Peter Tabichi: Στον κύριό μας με αγάπη

Συντάκτης: Evelina Petriti

Στην βρετανική ταινία του 1967 «Στον κύριό μας με αγάπη» ένας καθηγητής έρχεται αντιμέτωπος με ένα προβληματικό σχολικό περιβάλλον όπου η φτώχεια και η βεβαιότητα για ένα δυσοίωνο μέλλον κυριαρχούν. Κόντρα στις αντίξοες συνθήκες, εκείνος κατορθώνει να ασκήσει θετική επιρροή και εντέλει να εμπνεύσει και να ενδυναμώσει ψυχικά τους μαθητές του.

Ο Peter Tabichi, ο κάτοχος του βραβείου «Καλύτερου δασκάλου για το 2019» είναι ένας καθηγητής από την Κένυα που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ο πρωταγωνιστής μιας αντίστοιχης ταινίας. Η ομορφιά αυτής της ιστορίας που θα διαβάσετε όμως, έγκειται στο ότι ο ήρωάς της δεν είναι αποκύημα της φαντασίας κάποιου συγγραφέα. Έχει σάρκα και οστά, είναι πέρα για πέρα αληθινός και είναι από εκείνες τις φορές που η ζωή μιμείται την τέχνη, εκπλήσσοντάς μας ευχάριστα.

Φορώντας τη στολή του φραγκισκανού μοναχού ο Tabichi παραλαμβάνει το βραβείο καλύτερου δασκάλου για το 2019!

Ένας σύγχρονος Δαυίδ

Η διδασκαλία κυλά στο αίμα του Peter, όπως δηλώνει και ο ίδιος. Ο πατέρας του, ο θείος και τα ξαδέρφια του είναι όλοι δάσκαλοι κι εκείνος δεν μπορούσε να μη θαυμάζει το έργο που προσφέρουν στην κοινωνία και να μη θελήσει με τη σειρά του να τους μιμηθεί.

Ο Peter διδάσκει μαθηματικά και φυσική στο λύκειο Keriko στο χωριό Pwani, όπου 95% των μαθητών του ζει σε συνθήκες ένδειας και 30% εξ’ αυτών είναι είτε ορφανά, είτε παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών. Το σχολείο βρίσκεται σε μια απομακρυσμένη περιοχή. Πολλοί από τους μαθητές χρειάζεται να διανύσουν 7 χιλιόμετρα με τα πόδια, πράξη που όταν βρέχει γίνεται αδύνατη.

Ακόμα και το πρωινό για αυτούς είναι πολυτέλεια. Το γεγονός όμως ότι δεν τρέφονται σωστά, παραλείποντας γεύματα, επηρεάζει την ικανότητα συγκέντρωσής τους, επισημαίνει ο Tabichi.

Η χρήση ναρκωτικών, οι εφηβικές εγκυμοσύνες και οι πρώιμοι γάμοι είναι επίσης κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους τα παιδιά στην περιοχή του εγκαταλείπουν το σχολείο. Το να προσπαθήσει να αλλάξει ή έστω να βελτιώσει κάπως τη ζωή αυτών των παιδιών, έχοντας στη διάθεσή του έναν μόνο υπολογιστή, εξαιρετικά κακή σύνδεση στο διαδίκτυο και μια τάξη που απαρτίζεται από τον διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό των 58 μαθητών δεν ήταν εύκολο έργο και το γεγονός ότι τα κατάφερε, μας φέρνει στο νου την άνιση μα νικηφόρα μάχη του Δαυίδ ενάντια στο Γολιάθ.

Ο Tabichi και οι μαθητές του, μια τάξη που αποτελείται από 58 μαθητές!

Ο αγώνας για πνευματική πρόοδο

Η αλλαγή ήρθε αργά και σταδιακά. Ξεκίνησε ιδρύοντας μια «λέσχη Καλλιέργειας Ταλέντων» και επεκτείνοντας την επιστημονική λέσχη. Η σκληρή δουλειά και η πίστη του στις ικανότητες των μαθητών του επιβραβεύθηκε όταν το σχολείο Keriko κατάφερε να κερδίσει άλλα επαρκώς εφοδιασμένα με τεχνολογικό εξοπλισμό σχολεία στον Διαγωνισμό Επιστήμης και Μηχανικής το 2018. Οι μαθητές του παρουσίασαν τη συσκευή που εφηύραν, η οποία επιτρέπει σε τυφλούς και κωφούς να μετρούν αντικείμενα.

Η νέα μαθηματική επιστημονική ομάδα που οργάνωσε πήρε το πράσινο φως για να συμμετάσχει στο Διεθνή Διαγωνισμό Επιστήμης και Μηχανικής που θα διοργανωθεί το 2019 στην Αριζόνα των ΗΠΑ. Οι μαθητές του βραβεύτηκαν επίσης από τη Βασιλική Ένωση Χημικών, καθώς χρησιμοποίησαν φυτά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Πάντα κοντά στους μαθητές του και τις οικογένειες αυτών, κάτι που τον καθιστά εξαιρετικά αγαπητό στην τοπική κοινότητα.

Η δράση του εκτός της σχολικής κοινότητας

Ο Tabichi είναι συγχρόνως ένας ενεργός πολίτης. Η τοπική κοινότητα στην οποία ζει έρχεται καθημερινά με προβλήματα- ακόμα και επιβίωσης- και ο Peter δε θα μπορούσε να αδιαφορήσει για αυτά.

Η περιοχή πλήττεται από ξηρασία και τον άγνωστο σε εμάς πια λιμό κάθε τρία με τέσσερα χρόνια, έτσι ο Peter συμμετέχει στην προσπάθεια να διδάξει στους ντόπιους τρόπους αντιμετώπισης και διαχείρισης του φαινομένου. Όπως ο ίδιος περιγράφει: « Η έλλειψη φαγητού είναι μεγάλο πρόβλημα, οπότε το να διδάξουμε νέους τρόπους καλλιέργειας και διαχείρισης της σοδειάς είναι ζήτημα ζωής και θανάτου». Μάλιστα, δίνει το 80% του εισοδήματός του για να βοηθήσει τις φτωχιές οικογένειες της κοινότητας.

Μια άλλη πολύ μεγάλη απειλή για τη ζωή των ντόπιων είναι οι εχθροπραξίες ανάμεσα στις επτά διαφορετικές φυλές που κατοικούν στην περιοχή. Η βία μεταξύ των φυλών αυξήθηκε ιδίως μετά τις προεδρικές εκλογές του 2007 και πολλοί ήταν εκείνοι που έχασαν τη ζωή τους στην πόλη Nakuru.

Ο καθηγητής Tabichi ίδρυσε μια λέσχη ειρήνης ώστε να φέρει κοντά τα παιδιά των φυλών αυτών. Παρόλο που ο ίδιος ανήκει στο τάγμα των Φραγκισκανών μοναχών έφτιαξε ένα πρόγραμμα προσευχής και θρησκευτικής κατάνυξης στο οποίο θα συμμετέχουν μαθητές διαφορετικών θρησκειών!

Η δύναμη της αυτοπεποίθησης

Το πιο σημαντικό για τον Peter– πέρα φυσικά από το κομμάτι της επιβίωσης το οποίο είναι πρωταρχικό και απαραίτητο- ήταν να εμφυσήσει στους μαθητές του την αυτοπεποίθηση και την αγάπη για μάθηση, επιθυμία που έγινε πραγματικότητα καθώς οι εγγραφές στο σχολείο διπλασιάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια με το ποσοστό ανάρμοστης συμπεριφοράς να πέφτει σημαντικά.

Η αυτοεκτίμηση των μαθητών του ενισχύθηκε, ιδίως δε των κοριτσιών που ανέλαβαν ηγετικό ρόλο στις επιστημονικές ομάδες.

Τί πρέπει να κάνει κάποιος για να είναι καλός δάσκαλος; Σύμφωνα με τον Peter πρωτίστως πρέπει να «κάνει» και όχι να αναλώνεται σε βαρετές διαλέξεις! «Για να είσαι καλός δάσκαλος θα πρέπει να είσαι δημιουργικός και να μη φοβηθείς την τεχνολογία και τις νέες μεθόδους διδασκαλίας. Πρέπει να κάνεις περισσότερα και να μιλάς λιγότερο!»

Ακολουθεί ένα σύντομο βίντεο που προβλήθηκε από τον οργανισμό Global Teacher Prize με αυτόν τον εξαιρετικό παιδαγωγό:

Συντάκτης: Evelina Petriti,

Influence:

Storyteller