Πόσο light είναι τελικά η ασιατική κουζίνα;

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Πολύ πριν το σούσι κατακτήσει τη Δύση και κατακλύσει τις ευρωπαϊκές χώρες με χιλιάδες εστιατόρια, υπήρχε αυτό που λέμε, κινέζικο φαγητό. Μια κουζίνα τόσο διαφορετική από τη δική μας όχι μόνο από άποψη υλικών, αλλά και τρόπου μαγειρέματος. Φήμες έλεγαν ότι είναι πολύ ελαφριά, και είναι πράγματι, αλλά στην ευρωπαϊκή εκδοχή της δεν είναι καθόλου. Η αυθεντική ασιατική μαγειρική είναι πολύ πιο ελαφριά στην πραγματικότητα.

Αρκεί να πούμε ότι θεωρείται χορτοφαγική, βασισμένη σε λαχανικά, όσπρια και φρούτα, λίγο ψάρι, σχεδόν καθόλου κρέας, σόγια σε ρόλο… σταρ και λίγο λάδι. Το μόνο «φάουλ» της θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι το αλάτι. Άρα πρόκειται για μιας πρώτης τάξεως κουζίνα για όποιον θέλει να προσέξει τη διατροφή και την υγεία του, αλλά… ίσως στην Κίνα, την Ιαπωνία και τις λοιπές τριγύρω χώρες, γιατί εδώ διατροφή τρώγοντας κινέζικο δεν μπορεί κανένας να κάνει.

Η αυθεντική κινέζικη κουζίνα πράγματι χρησιμοποιεί πολλά λαχανικά. Το ζήτημα είναι πώς τα χρησιμοποιεί εκτός Ασίας. Και μετά δεν είναι μόνο τα λαχανικά. Είναι οι σάλτσες, γλυκόξινες, από δαμάσκηνα ή άλλα φρούτα, σάλτσες μπάρμπεκιου, τεριγιάκι κλπ, «βόμβες θερμίδων» που προσθέτουν μόνο γεύση και τίποτε άλλο. Τα ασιατικά εστιατόρια ανά τον κόσμο, προσπαθώντας να προσελκύσουν πελάτες, τροποποιούν κατά πολύ τα πιάτα τους. Αφαιρούν λαχανικά, προσθέτουν περισσότερο κρέας και πουλερικά, χρησιμοποιούν παραπάνω λάδι. Τηγανίζουν πολύ- σχεδόν το μισό μενού ενός κινέζικου εστιατορίου περιλαμβάνει πιάτα τηγανισμένα. Σκεφτείτε ότι τηγανίζουν ακόμα και τα επιδόρπιά τους (τηγανητή μπανάνα).

Έξυπνες επιλογές

Επειδή είναι σχεδόν απίθανο να γευτεί κανείς αυθεντική ασιατική κουζίνα κάπου αλλού εκτός από την Ασία, ή έστω θα πρέπει να το ψάξει πολύ, ίσως η πιο ασφαλής και λιγότερο… θερμιδοφόρα λύση να είναι το σούσι (άλλα κι αυτό υπό προϋποθέσεις).

Πιάτα με σολομό και τόνο είναι οι ασφαλέστερες επιλογές, μιας και από μόνα τους αυτά τα δύο ψάρια έχουν ελάχιστες θερμίδες. Πιάτα μαγειρεμένα στον ατμό, ψητά ή ωμά (για όποιον αντέχει), ακόμα και βραστά νουντλς ή chow mein (κινέζικα λαζάνια) είναι μια πολύ καλύτερη εναλλακτική της… δυναστείας των τηγανητών (σπρινγκ ρολς, τηγανητό ρύζι κλπ).

Επίσης, σημαντικό είναι να αποφύγετε σάλτσες που, αν και χαμηλές σε λιπαρά, είναι πλούσιες σε ζάχαρη. Αν θέλετε οπωσδήποτε μια σάλτσα, η σάλτσα σόγιας είναι η φτωχότερη σε θερμίδες και λιπαρά.

Τα σόμπα νουντλς είναι νουντλς από φαγόπυρο με άφθονες φυτικές ίνες και πολύ καλύτερη επιλογή από το λευκό ρύζι.

Τέλος, οι σούπες. Οι λαοί της Άπω Ανατολής τις τιμούν πολύ, τις περιλαμβάνουν σε κάθε γεύμα τους και ξεκινούν τα γεύματά τους με αυτές για να χορτάσουν γρηγορότερα. Ιδιαίτερα δημοφιλής είναι η σούπα μίσο. Το μίσο είναι ένα είδος πάστας που μοιάζει με ταραμά, παρασκευάζεται από φασόλια σόγιας, θαλασσινό αλάτι και ρύζι ή κριθάρι, τα οποία έχουν υποστεί ζύμωση.

Η πικάντικη και ξινή (Hot&Sour) είναι επίσης μια καλή επιλογή με λίγες θερμίδες ή η βελουτέ με καλαμπόκι. Επιλογές υπάρχουν, αρκεί να ξέρουμε να διαβάσουμε το μενού και αυτό ισχύει για την κουζίνα κάθε λαού, ακόμα και του δικού μας.

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος Executive Diploma in Marketing Management…