Πιστεύετε και εσείς αυτούς τους μύθους για την εκπαίδευση;

Συντάκτης: Πόπη Βασιλάκη, Υπ. Διδάκτωρ Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης

Υπάρχουν κάποιοι μύθοι σχετικά με την εκπαίδευση που έχουν επικρατήσει  ή θέματα για τα οποία έχουμε λανθασμένη άποψη. Κάποια από αυτά ίσως και εσείς να τα έχετε ακούσει ή καταλάβει λάθος. Καιρός να λύσουμε τις παρεξηγήσεις.

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που, αν διαγνωστεί νωρίς -ακόμη και στην προσχολική ηλικία του παιδιού υπάρχουν ενδείξεις- μπορεί να βελτιωθεί με την κατάλληλη παρέμβαση έως και να εξαλειφθεί.

  • Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης

Στα παιδιά αυτά συνήθως ο δείκτης ευφυΐας είναι από τον μέσο όρο και πάνω, ενώ πολλές φορές είναι και αρκετά υψηλός. Αυτό συμβαίνει διότι οι δυσκολίες αυτές δεν συνδέονται με τον δείκτη νοημοσύνης αλλά με συγκεκριμένες δεξιότητες σε γνωστικές περιοχές του εγκεφάλου.

  • Όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι αναγνωρίζουν τις μαθησιακές δυσκολίες

Ένα μεγάλο μέρος των δασκάλων και καθηγητών μπορεί να αναγνωρίζει και να επισημαίνει στους γονείς τα μαθησιακά ελλείμματα των παιδιών τους, όμως υπάρχει και μια μερίδα που δεν είναι επαρκώς ενημερωμένη και επιμορφωμένη για να αντιλαμβάνεται τις μαθησιακές δυσκολίες. Γι’ αυτό, αν εσείς νιώθετε ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά με το παιδί σας σε αυτόν τον τομέα, μπορείτε να επισκεφτείτε έναν ειδικό.

  • Το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής γιατί δε συγκεντρώνεται

Είναι κάτι που αρκετές μητέρες έχουν σκεφτεί, ειδικά αν το παιδί τους είναι ζωηρό. Όμως, για να υπάρχει βάση σε αυτήν τη σκέψη, θα πρέπει το παιδί να παρουσιάζει τουλάχιστον τέσσερα ή πέντε σημάδια υπερκινητικότητας ή ελλειμματικής προσοχής μαζί. Επίσης, θα πρέπει να εμφανίζονται για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών συνεχόμενα και όχι μόνο σε ένα περιβάλλον αλλά τουλάχιστον σε δύο (π.χ. στο σπίτι και στο σχολείο).

  • Τα παιδιά με αυτισμό έχουν πάντα χαμηλό δείκτη νοημοσύνης

Είναι σύνηθες στις περισσότερες περιπτώσεις ο δείκτης νοημοσύνης να είναι χαμηλός. Σε αυτά τα παιδιά, ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις, με μικρότερη αναλογία, που εμφανίζουν πολύ υψηλή νοημοσύνη, ειδικά σε κάποιους τομείς.

  • Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες “καθυστερούν” το υπόλοιπο τμήμα

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας “θησαυρός”,  καθώς ωθούν τον καθηγητή που έχει στο μαθητικό δυναμικό του τέτοιους μαθητές να ανταποκριθεί στην πρόκληση, να βελτιώσει τον τρόπο διδασκαλίας του, να δώσει κίνητρα και, παράλληλα, να προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσά στους μαθητές. Επομένως, αυτές οι πρακτικές ωφελούν το σύνολο τις τάξης και όχι μόνο τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

  • Μαθησιακή δυσκολία είναι μόνο η δυσλεξία

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι μόνο η δυσλεξία, αλλά είναι η επικρατέστερη, γι’ αυτό υπάρχει παρανόηση ότι μόνο αυτή υπάρχει. Υπάρχει εξίσου η δυσγραφία, η δυσλαλία, η δυσορθογραφία, η δυσαριθμησία, που κάθε μια έχει δικά της χαρακτηριστικά γνωρίσματα και χρήζει αντίστοιχης αντιμετώπισης.

  • Στον σχολικό εκφοβισμό αρκεί η τιμωρία του παιδιού που εκφοβίζει

Μια λανθασμένη προσέγγιση, αφού κατά πάσα πιθανότητα ο εκφοβισμός θα επαναληφθεί από το ίδιο άτομο χωρίς να έχει καταφέρει να διορθώσει το πρόβλημα η τιμωρία, πάρα μόνο να το καλύψει πρόσκαιρα και επιφανειακά, χωρίς να έχει εγκύψει στη ρίζα του προβλήματος. Κατά πάσα πιθανότητα, και ο θύτης και το θύμα χρειάζονται ψυχολογική βοήθεια, καθώς πίσω από την επιθετική συμπεριφορά κρύβεται κάτι βαθύτερο.

Πηγή: Δ. Στασινός (2016) “Η ειδική εκπαίδευση 2020 plus”, Εκδ. Παπαζήση

Συντάκτης: Πόπη Βασιλάκη, Υπ. Διδάκτωρ Επιστημών Αγωγής και Εκπαίδευσης

Influence:

Το βιογραφικό μου περιλαμβάνει σπουδές στην Ελληνική φιλολογία, μεταπτυχιακά στους τομείς της Ιστορίας και της Ειδικής Αγωγής…