Στην αναζήτηση της ομορφιάς εξισορροπήστε 8 ορμόνες

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Καταπολεμήστε τη γήρανση και παραμείνετε νέες με την εξισορρόπηση των ορμονών σας. Αδύναμα μαλλιά, θαμπό δέρμα και ρυτίδες μπορούν να βοηθηθούν από τη βελτίωση της υγείας σας. Μάθετε τα πάντα για τις οκτώ ορμόνες που μπορεί να επηρεάσουν την εμφάνισή σας.

Έχετε άτονα μαλλιά, θαμπό δέρμα και αδύναμα νύχια; Αν ναι, ο στόχος του νέου έτους μπορεί να είναι να γυρίσετε πίσω τον χρόνο και να επιλύσετε αυτά τα ζητήματα. Προτείνω να ξεκινήσετε διεισδύοντας στο εσωτερικό των ορμονών σας. Οι ορμόνες επηρεάζουν τα πάντα, από την ανοσολογική απόκριση και τη φλεγμονή έως την κυτταρική ανάπτυξη και επιδιόρθωση των ιστών. Ας δούμε ξεχωριστά κάθε μία από τις κύριες ορμόνες που επηρεάζουν την εμφάνισή μας και να συζητήσουμε τις μεθόδους που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να επιτευχθεί η υγιής ισορροπία για μία λαμπερή και νεανική επιδερμίδα.

Ινσουλίνη

Τα υψηλά επίπεδα ινσουλίνης μπορεί να επιταχύνουν το ζάρωμα του δέρματος. Η υπερβολική ινσουλίνη προκαλείται από την υψηλή περιεκτικότητα τροφίμων σε ζάχαρη, όπως γλυκά, κέικ, λευκά ζυμαρικά, άσπρο ρύζι. Αποφεύγοντας τα τρόφιμα αυτά, ενώ καταναλώνετε μια ισορροπημένη διατροφή σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και υγιή λίπη κάθε τρεις έως τέσσερις ώρες, θα διατηρήσει τα επίπεδα της ινσουλίνης σας σε ισορροπία. Συμπληρώματα, όπως χρώμιο ή συζευγμένο λινολεϊκό οξύ (CLA) βελτιώνουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη, τα οποία οδηγούν σε λιγότερη απελευθέρωση της ινσουλίνης και συνολικά σε χαμηλότερα επίπεδα ινσουλίνης. Η στέρηση ύπνου συνδέεται επίσης με υψηλά επίπεδα ινσουλίνης. Έτσι ένας καλός «ύπνος ομορφιάς» είναι απαραίτητος.

Κορτιζόλη

Το άγχος δεν είναι μόνο επιζήμιο για την υγεία σας, έχει επίσης αποδειχθεί υπεύθυνο για τη γήρανση των κυττάρων του δέρματος. Μελέτες που διεξήχθησαν σε αρουραίους στο εργαστήριο αποκάλυψαν ότι η κορτιζόλη προκαλεί απώλεια του κολλαγόνου στο δέρμα. Μάλιστα, είναι ένας από τους μεγαλύτερους ενόχους για το θαμπό, λεπτό και χαλαρό δέρμα. Απευθυνθείτε στον γιατρό σας για τη συνταγογράφηση συμπληρωμάτων που μειώνουν τα επίπεδα κορτιζόλης.

Οιστρογόνα

Τα οιστρογόνα παράγονται από τις ωοθήκες πριν από την εμμηνόπαυση και από τα επινεφρίδια μετά την εμμηνόπαυση. Τα επινεφρίδια σας παράγουν λιγότερα οιστρογόνα, αν κουράζονται. Η κούραση αυτή είναι συνήθως απόρροια ενός αγχωτικού τρόπου ζωής, και συνδέεται με διαταραχή ύπνου, μη φυσιολογικές διατροφικές συνήθειες ή κάποια ασθένεια. Τα επίπεδα των οιστρογόνων αρχίζουν να μειώνονται στις περισσότερες γυναίκες στα μέσα ή τέλη της δεκαετίας του ’40, αν και μερικές γυναίκες, ιδιαίτερα εκείνες που είναι πολύ λεπτές, μπορεί να εμφανίσουν πτώση πολύ νωρίτερα. Η μειωμένη παραγωγή οιστρογόνων που συμβαίνει φυσιολογικά με την ηλικία κάνει το δέρμα μας λεπτότερο και λιγότερο ελαστικό, το οποίο οδηγεί σε περισσότερες ρυτίδες και χαλάρωση. Καθώς λοιπόν μειώνεται η παραγωγή οιστρογόνων, λιγότερο κολλαγόνο και ελαστίνη παράγονται. Μια μελέτη από 3.875 μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες του 1997 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα συμπληρώματα οιστρογόνων βοήθησαν τις ηλικιωμένες γυναίκες να έχουν ένα δέρμα ελαστικό και σφριγηλό.

Απλές διατροφικές αλλαγές μπορούν επίσης να διατηρήσουν υγιή επίπεδα οιστρογόνων, όπως μέσω της πρόσληψης φυτοοιστρογόνων, λιναρόσπορος και προϊόντα σόγιας που έχουν υποστεί ζύμωση. Παράλληλα, μπορείτε να αυξήσετε την πρόσληψη λαχανικών, όπως το μπρόκολο και τα λαχανάκια Βρυξελλών, καθώς περιέχουν ινδόλες, ενώσεις που είναι απαραίτητες για την υγιή ισορροπία των οιστρογόνων. Τα φυτικά προϊόντα, όπως γλυκόριζα, αγγελική, κόκκινο τριφύλλι ή το μαύρο cohosh χρησιμοποιούνται, επίσης, για να υποστηρίξουν υγιή επίπεδα οιστρογόνων.

Τεστοστερόνη

Η υπερβολική τεστοστερόνη σε γυναίκες ή άνδρες μπορεί να προκαλέσει ακμή στο πρόσωπο, στο στήθος ή στην πλάτη. Με την πάροδο των χρόνων οι γυναίκες τείνουν να παρουσιάζουν αύξηση των ανδρογόνων (μια ανδρική ορμόνη) και μείωση των οιστρογόνων, ενώ οι άνδρες τείνουν να αντιμετωπίζουν το αντίθετο, μια αύξηση των οιστρογόνων και μια μείωση της τεστοστερόνης, η οποία προκαλεί ξηροδερμία. Εάν υπάρχει υποψία για ανεπάρκεια τεστοστερόνης, βότανα όπως terresteris tribulus, διαχείριση του στρες και ασκήσεις με βάρη μπορεί να βοηθήσουν στην αποκατάσταση των βέλτιστων επιπέδων τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες.

DHEA

Το ξηρό δέρμα είναι ένα πρόβλημα που αυξάνει με την ηλικία. Παρουσιάζει ενδιαφέρον τα γεγονός ότι η DHEA ενεργοποιεί την παραγωγή ελαίου και φαίνεται να συμβάλει στην καταπολέμηση αυτού του προβλήματος και τη βελτίωση της ενυδάτωσης. Η DHEA είναι μια ορμόνη που είναι ο πρόδρομος για άλλες ορμόνες, όπως τα οιστρογόνα και η τεστοστερόνη. Τα επίπεδα DHEA τείνουν να μειώνονται με το στρες, καθώς και με την ηλικία. Η DHEA αυξάνει επίσης την παραγωγή του κολλαγόνου κάνοντας το δέρμα να φαίνεται πιο λείο και νεανικό. Εάν ο γιατρός διαπιστώσει ανεπάρκεια της ορμόνης αυτής τότε θα σας χορηγήσει κάποιο συμπλήρωμα. Παράλληλα, οι καλές συνήθειες ύπνου συμβάλουν με τη σειρά τους στη δημιουργία υγιών επιπέδων DHEA.

Μελατονίνη

Ο σωστός ύπνος επιτυγχάνεται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο. Η μελατονίνη και η σεροτονίνη, η χαρούμενη ορμόνη μας, παράγονται στο δέρμα μας από το αμινοξύ τρυπτοφάνη. Σημειώστε ότι αν δεν έχουμε αρκετή πρωτεΐνη στη διατροφή μας, τα επίπεδα της μελατονίνης μπορεί επίσης να μειωθούν. Σύμφωνα με ένα άρθρο από το περιοδικό Endocrine, η μελατονίνη συμμετέχει στην ανάπτυξη των μαλλιών και την προστασία κατά του μελανώματος. Ως αντιοξειδωτική ορμόνη, η μελατονίνη μας προστατεύει από την υπεριώδη ακτινοβολία και φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην επιδιόρθωση κατεστραμμένου δέρματος. Είτε πρόκειται να εφαρμοστεί τοπικά είτε να ληφθεί εσωτερικά, η μελατονίνη μπορεί να μας προστατεύσει από τους περιβαλλοντικούς και εσωτερικούς παράγοντες άγχους.

Προγεστερόνη

Σε αντίθεση με τα οιστρογόνα, τα επίπεδα προγεστερόνης συχνά αρχίζουν να μειώνονται στις γυναίκες στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας των 30, και αφήνουν το δέρμα μας θαμπό και χωρίς λάμψη. Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί οι έγκυες γυναίκες φαίνεται να έχουν λάμψη; Το μυστικό είναι το υψηλό επίπεδο της προγεστερόνης. Αυτή η ορμόνη είναι ευεργετική για την ελαστικότητα του δέρματος και την κυκλοφορία. Τα επίπεδα προγεστερόνης μειώνονται με την εμμηνόπαυση, καθώς και με το άγχος. Τα χαμηλά επίπεδα προγεστερόνης σχετίζονται επίσης με συνθήκες όπως στειρότητα, αποβολή, καθώς και το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Οι άνδρες με προβλήματα του προστάτη τείνουν επίσης να έχουν χαμηλά επίπεδα. Τα επίπεδα προγεστερόνης μπορεί να υποστηριχθούν με τη χρήση ελαίου νυχτολούλουδου ή φυσικές κρέμες προγεστερόνης. Η διαχείριση του στρες και ο καλός ύπνος είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση υγιών επιπέδων της προγεστερόνης.

Αυξητική ορμόνη

Αν τα μάγουλά σας, το πηγούνι ή η περιοχή πάνω από τα γόνατα έχουν κρεμάσει, ίσως ο ένοχος είναι η μείωση της αυξητικής ορμόνης. Δεδομένου ότι η αυξητική ορμόνη τείνει να πέφτει καθώς μεγαλώνουμε, προωθούνται συμπληρώματα ως ένας τρόπος για να «αναστραφούν» οι επιπτώσεις της γήρανσης. Η αυξητική ορμόνη είναι απαραίτητη για την επιδιόρθωση των κυττάρων του δέρματος και την πρόληψη της χαλάρωσης. Η παραγωγή της αυξητικής ορμόνης είναι στενά συνδεδεμένη με την άσκηση, τον ύπνο και τις διατροφικές συνήθειες. Αν δεν γυμναζόμαστε, δεν κοιμόμαστε καλά ή δεν καταναλώνουμε αρκετή πρωτεΐνη, επιταχύνουμε κυριολεκτικά τη διαδικασία γήρανσης λόγω της μείωσης αυτής της ορμόνης.

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Influence:

Η Σάννα Νάνου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1983. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης…