Σχολείο & Συναισθηματική υγεία: Πώς η σχολική κοινότητα μπορεί να την υποστηρίξει μέσα στο σχολείο

Συντάκτης: Δήμητρα Πήττα, Εκπαιδευτικός & Επιστήμονας Ψυχικής Υγείας

Η ψυχική υγεία αποτελεί θεμέλιο για την ισορροπία, την ευεξία και την πρόοδο κάθε ανθρώπου. Στα παιδιά, όμως, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία, καθώς επηρεάζει τον τρόπο που μαθαίνουν, κοινωνικοποιούνται και χτίζουν την προσωπικότητά τους.

Η σχολική κοινότητα – δάσκαλοι, γονείς και μαθητές – μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη στήριξη της συναισθηματικής υγείας των παιδιών. Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας είναι μια αφορμή να θυμηθούμε πως η φροντίδα της ψυχής είναι εξίσου σημαντική με τη φροντίδα του σώματος.

Ο ρόλος των δασκάλων

Οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται καθημερινά στο πλευρό των παιδιών και συχνά είναι οι πρώτοι που μπορούν να αντιληφθούν αλλαγές στη συμπεριφορά ή στη διάθεση. Είναι αυτοί που δημιουργούν ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον μέσα στην τάξη, όπου κάθε παιδί νιώθει ότι το σέβονται και το ακούν. 

Κάθε εκπαιδευτικός πρέπει να ενσωματώσει στην εκάστοτε διδασκαλία του δραστηριότητες που ενισχύουν την αυτοέκφραση και τη συνεργασία – όπως συζητήσεις για τα συναισθήματα, παιχνίδια εμπιστοσύνης ή δημιουργικές εργασίες.

Δεν είναι τυχαίο πως οι δάσκαλοι έχουν – στην πλειονότητά τους- την έκτη αίσθηση, όσον αφορά τους μαθητές τους: αναγνωρίζουν σχεδόν σε χρόνο ρεκόρ, τα σημάδια άγχους ή απομόνωσης και τα αντιμετωπίζουν με ευαισθησία, σε συνεργασία με τους γονείς και τους ειδικούς (όταν χρειάζεται).

Διαβάστε επίσης: Τα 6 σημάδια που δείχνουν ότι η ψυχική υγεία του παιδιού είναι σε κίνδυνο

Ο ρόλος των γονέων

Η οικογένεια είναι το πρώτο σχολείο συναισθημάτων. Οι γονείς μπορούν να στηρίξουν την ψυχική υγεία των παιδιών τους με τους εξής τρόπους: 

  1. Ακούγοντας ενεργά τα παιδιά τους και δίνοντάς τους χώρο να εκφράσουν τι νιώθουν χωρίς φόβο κριτικής.
  2. Διατηρώντας ισορροπία ανάμεσα στις σχολικές υποχρεώσεις και τον ελεύθερο χρόνο.
  3. Ενθαρρύνοντας τη συνεργασία με τους δασκάλους, ώστε να υπάρχει κοινή γραμμή στήριξης. Στο κάτω κάτω, δάσκαλοι και γονείς έχουν έναν κοινό, ισχυρό και “ιερό” στόχο: την πολύπλευρη εξέλιξη των παιδιών τους.
  4. Δίνοντας το καλό παράδειγμα στη διαχείριση του στρες και των συγκρούσεων μέσα στο σπίτι.

Η αξία της συνεργασίας εκπαιδευτικών & γονέων

Η ψυχική υγεία των παιδιών δεν είναι ατομική υπόθεση∙ είναι συλλογική. Όταν δάσκαλοι και γονείς συνεργάζονται αρμονικά, το παιδί νιώθει ασφαλές, στηριγμένο και έτοιμο να “ανθίσει”. 

Η συνεργασία μπορεί να περιλαμβάνει συναντήσεις γονέων – δασκάλων με στόχο όχι μόνο την επίδοση, αλλά και τη συναισθηματική ανάπτυξη τους, δράσεις εντός του σχολικού πλαισίου με στόχο την προαγωγή της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της ομαδοσυνεργατικής σχέσης και φιλίας και τέλος και πολύ σημαντικό, προγράμματα πρόληψης και ενημέρωσης σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό, το άγχος και την αυτοεκτίμηση.

Ολοκληρώνοντας..

Η διασφάλιση της ψυχικής υγείας δεν είναι, ούτε πρέπει να θεωρείται πολυτέλεια∙ είναι προϋπόθεση για τη μάθηση και την ευτυχία. Κάθε παιδί που νιώθει ότι το αποδέχονται, το αγαπούν και το σέβονται, έχει περισσότερες πιθανότητες να εξελιχθεί σε έναν ενήλικα ισορροπημένο, πλήρη & χαρούμενο. 

Ας γίνει η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας μια ευκαιρία να δεσμευτούμε όλοι – δάσκαλοι, γονείς, μαθητές – ότι θα χτίσουμε σχολεία που δεν είναι μόνο χώροι γνώσης, αλλά και καταφύγια ψυχικής ενδυνάμωσης και αγάπης.

Δήμητρα Πήττα

Εκπαιδευτικός, Ειδική Παιδαγωγός & Απόφοιτη του ΜΠΣ της Ιατρικής Αθηνών “Επιστήμη του Στρες & Προαγωγή της Υγείας”

Συντάκτης: Δήμητρα Πήττα, Εκπαιδευτικός & Επιστήμονας Ψυχικής Υγείας

Influence:

Είμαι απόφοιτος της Λεοντείου Σχολής Νέας Σμύρνης και Αριστούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών…