Η Ελλάδα είναι μια χώρα με έντονα οικονομικά χαρακτηριστικά και με πολλές δυνατότητες. Όμως τα προβλήματα που συνοδεύουν την ανάπτυξη …
Πώς να γράψετε μια αποτελεσματική πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης
Μια καλά διαμορφωμένη πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης (media pitch) μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες κάλυψης από δημοσιογράφους και εκδότες. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πώς να διαμορφώσετε το μήνυμά σας και να το προσαρμόσετε στο κατάλληλο κοινό.
Τι είναι μια πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης;
Μια πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης είναι μια σύντομη επικοινωνία, συνήθως μέσω email, που προτείνει μια ιστορία σε έναν δημοσιογράφο ή συντάκτη. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ενδιαφέρον και να εξασφαλιστεί κάλυψη από ένα μέσο ενημέρωσης. Μια καλά γραμμένη πρόταση μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ της δημοσίευσης μιας ιστορίας ή της απόρριψής της.
Πώς να σκεφτείτε σαν δημοσιογράφος
Οι επιτυχημένες προτάσεις προς τα μέσα απαιτούν κατανόηση των αξιών της είδησης. Οι δημοσιογράφοι επιλέγουν ιστορίες που έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν το ευρύτερο δυνατό κοινό. Οι βασικές ειδησεογραφικές αξίες περιλαμβάνουν:
-
Επικαιρότητα (Timeliness) – Το θέμα πρέπει να είναι επίκαιρο και σχετικό με τρέχουσες εξελίξεις.
-
Επιρροή (Impact) – Η ιστορία πρέπει να αφορά ή να επηρεάζει μεγάλο αριθμό ανθρώπων.
-
Προσωπικότητες (Prominence) – Αν αφορά γνωστά πρόσωπα, αυξάνει την αξία της.
-
Εγγύτητα (Proximity) – Τα τοπικά γεγονότα είναι πιο ελκυστικά για τις τοπικές ειδήσεις.
-
Σύγκρουση (Conflict) – Οι ιστορίες με αντιπαραθέσεις ή διαμάχες είναι πιο ελκυστικές.
-
Ανθρώπινο ενδιαφέρον (Human Interest) – Προσωπικές ιστορίες που συγκινούν το κοινό.
Στρατηγικές για τη συγγραφή μιας ισχυρής πρότασης προς τα μέσα ενημέρωσης
1. Δημιουργία ενός ισχυρού τίτλου email
Ο τίτλος είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει ένας δημοσιογράφος. Πρέπει να είναι σαφής, συνοπτικός και να κινεί το ενδιαφέρον. Ορισμένες καλές πρακτικές περιλαμβάνουν:
-
Χρήση του όρου “PITCH” στην αρχή.
-
Αποφυγή περιττών επιθέτων και υπερβολών.
-
Εστίαση στο ουσιαστικό περιεχόμενο.
Παράδειγμα:
-
PITCH: Πώς οι φυσικές θεραπείες μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα (αντί για «PITCH: Οι 7 απόλυτα φυσικές και συναρπαστικές θεραπείες που αλλάζουν τη ζωή!»).
2. Δόμηση του περιεχομένου της πρότασης
Το μήνυμα πρέπει να είναι σύντομο και περιεκτικό, απαντώντας στα πέντε W:
-
Ποιος εμπλέκεται;
-
Τι είναι η ιστορία;
-
Πότε είναι σχετική;
-
Πού αφορά;
-
Γιατί είναι σημαντική;
Αν το θέμα σας περιλαμβάνει αριθμητικά δεδομένα ή στατιστικές, η εισαγωγή αυτών μπορεί να αυξήσει την αξιοπιστία της πρότασής σας.
Παράδειγμα:
-
“Σύμφωνα με νέα δεδομένα του CDC, η ανοσία των εργαζομένων σε γραφεία μειώνεται κατά 68% μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου. Θα θέλαμε να σας συνδέσουμε με την Πρόεδρο του Ιδρύματος Υγιεινής Γραφείων, κα. Μαρία Παπαδοπούλου, για να συζητήσουμε φυσικές λύσεις ενίσχυσης του ανοσοποιητικού συστήματος.”
3. Προσαρμογή της πρότασης στον σωστό δημοσιογράφο
Η εξατομίκευση είναι καθοριστική. Οι δημοσιογράφοι απορρίπτουν μαζικές προτάσεις, οπότε πρέπει να βεβαιωθείτε ότι η ιστορία σας ταιριάζει με τα ενδιαφέροντά τους.
-
Μελετήστε προηγούμενα άρθρα τους.
-
Κατανοήστε τις θεματικές τους προτεραιότητες.
-
Μην στέλνετε μαζικά emails.
Παράδειγμα εξατομικευμένης προσέγγισης:
-
“Γνωρίζουμε ότι έχετε καλύψει παρόμοια θέματα στο παρελθόν, όπως το άρθρο σας για τη σημασία της βιταμίνης D στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού. Θα θέλαμε να σας προτείνουμε μια νέα έρευνα πάνω στο θέμα.”
4. Προσαρμογή στο μέσο που στοχεύετε
Η πρόταση πρέπει να διαφέρει ανάλογα με το είδος του μέσου:
-
Τηλεόραση: Η ιστορία πρέπει να είναι οπτικά ελκυστική.
-
Ραδιόφωνο: Ομιλητές που είναι άμεσοι και επικοινωνιακοί.
-
Podcasts: Αναλύσεις και συζητήσεις με εξειδικευμένους καλεσμένους.
-
Περιοδικά: Οι εκδοτικοί κύκλοι είναι μακροπρόθεσμοι (3-4 μήνες προγραμματισμού).
5. Περιγραφή των πηγών σας
Οι δημοσιογράφοι βασίζονται σε αξιόπιστες πηγές. Πρέπει να παρέχετε:
-
Ανεξάρτητους ειδικούς (πανεπιστημιακούς, γιατρούς, οικονομολόγους).
-
Αριθμητικά δεδομένα και έρευνες.
-
Σύνδεσμοι σε πρόσθετες πληροφορίες.
Παράδειγμα:
-
“Σύμφωνα με το 90% των δημοσιογράφων, οι πανεπιστημιακοί ειδικοί θεωρούνται οι πιο αξιόπιστες πηγές για άρθρα. Σας παρέχουμε πρόσβαση σε σχετική μελέτη.”
Πότε και πώς να στείλετε μια πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης
-
Καλύτερες ημέρες: Δευτέρα και Τρίτη.
-
Καλύτερες ώρες: 5 π.μ. – 12 μ.μ. (πρωινές ώρες εργασίας).
-
Αποφύγετε τηλεφωνικές κλήσεις: Το 69% των δημοσιογράφων προτιμούν να μην λαμβάνουν κλήσεις.
Η επιτυχημένη πρόταση προς τα μέσα ενημέρωσης απαιτεί στρατηγική, εξατομίκευση και σαφήνεια. Προσαρμόζοντας την επικοινωνία στις ανάγκες των δημοσιογράφων και παρέχοντας ουσιαστικές πληροφορίες, μπορείτε να αυξήσετε τις πιθανότητες δημοσίευσης της ιστορίας σας.
Μετάφραση-Επιμέλεια από το πρωτότυπο: Σιαφίλιου Θεοδώρα