Περίοδος: Πώς επηρεάζει την όρεξη;

Συντάκτης: Flowmagazine

Κάθε μήνα, μια σταθερή συζήτηση αφορά την ανησυχία σχετικά με την διατροφή τις ημέρες της περιόδου ή επιστημονικά, εμμήνου ρύσεως και το πώς να αντιμετωπίσουμε τις λιγούρες.

Οι λιγούρες εμφανίζονται, συνήθως, λίγες ημέρες πριν την έναρξη της περιόδου αλλά και κατά την διάρκειά της. Δεν το βιώνουν στον ίδιο βαθμό κάθε μήνα, ενώ η ένταση για γλυκό δεν είναι ίδια σε όλες τις γυναίκες.

Συμπτώματα Περιόδου

Τα πιο κοινά συμπτώματα που σχετίζονται με τον εμμηνορροϊκό κύκλο, όπως η ευερεθιστότητα, η καταθλιπτική διάθεση, οι αλλαγές στην όρεξη, ο πόνος και το άγχος επηρεάζουν την ψυχολογία των γυναικών. Επιδημιολογικές έρευνες δείχνουν ότι το 75-80% των γυναικών εμφανίζει συμπτώματα κατά την προεμμηνορροϊκή περίοδο.

Αρκετές γυναίκες περιγράφουν ότι νιώθουν «αδύναμες» εκείνες τις μέρες και τελικά ενδίδουν εύκολα στους γλυκούς και αλμυρούς πειρασμούς. Όταν είναι “εκείνη η ώρα του μήνα” νιώθω ότι το στομάχι μου δεν κλείνει με τίποτα. Μπορώ να φάω και να φάω. Λαχταρώ επίσης τα γλυκά. Είναι φυσιολογικό;

Περίοδος: Πώς επηρεάζει την όρεξη;

Η απάντηση είναι ναι. Είναι πολύ συνηθισμένο να αυξάνεται η όρεξη σου για ορισμένα τρόφιμα λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της περιόδου. Παρακάτω θα εξηγήσουμε γιατί είναι φυσιολογικό να συμβαίνει αυτό.

Πως η έμμηνος ρύση (περίοδος) επηρεάζει την όρεξη;

Τι σημαίνει εμμηνόρροια ή περίοδος. Είναι μια φυσιολογική κολπική αιμορραγία, που εμφανίζεται ως μέρος του μηνιαίου κύκλου μιας γυναίκας. Ο μηνιαίος, αυτός, κύκλος ουσιαστικά προετοιμάζει το σώμα σου για την γονιμοποίηση και την κύηση μέσω διάφορων λειτουργιών. Μια από αυτές τις λειτουργίες είναι και η πάχυνση της επένδυσης του τοιχώματος της μήτρας (ενδομήτριο). Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί εγκυμοσύνη, η μήτρα αποβάλλει το ενδομήτριο, που συνοδεύεται από αιμορραγία.

Η διάρκεια του κύκλου μπορεί να διαφέρει από γυναίκα σε γυναίκα και να κυμαίνεται από 25 μέχρι και 36 ημέρες. Ωστόσο, η μέση διάρκεια υπολογίζεται ότι είναι 28 ημέρες από την αρχή μιας έμμηνης ρύσης, μέχρι την αρχή της επόμενης. Η περίοδος διαρκεί συνήθως 3-5 ημέρες, αλλά μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 8 ημέρες. Μόνο το 10-15% των γυναικών έχουν εμμηνοροϊκό κύκλο που διαρκεί ακριβώς 28 ημέρες.

Προεμμηνοροϊκό σύνδρομο (PMS)

Το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (PMS) εμφανίζεται κατά την ωχρινική φάση  και χαρακτηρίζεται από κλινικά, σωματικά και ψυχολογικά συμπτώματα. Τα πιο κοινά συμπτώματα του PMS περιλαμβάνουν:

  • αλλαγές στην όρεξη
  • αύξηση βάρους
  • κοιλιακό άλγος
  • πόνο στην πλάτη
  • κεφαλαλγία
  • πρήξιμο και ευαισθησία των μαστών
  • ναυτία
  • δυσκοιλιότητα
  • άγχος
  • ευερεθιστότητα και θυμό
  • κόπωση
  • ανησυχία
  • αλλαγές στη διάθεση και κλάμα

Περίπου το 47,8% των γυναικών, παγκοσμίως, πάσχει από προεμμηνοροϊκό σύνδρομο.

Είναι όντως φυσιολογικό να αυξάνεται η όρεξή σου τις ημέρες της περιόδου και αυτό αποδεικνύεται επιστημονικά. Η περίοδος σχετίζεται άμεσα με τις ορμόνες, οι οποίες επηρεάζουν αρκετά διάφορες λειτουργίες του οργανισμού σου. Οι κυριότερες ορμόνες που σχετίζονται με την αύξηση της όρεξης κατά την περίοδο είναι η προγεστερόνη και η λεπτίνη.

Περίοδος: Πώς επηρεάζει την όρεξη;

Προγεστερόνη

Η προγεστερόνη είναι μια στεροειδής ορμόνη που παράγεται από τον  οργανισμό σου και συγκεκριμένα από τις ωοθήκες και τον πλακούντα, κατά κύρια βάση. Είναι παράγωγο της γνωστής σε όλους χοληστερόλης και έχει πολλές λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα, ιδιαίτερα στο αναπαραγωγικό σύστημα.

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, κατά τον εμμηνοροϊκό κύκλο δημιουργείται μια επένδυση στα τοιχώματα της μήτρας, ώστε να προετοιμαστεί το σώμα για μια πιθανή εγκυμοσύνη. Η προγεστερόνη συμμετέχει σε αυτή την διαδικασία, καθώς είναι η ορμόνη που δημιουργεί  το πυκνό ενδομήτριο τοίχωμα.

Κατά το δεύτερο μισό του εμμηνορροϊκού κύκλου τα επίπεδα της προγεστερόνης αυξάνονται, σηματοδοτώντας την έναρξη της εμμήνου ρύσεως. Μια μετα-ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Maturitas, αποκάλυψε ότι παρατηρείται μέγιστη πρόσληψη τροφής κατά την προεμμηνορροϊκή περίοδο όταν τα επίπεδα προγεστερόνης είναι υψηλά. Ίσως με αυτό τον τρόπο προετοιμάζεται το σώμα για τις επιπλέον ενεργειακές απαιτήσεις της εγκυμοσύνης.

Ωστόσο, ο οργανισμός έχει ως σύμμαχό του μια άλλη ορμόνη, για να μπορέσει να αντισταθμίσει την αύξηση της όρεξης, που προκαλεί η προγεστερόνη.

Λεπτίνη

Ο σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή ονομάζεται λεπτίνη και είναι μια ορμόνη που παράγεται, κυρίως, από τον λιπώδη ιστό. Ρυθμίζει την πρόσληψη τροφής και το βάρος σώματος, ενώ παίζει σημαντικό ρόλο:

  • στον σχηματισμό νέων αγγείων
  • στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • στη γονιμότητα
  • στον σχηματισμό οστών

Τα επίπεδα της λεπτίνης αυξάνονται, επίσης, κατά το δεύτερο μισό του κύκλου και αυτή η ορμόνη που ρυθμίζει την όρεξη, τείνει να καταστέλλει την επιθυμία για φαγητό. Έτσι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι εξισορροπείται κάπως η αύξηση της όρεξης που προκαλείται από την προγεστερόνη.

Περίοδος: Πώς επηρεάζει την όρεξη;

Οι υγιείς ενήλικες γυναίκες εμφανίζουν διαφορετικές λιγούρες ανάλογα με τις κυκλοφορούσες ορμόνες των ωοθηκών και τις συγκεντρώσεις της λεπτίνης. Έτσι εξηγείται η διαφοροποίηση της επιθυμίας για φαγητό από κύκλο σε κύκλο και από γυναίκα σε γυναίκα.

Η επίδραση της σεροτονίνης

Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που μπορεί επίσης να συμβάλλει στην αύξηση της όρεξή σου. Συμμετέχει σε διάφορες λειτουργίες του σώματος όπως είναι η επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων, ο ύπνος, η πέψη κ.ά. . Κατά βάση, όμως, είναι γνωστή για την επίδραση της στη διάθεση, δημιουργώντας ένα αίσθημα ευεξίας.

Όταν τα επίπεδα σεροτονίνης πέφτουν, τότε επηρεάζεται αρκετά η διάθεση και η όρεξη. Επομένως, ο οργανισμός για να αντισταθμίσει την πτώση της διάθεσης θα προσπαθήσει να βρει τρόπους για να αυξήσει την σεροτονίνη. Έτσι, θα αναζητήσει υδατάνθρακες, οι οποίοι προκαλούν μια προσωρινή αύξηση των επιπέδων σεροτονίνης.

Σε πολλές γυναίκες, τα επίπεδα σεροτονίνης παραμένουν σχετικά αμετάβλητα σε όλους τους κύκλους τους.

Σε ορισμένες γυναίκες όμως, μειώνονται πριν από την έναρξη της περιόδου. Αυτό ίσως θα μπορούσε να εξηγήσει την έντονη επιθυμία για πηγές υδατανθράκων, όπως η σοκολάτα, τα γλυκά και τα πατατάκια, τις ημέρες που προηγούνται της περιόδου σου. Η σοκολάτα και το κακάο περιέχουν αρκετά μεγάλη ποσότητα σεροτονίνης, αλλά και τρυπτοφάνης που μετατρέπεται σε σεροτονίνη.

Η μείωση των επιπέδων σεροτονίνης είναι πιο πιθανόν να συμβεί σε γυναίκες που πάσχουν από προεμμηνορροϊκό σύνδρομο (PMS) ή που είναι επιρρεπείς σε κατάθλιψη ή εποχιακή συναισθηματική διαταραχή (SAD).

Από το μηχανισμό δράσης των ορμονών που σου περιέγραψα παραπάνω, είναι ξεκάθαρο ότι  οι μέρες τις περιόδου είναι λογικό να επηρεάζουν έως ένα βαθμό και τις διατροφικές σου συνήθειες. Συνέχισε να διαβάζεις για να μάθεις περισσότερα για το πως η περίοδος επιδρά στη διατροφή σου.

Πηγή

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…