Πώς να μάθετε στα παιδιά να βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού

Συντάκτης: Εύη Μεσσαριτάκη, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

Influence:

Σε πολλές οικογένειες οι οικιακές εργασίες επιβαρύνουν ένα ή το πολύ δύο από τα μέλη της οικογένειας. Αυτό συνήθως οδηγεί στην κόπωση και στην εξουθένωση. Πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν όλα τα μέλη της οικογένειας κατόπιν ενθάρρυνσης συμμετείχαν στη φροντίδα του σπιτιού!

Ξεκινώντας από μικρή ηλικία

Συχνά οι μητέρες παραπονιούνται ότι τα έφηβα παιδιά τους δεν βοηθούν στις οικιακές εργασίες. Το εύλογο ερώτημα που τους θέτω είναι: «Με τι τρόπο τα έχετε εκπαιδεύσει να το κάνουν αυτό;» Και συχνά η απάντηση είναι αμυντική. «Τι εννοείτε να τα εκπαιδεύσω; Όσο ήταν μικρό δεν περίμενα και πολλά πράγματα, τώρα που μεγάλωσε όμως, θα έπρεπε να καταλαβαίνει από μόνο του ότι χρειάζομαι βοήθεια.» Το παράδοξο εδώ είναι προφανές. Όπως δεν μπορεί ένας άνθρωπος να μάθει στην εφηβεία να είναι ευγενικός ή προσεκτικός στον δρόμο, με τον ίδιο τρόπο δεν μπορεί να μάθει να φροντίζει και το σπίτι. Και δεν είναι η λειτουργία της σκούπας λόγου χάρη που δεν μπορεί να μάθει. Είναι η συνείδηση ότι όλα τα μέλη της οικογένειας πρέπει να συμμετέχουν στην οικογενειακή οργάνωση.

Είναι σημαντικό λοιπόν να ενισχύεται η συμμετοχή του παιδιού στις δουλειές του σπιτιού από πολύ μικρή ηλικία. Η ηλικία των 5 ετών θεωρείται κατάλληλη για τον καταμερισμό ορισμένων αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα, ένα πεντάχρονο παιδί σίγουρα δεν μπορεί να βάλει πλυντήριο, μπορεί όμως να στρώσει το τραπέζι ή να μαζέψει τα παιχνίδια του.

Ενθάρρυνση και όχι κριτική

Πολύ σημαντικός είναι επίσης ο τρόπος με τον οποίο ένας γονιός ενθαρρύνει το παιδί του να ασχοληθεί με τις δουλειές του σπιτιού. Δεν μπορώ εδώ να μην θυμηθώ τη μαμά μου… Κάθε φορά που ανέθετε σε μένα και την αδερφή μου να πλύνουμε τα πιάτα, μετά ακολουθούσε έλεγχος και δεν παρέλειπε να μας δείχνει κάθε φορά πώς μπορούμε να πλένουμε πιο αποτελεσματικά τα «δύσκολα σκεύη». Μόνο να ήξερε πόσο αποθαρρυντικό μπορεί να είναι αυτό για ένα παιδί!

Όταν αναθέτει ένας γονιός στο παιδί του να κάνει κάποια δουλειά, καλό είναι να το επαινεί και να το καμαρώνει. Να έχει υπομονή όταν κάτι δεν διεκπεραιώνεται σωστά και να φροντίζει με το παράδειγμά του να διδάσκει το παιδί και όχι να προβαίνει σε υποδείξεις. Φανταστείτε για παράδειγμα μία μητέρα που όταν κάνει τις δουλειές του σπιτιού να βαρυγκωμά και να παραπονιέται. Πόσο ενθαρρυντικό μπορεί να είναι αυτό για τα παιδιά της;

Χωρίς στερεότυπα και διαχωρισμούς

Στις οικογένειες που έχουν και αγόρι/α και κορίτσι/α τα πράγματα συχνά περιπλέκονται. Εκεί τα παιδιά μπορεί να λαμβάνουν μπερδεμένα μηνύματα. Ας μην ξεχνούν οι γονείς ότι ανήκουν σε διαφορετική γενιά από τα παιδιά τους. Ακόμη και αν η πατρική τους οικογένεια δεν ανέθετε δουλειές του σπιτιού στους άντρες και τις γυναίκες κατά τον ίδιο τρόπο, οι ανάγκες της σύγχρονης οικογένειας επιβάλλουν να βοηθούν όλοι στην οργάνωση του σπιτιού. Αυτό συνεπάγεται ότι και τα αγόρια, αλλά και τα κορίτσια πρέπει να ενθαρρύνονται να αναλαμβάνουν τις δουλειές που αντιστοιχούν στην ηλικία τους. Προϋποτίθεται σαφώς ότι και ο πατέρας από τη μεριά του έχει μερίδιο των οικιακών εργασιών.

Συμπέρασμα

Ας μην ξεχνάμε ότι όλη η οικογένεια μπορεί να επωφεληθεί από το μοίρασμα των οικιακών εργασιών. Πέρα από το γεγονός ότι αυτό θα «ελαφρύνει» το άτομο που μέχρι πρότινος τις επωμίζονταν συνολικά, η συμμετοχή των παιδιών από νεαρή ηλικία θα τα καταστήσει μελλοντικά πιο υπεύθυνους και πιο ανεξάρτητους ενήλικες, ενώ η οικογένεια θα έχει στη διάθεσή της περισσότερο χρόνο για ψυχαγωγικές δραστηριότητες.

«Το κείμενο αποτελεί μια συνεργασία του flowmagazine.gr με την ψυχολόγο κ. Μεσσαριτάκη. Για περισσότερα κείμενα της συγκεκριμένης αρθρογράφου πατήστε εδώ»

Συντάκτης: Εύη Μεσσαριτάκη, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.