των ξηρών καρπών

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, οι ξηροί καρποί προκειμένου να βρεθούν στο τραπέζι μας, περνούν από πολλά βήματα επεξεργασίας. Πολλοί από αυτούς υφίστανται ψήσιμο ή καρβούδισμα, αλάτισμα, επικάλυψη με σουσάμι κλπ. Έτσι, καταλαβαίνουμε πως η κατανάλωσή τους πρέπει να γίνεται με φειδώ και κατά προτίμηση με αποφυγή των καρπών που περιέχουν επιπλέον αλάτι ή ζάχαρη. Γενικά, μπορούμε να τους καταναλώσουμε ως ενδιάμεσο σνακ χωρίς να υπερβαίνουμε τη μία χούφτα ημερησίως, ως συνοδευτικό με το γιαούρτι ή τη σαλάτα μας, στο πρωινό γεύμα μαζί με δημητριακά και γάλα, ενώ η λίστα δεν έχει τέλος για όσους έχουν όρεξη και φαντασία.

Πρόκειται για μία εξαιρετική τροφή, γεμάτη ουσία, άρωμα και γεύση που όμως πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή ώστε να έχει τα αποτελέσματα που θέλουμε. Καλή απόλαυση λοιπόν!

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…