Πώς η σωματική άσκηση ευνοεί τον εγκέφαλο

Συντάκτης: Ιωάννης Καραγκούνης

Ο εγκέφαλός μας, έχει την ανάγκη να ανανεώνεται. Η σωματική άσκηση, εκτός από την εκγύμναση των μυών συμβάλλει και στην πνευματική οξυδέρκεια, καθώς μας ανανεώνει και διευρύνει τους νοητικούς μας ορίζοντες.

Με μια πρώτη ματιά..

Συνήθως δεν τολμάμε να συνδέσουμε τα οφέλη του εγκεφάλου με την σωματική μας διάπλαση. Η αλήθεια είναι, πως όταν ο οργανισμός ασκείται δεν γυμνάζει μόνο το σώμα. Παράλληλα με το σώμα, ασκείται και ο εγκέφαλος με θαυματουργά αποτελέσματα. Η άσκηση επηρεάζει άμεσα και την υγεία του εγκεφάλου τους, βελτιώνοντας τη γνωστική λειτουργία και ρυθμίζοντας κάποια συναισθήματα.

Πρόληψη από εγκεφαλικές παθήσεις: κρατώντας την μνήμη ζωντανή

Κατά την διάρκεια της άσκησης, παρατηρείται αυξημένη ροή αίματος. Αυτό βοηθά κατά πολύ τον εγκέφαλο. Συμβάλλει στη μεταφορά επαρκούς ποσότητας οξυγόνου σε όλο το σώμα, ενώ τα εγκεφαλικά κύτταρα αρχίζουν να ενεργοποιούνται για να επιτελέσουν τις λειτουργίες που τους αντιστοιχούν. Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι η επαυξημένη αντίληψη και η υπέρογκη γνωστική ικανότητα, καθώς το ασκούμενο άτομο είναι σε θέση να κρατά την μνήμη του ζωντανή.

Κοντά σε αυτό, υπάρχει ένα ακόμα όφελος. Ο εγκέφαλος θωρακίζεται από νευροεκφυλιστικές νόσους. Με τον καιρό ο εγκέφαλος συνηθίζει σε όλη αυτήν την αυξημένη ροή αίματος, ενεργοποιώντας ή απενεργοποιώντας ορισμένα γονίδια. Συχνά ενεργοποιούνται πολύ πιο έντονα οι νευρώνες και έτσι προλαμβάνονται αρκετές παθήσεις.

Πρόληψη της ανησυχίας και καταπολέμηση της κατάθλιψης

Τα οφέλη της σωματικής άσκησης δεν σταματούν εδώ. Έρευνες έχουν αποδείξει πως υπάρχουν και αρκετά ψυχικά οφέλη. Μάλιστα, οι πιο απαιτητικές ασκήσεις προκαλούν την αίσθηση ευεξίας στο άτομο. Έτσι αν κάποιος πάσχει από κατάθλιψη, μπορεί να την καταπολεμήσει με ένα απαιτητικό πρόγραμμα εκγύμνασης.

Παράλληλα, με την αύξηση της ροής του αίματος που προκαλεί την οξυγόνωση, μειώνεται και η πνευματική κόπωση σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό συμβαίνει διότι κατά την τακτική άσκηση φτάνει στον εγκέφαλο η κατάλληλη ποσότητα οξυγόνου. Ακόμη, οι άνθρωποι που αισθάνονται αγχωμένοι λόγω καταστάσεων στην εργασία τους ή προσωπικών προβλημάτων, μπορούν να βρουν τεράστια ανακούφιση με την άσκηση, έστω και αν είναι μόνο τριάντα λεπτά τη μέρα.

Η διατήρηση της ευεξίας

Είναι εύκολο με βάση τα παραπάνω, να καταλάβουμε γιατί όσοι γυμνάζονται τακτικά δείχνουν νεότεροι. Με την σωματική άσκηση ενεργοποιούνται γονίδια και αυξητικοί παράγοντες που συμμετέχουν στην ανανέωση και στην αναζωογόνηση του εγκεφάλου.

Οι παράγοντες αυτοί στέλνουν σήματα στο εγκεφαλικό στέλεχος και στα περιφερειακά μυϊκά κύτταρα για τη δημιουργία περισσότερων νευρικών και μυϊκών κυττάρων. Με την σειρά του, αυτό συμβάλλει στην βιολογική νεότητα του εγκεφάλου και κρατά το άτομο πολύ αισιόδοξο.

Πηγή

Συντάκτης: Ιωάννης Καραγκούνης,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.