Στρες και κακή διατροφή

Συντάκτης: Ευρυδίκη Αγάτσα

Το στρες από μόνο του προκαλεί μεγάλη ζημιά στον οργανισμό. Όταν συνδυάζεται  και με κακή διατροφή, όμως, τα πράγματα χειροτερεύουν. Στην πραγματικότητα, το στρες και η κακή διατροφή συνδέονται με έναν φαύλο κύκλο, από τον οποίο δύσκολα ξεφεύγει κανείς. 

Όταν είσαι στρεσαρισμένος, συνηθίζεις να καταφεύγεις σε ανθυγιεινές τροφές για να καλύψεις το συναισθηματικό κενό. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι προσλαμβάνεις «κακές» τροφές σε κάνει να νιώθεις άσχημα και να έχεις ενοχές, οδηγώντας σε μεγαλύτερο στρες. 

Δες παρακάτω, ποιες τροφές καταναλώνονται περισσότερο και αυξάνουν το στρες: 

  • Υπερβολική κατανάλωση καφέ

Είναι αλήθεια ότι ο καφές σου δίνει την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεσαι μέσα στη μέρα και ότι σε μικρές ή μεσαίες ποσότητες μπορεί να έχει πολλά οφέλη. Σε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες, ωστόσο, είναι αρκετά εθιστικός, συμβάλλει στην αύξηση του στρες, ενώ προκαλεί ταχυκαρδία, πονοκεφάλους και νευρικότητα.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Αν έχεις άγχος, σκέψου να κόψεις τον καφέ!


  • Φαγητά που αυξάνουν την κορτιζόλη

Η κορτιζόλη, δηλαδή, η ορμόνη του στρες, δεν αυξάνεται μόνο από την κατανάλωση καφέ. Πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, υδατάνθρακες και τροφές πλούσιες σε κορεσμένα και τρανς λιπαρά, μπορούν, επίσης, να προκαλέσουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης. Τέτοια φαγητά είναι οτιδήποτε τηγανητό ή σνακ. Παράλληλα, το κόκκινο κρέας ή τα γαλακτοκομικά προϊόντα, σε μεγάλες ποσότητες, μπορούν και αυτά να αυξήσουν τη κορτιζόλη και να οδηγήσουν σε στρες. Προτίμησε, λοιπόν, υδατάνθρακες πλούσιους σε φυτικές ίνες και τρόφιμα με μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λίπη.

  • Παράλειψη γευμάτων

Κάποιοι, όταν στρεσάρονται, τρώνε πολύ και άλλοι παραλείπουν, τελείως, γεύματα. Ωστόσο, το φαγητό – κυρίως αυτό που έχει θρεπτική αξία – είναι βασικό για τον έλεγχο του στρες. Το καλό φαγητό θα σου δώσει τις βιταμίνες και την ενέργεια που χρειάζεσαι, ώστε να είσαι λειτουργικός και να μην καταβάλλεσαι από  ψυχολογικούς παράγοντες. Πολλοί, λόγω του φόρτου εργασίας τους, ξεχνάνε να φάνε. Σε τέτοιες περιπτώσεις, που δεν έχεις χρόνο να μαγειρέψεις και να φας μέσα στη μέρα, είναι να καλό να πίνεις κάποιο πράσινο smoothie που σου δίνει ενέργεια. Είναι γρήγορο, θρεπτικό και εύκολο. 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τα smoothies που θα τονώσουν το ανοσοποιητικό σας


  • Δεν πίνεις νερό

Το νερό είναι σημαντικό για τη σωστή λειτουργία του σώματος και του εγκεφάλου, αλλά, κυρίως, μειώνει, σημαντικά, το στρες. Όταν σταματάμε ό,τι κάνουμε για να πιούμε νερό, ο εγκέφαλός μας μπαίνει σε κατάσταση ηρεμίας. Αυτό συμβαίνει, γιατί, την ώρα που αφιερώνουμε για να πιούμε νερό, δε μας απασχολεί κάτι άλλο ή δεν υπάρχει κάποιος κίνδυνος τριγύρω, οπότε το μυαλό ηρεμεί. 

  1. Τρως ψυχαναγκαστικά

Η συναισθηματική πείνα ή το να τρως ψυχαναγκαστικά είναι, επίσης, αντιδράσεις τους στρες. Ειδικά, όταν έχεις περάσει αρκετή ώρα χωρίς να φας κάτι ή χωρίς να έχεις πιει νερό. Όταν οι άνθρωποι τρώνε συναισθηματικά, έχουν την τάση να επιλέγουν τροφές με υψηλά λιπαρά και θερμίδες. Βοηθάει το να έχεις, πάντα, εύκαιρα στο σπίτι υγιεινά σνακ, όπως φρούτα ή ένα μπουκαλάκι νερό δίπλα σου, να πίνεις. 

Η κακή διατροφή δεν οδηγεί μόνο σε στρες. Οδηγεί σε χαμηλό ανοσοποιητικό και προκαλεί σοβαρά προβλήματα υγείας. Αν τρως σωστά και θρεπτικά, θα μειώσεις και το στρες, αλλά θα βελτιώσεις και τη σωματική και ψυχική σου υγειά.  


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιατί τρώμε «συναισθηματικά»;

Συντάκτης: Ευρυδίκη Αγάτσα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.