Πώς η μόδα προβάλλει αρνητικά πρότυπα

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος

Η μόδα, με τις νέες της τάσεις, δημιουργεί αρκετές φορές εικόνες και αντικείμενα τα οποία από πολλούς θεωρούνται Τέχνη. Όμως σε πολλές περιπτώσεις τα πρότυπα τα οποία προβάλλονται είναι λάθος. Δείτε το γιατί!

Η διαφήμιση προϊόντων και υπηρεσιών δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Από την αρχαιότητα οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν πολλούς τρόπους να διαλαλήσουν την πραμάτεια τους. Σήμερα η μόδα είναι ένας  από τους παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τόσο το προϊόν, όσο και τον τρόπο διαφήμισης. Στην προσπάθεια αυτήν όμως τα μηνύματα τα οποία διοχετεύονται είναι αρνητικά.

Προάγεται ο υπερκαταναλωτισμός

Σε μια ταινία από τον «Πόλεμο των Άστρων» ακούγεται η φράση από έναν δάσκαλο: «Είμαστε πεφωτισμένα όντα και όχι απλά ακατέργαστη σάρκα» και αυτό όντως ισχύει. Σε αντίθεση με αυτήν την πεποίθηση, η μόδα έμμεσα μάς κάνει να πιστεύουμε ότι καθοριζόμαστε και προσδιοριζόμαστε μέσα από αυτά που αγοράζουμε και όχι από την προσωπικότητά μας. Έτσι μας δίνεται η εντύπωση ότι η ευτυχία έγκειται στα αγαθά και όχι στην επαφή μας με ανθρώπους, στην προσωπικότητα και τα ενδιαφέροντα μας.


Διαβάστε Επίσης: Οικολογία και μόδα, σύμμαχοι ή εχθροί;


Πρότυπα σε σχέση με το σώμα

Στον κόσμο της μόδας θα δούμε να παρουσιάζονται καλλίγραμμα σώματα τα οποία προωθούν την ανάγκη του ανθρώπου να φτιάξει το οπτικά τέλειο σώμα. Αυτό, ιδίως στους εφήβους και τα νέα παιδιά, έχει σοβαρές  επιπτώσεις, μιας  και οδηγούνται  σε ακραίες πράξεις και διατροφικές συνήθειες προκειμένου να  μοιάσουν στα ινδάλματά τους και επιπλέον τούς δημιουργούνται προβλήματα προσωπικότητας, ανασφάλειας και αρνητικής-αρκετές φορές- μίμησης.

Πώς η μόδα προβάλλει αρνητικά πρότυπα

Ενασχόληση με την εξωτερική εμφάνιση έναντι της  προσωπικότητας

Είναι σαφές ότι η μόδα δίνει έμφαση στην εξωτερική εμφάνιση και όχι στην προσωπικότητα. Έτσι, οι «οπαδοί» της μόδας έχουν να ασχοληθούν περισσότερο με την εικόνα τους και το πώς δείχνουν, παρά με τα στοιχεία της προσωπικότητας τα οποία είναι και πιο δύσκολο να «χτίσουν». Όμως η ανθρώπινη επαφή έχει να κάνει και με τα δύο κομμάτια. Μια ωραία εικόνα μάς προϊδεάζει για μια καλή γνωριμία αλλά πρέπει να συνοδεύεται και από μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.


Διαβάστε Επίσης: 8 από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές μόδας στον κινηματογράφο


Στον αντίποδα βρίσκεται η οικονομία

Συμβάλλει στην οικονομία, μιας και ανοίγει αρκετές θέσεις εργασίας και προάγει το εμπόριο και την διαφήμιση. Επιπλέον δημιουργεί εικόνες και αντικείμενα τα οποία αποτελούν τέχνη. Μάλιστα ακόμα και στον κινηματογράφο η μόδα και η εξωτερική εμφάνιση έχουν μεγάλη σημασία και επαγγελματίες αυτού του χώρου εργάζονται και εξυπηρετούν την τέχνη του σινεμά. Επίσης προάγει το αίσθημα του ωραίου και της ομορφιάς και αποτελεί σημαντικό τρόπο έκφρασης τόσο των ανθρώπων οι οποίοι δημιουργούν αντικείμενα μόδας, όσο και αυτών που τα αγοράζουν.

Συνεπώς λοιπόν η μόδα έχει σημαντικά θετικά και αρνητικά στοιχεία. Πρέπει όμως να  μπορούμε να τα αναγνωρίσουμε και να μείνουμε ανεπηρέαστοι από τα αρνητικά, κρατώντας την θετική όψη της.

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.