Ψωμί, οι πιο υγιεινές επιλογές

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος

Όλες οι τροφές είναι απαραίτητες στην ανθρώπινη διατροφή και την υγεία. Το ψωμί, όμως, είναι από τις πιο απαραίτητες τροφές και από τις πιο απαραίτητες στην ανθρώπινη καθημερινότητα. Οι ειδικοί επί της παρασκευής ψωμιού έχουν δημιουργήσει πολλές και διαφορετικές κατηγορίες ψωμιού. Ας δούμε λοιπόν ποιες από όλες αυτές είναι οι καλύτερες επιλογές για την διατροφή μας.

Ψωμί ολικής αλέσεως

Το ψωμί ολικής αλέσεως παρασκευάζεται από αλεύρι ολικής το οποίο περιέχει το φύτρο και το πίτουρο του σιταριού τα οποία είναι και τα πιο διατροφικά μέρη του σιταριού και περιέχουν και τα περισσότερα ευεργετικά συστατικά. Σε σχέση με το λευκό ψωμί το οποίο παρασκευάζεται από συμβατικό αλεύρι (χωρίς πίτουρο και φύτρο), έχει περισσότερες βιταμίνες Ε και Β, μαγνήσιο, σίδηρο και φολικό οξύ που είναι ευεργετικά ιχνοστοιχεία. Επίσης, έχει σημαντικά μεγάλη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες που είναι χρήσιμες για την εύρυθμη λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος.

Μια φέτα από ψωμί ολικής περιέχει 100 θερμίδες, 5γρ. πρωτεΐνης, 20 γρ. υδατανθράκων και 5 γρ. φυτικών ινών κατά προσέγγιση.

Ψωμί σικάλεως

Η σίκαλη είναι εντελώς διαφορετικό δημητριακό από την βρώμη. Το ψωμί σικάλεως είναι πιο μαύρο σε χρώμα από το ψωμί ολικής και περιέχει ακριβώς τα ίδια θρεπτικά συστατικά με το ψωμί ολικής αλέσεως. Ως προς την γεύση είναι πιο πυκνό και πιο γευστικό από το ολικής αλέσεως. Περιέχει σε μια φέτα  60 θερμίδες, 4 γραμμάρια πρωτεΐνης, 12 γραμμάρια υδατανθράκων και 3γρ. φυτικών ινών. Όλα τα παραπάνω κάνουν το ψωμί αυτό ιδιαίτερα διαιτητικό και κατάλληλο για ανθρώπους οι οποίοι κάνουν διατροφή και προσπαθούν  να μειώσουν τις θερμίδες που προσλαμβάνουν μέσα από την διατροφή του. Ταυτόχρονα διατηρούνται και τα πιο σημαντικά θρεπτικά συστατικά.

Ψωμί από φύτρες

Το ψωμί αυτό παρασκευάζεται κυρίως από όσπρια τα οποία έχουν βγάλει φύτρες. Συγκεκριμένα αυτό γίνεται για να αυξήσει και τις φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά πριν γίνει η επεξεργασία τους ώστε να γίνουν ψωμί. Δηλαδή, τα συστατικά τα οποία περιέχονται είναι τα ίδια ως προς το είδος αλλά διαφορετικά ως προς την ποσότητα και τις αναλογίες.

Στην μια φέτα  του, το ψωμί από φύτρες περιέχει 80 θερμίδες , 5 γρ. πρωτεΐνης, 15γρ. υδατάνθρακες και 3 γρ. φυτικές ίνες. Περιέχει συμπυκνωμένη ενέργεια και λιγότερες θερμίδες από το ολικής αλέσεως.

Ψωμί ολικής με προζύμι

Το ψωμί ολικής φτιαγμένο από προζύμι εμπλέκει μια διαδικασία η οποία ονομάζεται ζύμωση. Αυτό σημαίνει ότι για να φουσκώσει και να αποκτήσει δομή το ψωμί χρησιμοποιούμε μικροοργανισμούς οι οποίοι εμπλουτίζουν το ψωμί με θρεπτικά συστατικά και κάνουν το ψωμί πιο εύκολα αφομοιώσιμο. Μια φέτα του έχει 120 θερμίδες, 4 γραμμάρια πρωτεΐνης και 4 γρ. φυτικών ινών με 20 γρ. υδατανθράκων.

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.