Stress II: γίνε εσύ ο αφέντης του

Συντάκτης: Πάμελα Καραβά, Executive & life coach

Stress ΙI: γίνε εσύ ο αφέντης τουΣτο Stress I είδαμε δύο ορισμούς του άγχους, πως δημιουργείται σωματικά και τι συνέπειες μπορεί να επιφέρει. Σε αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε ποιοί μπορεί να είναι οι συνήθεις παράγοντες του άγχους στην προσωπική και επαγγελματική ζωή, όπως και τους έξι τομείς στους οποίους θα πρέπει να εστιάσεις για να το διαχειριστείς προληπτικά. Στη συνέχεια θα δοθεί ένα πλάνο για πιο οργανωμένη αντιμετώπιση.

Πολλοί άνθρωποι, μετά από κάποιο διάστημα ξεχνούν την αρχική πηγή του άγχους, πλην κάποιων ξεκάθαρων περιπτώσεων. Μπορεί να φαίνεται ότι γνωρίζουν αλλά στην ουσία, επειδή το μυαλό έχει προσπαθήσει να αποβάλλει την πηγή, το σώμα απλώς έγινε ευερέθιστο στην παραμικρή αφορμή. Οπότε μετά από κάποιο διάστημα, μπορεί να φαίνονται ως πηγή κάποιες ασήμαντες καθημερινές αιτίες, ενώ η ρίζα βρίσκεται κρυμμένη κάπου στο βάθος.

Ως πρώτη ενέργεια θα πρέπει να γίνει η αναγνώριση των συγκεκριμένων παραγόντων.

Σημείωσε τι ισχύει για εσένα στην προσωπική σου ζωή:

  • Οικογένεια
  • Προσδοκίες και ενδιαφέροντα
  • Αντίληψη του εαυτού (έλλειψη ικανοτήτων ή δυνατών στοιχείων)
  • Υγεία (αντοχές)
  • Εμπόδια για την επίτευξη των στόχων
  • Επικοινωνιακό στυλ
  • Υποστήριξη (έλλειψη αυτής)
  • Κίνητρα (έλλειψη αυτών)
  • Νόημα εργασίας
  • Αξίες και προτεραιότητες

Σημείωσε τι ισχύει για εσένα στον εργασιακό τομέα:

  • Απαιτήσεις δουλειάς (σχέσεις, ικανότητες)
  • Βαθμός δυσκολίας της δουλειάς
  • Βαθμός ελέγχου/διακριτικότητας
  • Ξεκάθαροι ρόλοι και ευθύνες
  • Σχέση με προϊστάμενο/συναδέλφους/προσωπικό

Για να καταφέρεις να προλάβεις αγχώδεις καταστάσεις και αφού εντοπίσεις τους πραγματικούς παράγοντες, υπάρχουν έξι τομείς στους οποίους θα πρέπει να εστιάσεις και με τη βοήθεια των οποίων θα μπορέσεις να δημιουργήσεις τις συνθήκες που απαιτούνται για τη σωστή και μόνιμη διαχείριση. Οι έξι τομείς έχουν οριστεί από τον Βρετανικό φορέα HSE* και είναι οι:

  • Απαιτήσεις: πόσο ικανός είσαι να διαχειριστείς μια δουλειά; Πόσο πιστεύεις ότι έχεις τις γνώσεις και τις ικανότητες;
  • Έλεγχος: πόσο εύκολα διακρίνεις τις προτεραιότητες των ενεργειών που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια δουλειά;
  • Υποστήριξη: πόση υποστήριξη έχεις από την οικογένεια, φίλους, manager και συναδέλφους;
  • Ρόλοι: πόσο ξεκάθαρος είναι ο ρόλος σου και πόσο αυτός των άλλων στο σχετικό περιβάλλον;
  • Σχέσεις: σε τι βαθμό είναι ευχάριστο το περιβάλλον σου χωρίς ανάρμοστες ή απαράδεκτες συμπεριφορές;
  • Αλλαγή: πόση επίγνωση έχεις των αλλαγών που λαμβάνουν χώρα γύρω σου; Σε τι βαθμό συμμετέχεις είτε αποφασίζοντας για αυτές ή ως απλός αποδέκτης αυτών;

Πλάνο διαχείρισης άγχους

Όχι, δεν υπάρχει ανάγκη να ξεκινήσεις ένα νέο χόμπυ ή αθλητική δραστηριότητα. Και σίγουρα δε χρειάζεται να το πολεμήσεις για να μην υπάρχει. Όπως είπα και στο Stress I, το λίγο άγχος βοηθά στην εγρήγορση και ταχεία αντίδραση σε συγκεκριμένες στιγμές. Οπότε η εξάλειψη δεν είναι ο στόχος – η διαχείριση όμως είναι.

Οι βασικές προϋποθέσεις που απαιτούνται για να τα καταφέρεις είναι:

α. να έχεις δουλέψει τα 24 δυνατά στοιχεία του χαρακτήρα σου με βάση τη Θετική Ψυχολογία.

β. να έχεις κατανοήσει πότε νιώθεις θετικά συναισθήματα και να δεσμευτείς ότι οι ενέργειές σου στο εξής θα οδηγούν σε μια πιο ολοκληρωμένη και αυθεντική ενασχόληση με τη ζωή.

γ. να εντάξεις στη ζωή σου τον όρο «ροή» (flow). Είναι η απόλυτη κατάσταση του μυαλού όταν δίνεσαι 100% σε μια ενέργεια και νιώθεις εσωτερική ηρεμία.

Συνοψίζοντας, το πλάνο μπορεί να έχει την εξής διαδικασία αφού ταυτόχρονα αρχίσεις να δουλεύεις και τις παραπάνω προϋποθέσεις:

  1. Αναγνώρισε τα συμπτώματα- αφορμές
  2. Αναγνώρισε τους παράγοντες (είτε επαγγελματική ή προσωπική ζωή)
  3. Διέκρινε τις προτεραιότητες – για τι αξίζει να αγχωθείς και για τι όχι
  4. Ανάπτυξε τις δικές σου στρατηγικές διαχείρισης – ενδεικτικά:
  • δούλεψε τις αρνητικές σκέψεις
  • αύξησε την ανθεκτικότητά σου
  • επένδυσε σε υγιεινή διατροφή και άσκηση
  • μάθε να χαλαρώνεις με τον υπερβατικό διαλογισμό**

Τελευταία λόγια

Διαχείριση άγχους σημαίνει να είσαι έτοιμος: η ζωή είναι μια σειρά από προκλήσεις και δυσκολίες. Το πόσο είσαι έτοιμος και ευέλικτος για να δεχθείς τέτοιες αλλαγές είναι που μετράει.

* HSE: Health & Safety Executive, Great Britain

** Transcendental Meditation (για περισσότερες πληροφορίες στείλε email στο pamela@coachingevolution.org)

Συντάκτης: Πάμελα Καραβά, Executive & life coach

Influence:

Η Πάμελα Καραβά είναι executive & life/wellness coach που ειδικεύεται στο να μεταδίδει την τόλμη και την ψυχική δύναμη…