Πώς να καταπολεμήσετε την λαιμαργία

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Πόσες φορές έχετε ευχηθεί να σταματήσετε την λαιμαργία σας, αυτή την αχαλίνωτη επιθυμία για οποιοδήποτε ανθυγιεινό σνακ; Πόσες φορές επίσης έχετε πιάσει τον εαυτό σας να σκέφτεται αλμυρές ή γλυκές τροφές ή να τσιμπολογάει ασυναίσθητα; Φυσικά, το αυθόρμητο κάλεσμα του οργανισμού να μας ειδοποιήσει ότι χρειάζεται ενέργεια είναι υπέροχο, τι γίνεται όμως όταν ολόκληρη η καθημερινότητά μας βασίζεται πάνω στην ικανοποίηση της πείνας μας; Ας ρίξουμε μία πιο αναλυτική ματιά στο θέμα αυτό.

Τι είναι στην πραγματικότητα η λαιμαργία;

Υπάρχουν ενδείξεις ότι η επιθυμία για φαγητό είναι ο τρόπος του σώματός μας να μας πει ότι μας λείπουν ορισμένα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Στην πραγματικότητα όμως, πολλά από τα τρόφιμα που λιγουρευόμαστε είναι χαμηλά σε βιταμίνες και μέταλλα –(όπως σοκολάτα, γλυκά, κέικ, πατατάκια, μπισκότα)! Τα τρόφιμα αυτά τείνουν να είναι υψηλά σε θερμίδες, λίπη, κορεσμένα, ζάχαρα και/ή αλάτι – γεγονός που τα καθιστά άχρηστα και επιβλαβή για τον οργανισμό μας. Η ανάγκη μας λοιπόν για τέτοια τρόφιμα χαρακτηρίζεται ως λαιμαργία.

Εάν θέλετε γλυκό – χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα

Όταν προσπερνάτε γεύματα ή τρώτε λαίμαργα μπορεί να καταλήγετε να ψάχνετε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη προκειμένου να δώσετε μία ώθηση στην ενέργειά σας. Το φαινόμενο αυτό όμως, είναι συνήθως σύντομο και η κατάληξη είναι να μπαίνετε σε έναν φαύλο κύκλο αναζητώντας περισσότερη ζάχαρη. Αντίθετα, τα τακτικά γεύματα και η αποφυγή της παράλειψης γευμάτων, θα σας βοηθήσει να σταματήσετε αυτά τα σκαμπανεβάσματα στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, νικώντας την λαιμαργία για γλυκό.

Πώς να καταπολεμήσετε την λαιμαργία

Εάν θέλετε κάτι αλμυρό – χαμηλά επίπεδα νατρίου

Από την άλλη πλευρά, η επιθυμία για αλμυρά τρόφιμα συχνά σχετίζεται με χαμηλή πρόσληψη νατρίου λόγω υπερβολικής εφίδρωσης (πχ όταν έχει υψηλή θερμοκρασία ή όταν ασκείστε). Στην πραγματικότητα όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν στον οργανισμό τους περισσότερο αλάτι από ό, τι χρειάζονται στη διατροφή τους με αποτέλεσμα να χρειαζόμαστε συνήθως λιγότερο παρά περισσότερο. Το κλειδί λοιπόν στην περίπτωση της έντονης εφίδρωσης, δεν είναι η επιπλέον κατανάλωση αλατιού αλλά η κατανάλωση άφθονου νερού.

Μπορεί η λαιμαργία να αποτελέσει πρόβλημα;

Η λαιμαργία αποτελεί πράγματι ένα πρόβλημα, ειδικά αν συνοδεύεται με κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι. Εάν αυτά τα είδη τροφίμων καταλήγουν να παίρνουν τη θέση των θρεπτικών συστατικών, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι η φτωχότερη πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών ουσιών όπως είναι οι φυτικές ίνες, οι πρωτεΐνες, οι βιταμίνες και τα μέταλλα.

Επιπλέον, η υπερβολική δόση θερμιδών μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητη αύξηση βάρους, η οποία με τη σειρά της φέρνει την παχυσαρκία. Αυτός είναι ένας παράγοντας κινδύνου για μια σειρά ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη τύπου ΙΙ και κάποιων καρκίνων. Ομοίως, η υψηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών, ζάχαρης και αλατιού μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για προβλήματα υγείας, ακόμα και σε άτομα που φαίνεται ότι έχουν υγιές βάρος. Για παράδειγμα, η συχνή πρόσληψη ζάχαρης μπορεί να προκαλέσει βλάβη στα δόντια, ενώ η υψηλή πρόσληψη αλατιού μπορεί μακροπρόθεσμα να αυξήσει την αρτηριακή πίεση.

Πώς να μειώσετε την ανάγκη για junk food

Όταν νιώσετε το αίσθημα της λιγούρας, αναρωτηθείτε αν είστε στα αλήθεια πεινασμένοι. Εάν η απάντηση είναι ναι, έχετε μαζί σας ένα υγιεινό σνακ όπως φρούτα ή μια χούφτα μη αλατισμένα αμύγδαλα. Εάν η απάντηση είναι όχι, σκεφτείτε τι προκαλεί στην πραγματικότητα αυτή την επιθυμία.

Επίσης, η διατήρηση ενός ημερολογίου τροφίμων μπορεί να βοηθήσει σε αυτό, αν και δεν είναι άμεσα προφανές. Για μια εβδομάδα, γράψτε όχι μόνο αυτό που τρώτε, αλλά και πότε το φάγατε, πού ήσασταν, με ποιον ήσασταν και τι αισθανθήκατε εκείνη τη στιγμή. Αυτό θα σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε τους παράγοντες που προκαλούν την λαιμαργία σας – και η συνειδητοποίηση είναι το πρώτο βήμα για την πραγματοποίηση αλλαγής.

Στη συνέχεια, προσδιορίστε τις στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε τους πόθους σας. Για παράδειγμα, εάν διαπιστώσετε ότι αποζητάτε φαγητά ή ποτά με ζάχαρη, σκεφτείτε να αντικαταστήσετε το συνηθισμένο αναψυκτικό σας με ένα που περιέχει γλυκαντικά χαμηλής ή μη θερμιδικής αξίας ή αντικαταστήστε τη ζάχαρη με ένα τσάι με γλυκαντική ουσία χαμηλής ή μη θερμιδικής αξίας.

Ακόμη, αν έχετε τα φαγητά σας αποθηκευμένα και όχι σε κινεί θέα, θα βοηθηθείτε περισσότερο, καθώς πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι έχουμε την τάση να καταναλώνουμε την τροφή που βλέπουμε μπροστά μας.

Τέλος, αξίζει να θυμάστε ότι όταν έχετε μια λιγούρα, υπάρχει μια μεγάλη πιθανότητα να περάσει γρήγορα, ώστε να μην δράσετε αμέσως και να αποσπάσετε τον εαυτό σας με κάτι άλλο, όπως το να τηλεφωνήσετε σε έναν φίλο, να κάνετε μια βόλτα ή να λύσετε ένα σταυρόλεξο.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…