Πώς χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις την εξατομικευμένη προσέγγιση, έτσι ώστε να προσεγγίσουν το κοινό τους. Πώς το «από στόμα σε στόμα» …
Πώς πρέπει να προωθεί τη δουλειά του ο ελεύθερος επαγγελματίας μέσω των social media;
Πώς μπορεί να προωθήσει τη δουλειά του ένας ελεύθερος επαγγελματίας στη σημερινή αγορά εργασίας. Σε ποια κοινωνικά δίκτυα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ενεργή παρουσία και γιατί; Ας δούμε αναλυτικά…
Οι εποχές αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς, όπως ακριβώς και οι απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού. Αυτό σημαίνει ανάγκη για εξέλιξη, εξειδίκευση και διαφοροποίηση από την πλευρά του επαγγελματία, ειδικά του ελεύθερου επαγγελματία. Η «ταυτότητα», η φαντασία και ο τρόπος παρουσίασής του μέσω των κοινωνικών δικτύων παίζουν καθοριστικό ρόλο για την προώθηση της δουλειάς του.
Πόσες φορές σας έχει τύχει να δείτε εντελώς τυχαία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα επαγγελματικό προφίλ ή μια σελίδα με τη δουλειά κάποιου και να σας προκαλέσει τόσο θετική εντύπωση, ώστε να κάνετε το πολυπόθητο κλικ για να ενημερωθείτε εκτενέστερα για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχει; Από τη στιγμή που κάποιος αποφασίζει να είναι ελεύθερος επαγγελματίας, οι όροι “personal branding” και “public relations” είναι απαραίτητο να γίνουν δεύτερη φύση του και βασικές καθημερινές λειτουργίες. Παρακάτω, θα εξηγήσουμε αναλυτικότερα τους όρους αυτούς.
Είναι εξίσου σημαντικό, αν ανήκετε στην κατηγορία του ελεύθερου επαγγελματία, να εκμεταλλευτείτε, όσο πιο ποιοτικά και λεπτομερειακά γίνεται, τις δυνατότητες που προσφέρουν τα κοινωνικά δίκτυα. Η δύναμη της εικόνας είναι τεράστια, όμως η εικόνα χάνει αυτομάτως τη δύναμή της όταν συνοδεύεται από ανειλικρινές περιεχόμενο, το οποίο δεν συμβαδίζει με την προσωπικότητα και τις πραγματικές μας δεξιότητες.
Σχεδιάζω αυτό που θα «πουλήσω» = Προνοώ
Πριν διαφημίσω, πριν παρουσιάσω, δημιουργώ ένα πλάνο. Η κίνηση αυτή αποτελεί το Α και το Ω. Οργανώνω, αποφασίζω για την επαγγελματική ταυτότητά μου, τους στόχους, τις επιλογές μου, τους τρόπους με τους οποίους θέλω να επικοινωνώ με το αυριανό καταναλωτικό μου κοινό.
Τι είναι αυτό που θα με κάνει να ξεχωρίσω; Πώς θα κεντρίσω την προσοχή του κοινού και πώς θα το κάνω να μη βαριέται; Τι εικόνες θα χρησιμοποιήσω για να έχω ελκυστική αισθητική και άρτια ποιότητα; Όλα αυτά τα ερωτήματα είναι «τροφή για σκέψη» και αποτελούν ισχυρά κίνητρα εάν το έχουμε πάρει απόφαση να ξεκινήσουμε δυναμικά σε αυτό το επαγγελματικό μας βήμα.
Έμφαση στο “Personal Branding”
Ο τρόπος που «πουλάμε» τον εαυτό μας είναι η αρχή όλων! Προνοούμε, εξελισσόμαστε, δείχνουμε τις καλύτερες πλευρές της προσωπικότητάς μας και με αποφασιστικότητα πείθουμε τους αποδέκτες του μηνύματός μας και αυριανούς πελάτες μας για την αξιοπιστία μας. Οι καταναλωτές πρέπει να μας εμπιστευτούν με κλειστά μάτια, να μιλούν με τα καλύτερα λόγια στον κοινωνικό τους περίγυρο για εμάς, αλλά και τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα μας.
Όταν διαμορφώνουμε και πλασάρουμε επίσημα την εικόνα μας, δεν ξεφεύγουμε ηθικά και δεοντολογικά από αυτήν. Το επικοινωνιακό πλαίσιο, η συμπεριφορά, οι στόχοι πρέπει πάντα να συμβαδίζουν με το «είναι» μας, με το αρχικό κίνητρό μας. Πρέπει να είμαστε αυθεντικοί, διότι αυτό είναι που μας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές μας. Ο πελάτης είναι πολύ έξυπνος και γνωρίζει να παρατηρεί και να ξεχωρίζει και αργά ή γρήγορα θα απορρίψει αν του πλασάρετε κάτι ψεύτικο.
«Διαδικτυακές Δημόσιες Σχέσεις»: Η βασική προέκταση του “personal branding”
Εδώ προστίθεται στο «παιχνίδι» της επικοινωνίας η τεχνολογία. Ένας ελεύθερος επαγγελματίας είναι απαραίτητο να βρίσκεται σε «διαδικτυακή δράση» και να διατηρεί καθημερινά ενεργή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σημαντική σελίδα-προτεραιότητα που χρειάζεται να δημιουργήσει για να προβάλλει την επαγγελματική του εικόνα και να επικοινωνεί με τον επιχειρηματικό κόσμο είναι το LinkedIn. Η συγκεκριμένη σελίδα έχει εξελιχθεί πια και προσφέρει πολλές δυνατότητες και για freelancing. Σημαντικές δυνατότητες που μας προσφέρει είναι η προβολή δειγμάτων της δουλειάς μας στο κοινό, στους αυριανούς πελάτες μας, η αναζήτηση ανταγωνιστών μας και, φυσικά, η επικοινωνία με άτομα που εκπροσωπούν οργανισμούς και μπορούν να μας δώσουν την ευκαιρία να αναλάβουμε επιχειρηματικά projects. Μπορούμε να τα ακολουθήσουμε, να συζητήσουμε μαζί τους και να αναδείξουμε τη δουλειά μας. Πρόκειται για ένα χρήσιμο εργαλείο για να εξειδικευτούμε περισσότερο και να αποκτήσουμε μεγαλύτερη γνώση για την αγορά εργασίας.
Ένα επίσης απαραίτητο διαδικτυακό «όπλο», που είναι πολύ ωφέλιμο να χρησιμοποιήσουμε, είναι ένα επαγγελματικά άρτιο προφίλ στο Ιnstagram. Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η εικόνα έχει ισχύ. Το Instagram βασίζεται στην εικόνα και ένας πελάτης μπορεί να μπει στο προφίλ μας αποκλειστικά από το πόσο τον κέντρισε η φωτογραφία με τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα μας. Έχει ωραία, ποιοτική αισθητική; Ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα; Παρουσιάζει με έναν διαφορετικό και ευφάνταστο τρόπο τη δουλειά μας; Όλα αυτά τα στοιχεία παίζουν καθοριστικό ρόλο. Στις δυνατότητες που μας προσφέρει μέσα από τις ιστορίες, τα ζωντανά βίντεο ή το IGTV μπορούμε να μοιραζόμαστε στιγμές με το κοινό. Για παράδειγμα, μπορούμε να δείξουμε με βίντεο τη διαδικασία πίσω από την κατασκευή ενός προϊόντος, για να προϊδεάσουμε το κοινό, ή να κάνουμε διαγωνισμούς και να κληρώνουμε δώρα. Σημειώνει μεγάλη επιτυχία αυτή η κίνηση, γιατί ο ένας πιθανός πελάτης το μοιράζεται και το προωθεί σε δικό του γνωστό και πιθανό δικό μας πελάτη. Ακόμη, μέσα στην ημέρα μπορούμε να ρωτάμε το κοινό για τις ιδέες και τις προτιμήσεις του. Το κλειδί της επιτυχίας κρύβεται στην ανατροφοδότηση (feedback). Επίσης, φίλοι και γνωστοί μας μπορούν να διαφημίσουν τη δουλειά μας μέσω κοινοποίησης στο προφίλ τους ή στα Instagram stories τους, τοποθετώντας πάντα επιλογή που μεταφέρει το κοινό στο προφίλ μας.
Σημασία δίνουμε και στην ώρα: Όλες αυτές οι διαδικασίες πρέπει να προβάλλονται σε ώρες αιχμής, κατά τις οποίες είναι ενεργοί οι καταναλωτές στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτές είναι συνήθως μεσημεριανές ώρες και πιο αργά το βράδυ, όταν κάποιος είναι ήρεμος στο σπίτι του και θέλει να «χαζέψει» στο κινητό.
Την ίδια διαδικασία ακολουθούμε και στο Facebook, όπου συνδέουμε τον λογαριασμό του Instagram, κάνουμε αναρτήσεις και με συνδέσμους διαφημίζουμε τη δουλειά μας. Μπορούμε να δημιουργήσουμε, ακόμη, newsletters για το κοινό, ώστε να μας γνωρίσει καλύτερα.
Αλλά και το Pinterest λειτουργεί με βάση την εικόνα και μέσω αυτής προβάλλουμε τη δουλειά μας. Το Pinterest έχει γίνει πολύ δημοφιλές και η ανάρτηση επιτυχημένων φωτογραφιών μπορεί να απογειώσει την εργασία μας.
Τέλος, το Twitter μπορεί να αποτελέσει πηγή γνώσεων και απόκτησης επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Ακολουθούμε επιχειρηματικές σελίδες, αποκτούμε εικόνα της παγκόσμιας και τοπικής αγοράς, παίρνουμε ιδέες, επικοινωνούμε με ανθρώπους που ασχολούνται με το freelancing και βλέπουν τις δουλειές μας, όπως και εμείς τις δικές τους, μοιραζόμαστε και προτείνουμε.