Πώς να “διδάξετε” την υγιεινή διατροφή στα παιδιά σας

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου

Πώς να «διδάξετε» την υγιεινή διατροφή στα παιδιά σαςΥγιεινή διατροφή και μικρά παιδιά… ένας δύσκολος συνδυασμός που προβληματίζει την πλειοψηφία των νέων γονιών! Άλλα παιδιά προτιμούν το κρέας, άλλα τα ζυμαρικά, αλλά σχεδόν όλα τις πίτσες, τη μερέντα και το πρόχειρο φαγητό. Ωστόσο, η διατροφική «συμπεριφορά» ξεκινά από τη μικρή ηλικία και οι γονείς πρέπει να διδάξουν τα παιδιά τους τι πρέπει να τρώνε… έχοντας ως «εργαλείο» τη διασκέδαση και τις νέες εμπειρίες! Παρακάτω θα βρείτε οκτώ πρακτικές ιδέες που θα σας βοηθήσουν να μάθετε τα παιδιά σας να τρώνε σωστά.

Κάντε τα ψώνια στο σουπερ μάρκετ… οικογενειακή υπόθεση!

Αφού πάρετε τα παιδιά σας από το σχολείο, σταματήστε στο μανάβικο και δείξτε τους πως διαλέγουν πορτοκάλια, μελιτζάνες, φράουλες, καρότα κ.α. Παράλληλα, δημιουργήστε μαζί τη λίστα με τα ψώνια και αφήστε τα να αλληλεπιδράσουν με τα χρωματιστά φρούτα και λαχανικά. Η αφή, τα χρώματα και η γεύση τους θα διδάξουν στην πράξη τα παιδιά γύρω από την καλή διατροφή.

Διαβάστε μαζί βιβλία διατροφής και παίξτε online παιχνίδια

Υπάρχουν αμέτρητα βιβλία που διδάσκουν τα παιδιά σχετικά με τις υγιεινές επιλογές τροφίμων. Για παράδειγμα, τα βιβλία «Ο Μάγειρας του Μαγεμένου Τσίρκου» του Ευγένιου Τριβιζά και «Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε» της Ελένης Χαρατσή-Γιωτάκη θα βοηθήσουν στην εκπαίδευση των παιδιών σας. Εναλλακτικά, παίξτε μαζί online παιχνίδια, ώστε να τους διδάξετε τη σωστή διατροφή μέσα από τη διασκέδαση, ή δοκιμάστε γρίφους, κουίζ και διαδραστικά παιχνίδια που θα τους «ανοίξουν» τον κόσμο του υγιεινού φαγητού.

Φυτέψτε λαχανικά στον κήπο σαν οικογένεια

Ξεκινήστε την κηπουρική στο εξοχικό, τη βεράντα ή την αυλή του σπιτιού σας. Αφήστε τα παιδιά να φυτέψουν τους σπόρους και να ποτίζουν τα φυτά μέχρι να «μεγαλώσουν». Φυτέψτε μαζί βότανα, μαρούλια, ντομάτες και άλλα λαχανικά που είναι οικεία στα παιδιά. Αποτέλεσμα δεν θα είναι άλλο από το να ενθουσιαστούν με την ιδέα της κηπουρικής και να έρθουν πιο κοντά στην υγιεινή διατροφή και τα φρέσκα λαχανικά.

Χαρίστε στα λαχανικά… γεύση που θα λατρέψουν τα παιδιά!

Για να αγαπήσουν τα παιδιά σας τα λαχανικά, πρέπει να κινηθείτε με έξυπνο τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, ρίξτε λίγη ρόκα δίπλα από τα μακαρόνια ή βάλτε τριμμένο καρότο μέσα στο φαγητό, εξηγώντας τους αργότερα τα υλικά της μαγειρικής. Παράλληλα, αγοράστε π.χ. κολοκυθάκια και ψήστε τα με σάλτσες τυριού ή σε λάδι, μετατρέποντάς τα σε τσιπς. Με άλλα λόγια, κινηθείτε εναλλακτικά και χαρίστε στα λαχανικά έξτρα γεύση για να γίνουν τα αγαπημένα των παιδιών σας.

Πώς να «διδάξετε» την υγιεινή διατροφή στα παιδιά σαςΓευματίστε στο τραπέζι και όχι μπροστά στην τηλεόραση

Βάλτε κανόνες στο σπίτι όσον αφορά το φαγητό και μην αφήσετε τα παιδιά σας να αποκτήσουν τη βλαβερή συνήθεια των γευμάτων μπροστά στην τηλεόραση. Πρέπει να διδαχθούν από μικρή ηλικία να κάθονται στο τραπέζι και να τρώνε ψάρι, κρέας και σαλάτες μέσα στην εβδομάδα. Πολυάριθμες μελέτες έχουν αποδείξει ότι όσα παιδιά τρώνε με κλειστή την τηλεόραση έχουν μικρότερο σωματικό βάρος και είναι πιο κοινωνικά από τα υπόλοιπα. Αυτό συμβαίνει, γιατί τα κινούμενα σχέδια τους «τραβούν» την προσοχή και έτσι, οδηγούνται προς την υπερφαγία…

Μην αγοράζετε junk food και παχυντικά τρόφιμα

Για να διαμορφωθούν οι διατροφικές συνήθειες ενός μικρού παιδιού, πρέπει οι γονείς να αγοράζουν φρούτα και υγιεινά προϊόντα αντί για μερέντα, μπισκότα έτοιμες πίτσες και σοκολατένια δημητριακά. Οπότε εάν θέλετε να αποκτήσουν ισορροπημένη διατροφή, προσέξτε τα προϊόντα που θα βάλετε στο ντουλάπι και τοποθετήστε τα φρέσκα τρόφιμα πάνω στο τραπέζι, ώστε να βρίσκονται σε πρώτο «πλάνο». Άλλωστε, εάν τα παιδιά δεν βρουν άσπρο ψωμί πάνω στο τραπέζι, θα «αναγκαστούν» να δοκιμάσουν το ψωμί ολικής αλέσεως…

Γεμίστε ένα παιδικό μπουκάλι με νερό… για να πίνουν συχνά!

Η πλειοψηφία των παιδιών δεν πίνει την απαραίτητη ποσότητα νερού μέσα στο 24ωρο, αλλά κατευθύνεται προς τους έτοιμους χυμούς στο σχολείο. Για να βεβαιωθείτε ότι ενυδατώνεται ο οργανισμός τους, αγοράστε τους ένα παιδικό μπουκάλι και γεμίστε το με νερό από τη βρύση. Έτσι, θα μπορούν να το κουβαλούν μαζί στο σχολείο ή να πίνουν από αυτό μέσα στη ζέστη του καλοκαιριού, ακόμα και εάν δεν διψάνε.

Φτιάξτε ένα «ισορροπημένο» πρόγραμμα μαγειρικής

Ένα θρεπτικό πρόγραμμα διατροφής χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα: υδατάνθρακες για ενέργεια, πρωτεΐνες για πληρότητα, φρούτα για βιταμίνες και σνακ για θρεπτικές ουσίες. Καλό είναι να τους φτιάχνετε σάντουιτς σαν κολατσιό για το σχολείο, με μαύρο ψωμί, αυγό, άπαχη γαλοπούλα και τυρί, δηλαδή τροφές που προσφέρουν σίδηρο, ψευδάργυρο και βιταμίνη Β12.

Πώς να «διδάξετε» την υγιεινή διατροφή στα παιδιά σαςΕιδικότερα πείτε «ναι» στα παρακάτω σνακ:

– Φρέσκα φρούτα αντί για αποξηραμένα ή συσκευασμένους χυμούς. Τα πρώτα περιέχουν λιγότερες θερμίδες και πιο πολλές φυτικές ίνες και καθόλου συντηρητικά.

– Τυρί, γιαούρτι και γάλα για πρωτεΐνες. Περιέχουν βασικά θρεπτικά συστατικά, όπως ασβέστιο, μαγνήσιο και φώσφορο, ενώ παράλληλα κρατούν χορτάτα τα παιδιά σας.

– Σνακ με μούσλι. Αντί για τα επεξεργασμένα μπαρ με σοκολάτα, βάλτε τους στο καλαθάκι για το σχολείο ένα μπαρ με μούσλι και αποξηραμένα μούρα.

– Φυσικός χυμός αντί για αναψυκτικά. Μην αγοράζετε ενεργειακά ποτά ή αναψυκτικά στο σπίτι, καθώς έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλλά στύψτε ένα φρέσκο χυμό πορτοκάλι.

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.