Πανελλήνιες: Οδηγός επιβίωσης

Συντάκτης: Κατερίνα Σπαθαράκη

Κάθε χρόνο, τέτοιο καιρό χιλιάδες μαθητές και γονείς σε όλη τη χώρα προσπαθούν να διαχειριστούν το άγχος και την κούραση μιας εξέτασης, που όπως λένε, θα επηρεάσει το μέλλον τους: τις πανελλήνιες. 

Ο βαθμός στις πανελλήνιες είναι το εισιτήριο για να περάσουν τα παιδιά στην επιθυμητή σχολή, να ζήσουν τη λεγόμενη φοιτητική ζωή και ενδεχομένως να αλλάξουν πόλη και να φύγουν για πρώτη φορά από το σπίτι των γονιών τους. Όλα αυτά τα καθορίζει μια εξέταση, η επίδοσή στην οποία μετριέται με έναν βαθμό και καθορίζει τα επόμενα τέσσερα ή πέντε χρόνια των μαθητών. Πώς είναι λοιπόν δυνατόν όσο πλησιάζει ο καιρός να μην αγωνιάς για αυτή; Ειδικά, αν ξέρεις πως ένας κακός ύπνος, μια στιγμή υπέρμετρου άγχους, ένα θέμα που δεν πρόλαβες να αφομοιώσεις μπορεί να σου στερήσει όλα αυτά που ονειρεύεσαι, και που στα έχουν περιγράψει επιμελώς με τα φωτεινότερα χρώματα; Τι μπορείς να κάνεις για να καταστεί αυτή η περίοδος λιγότερο επώδυνη για σένα;

Να αντιμετωπίσεις την κατάσταση με τον ίδιο τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζονται όλες οι αγχογόνες καταστάσεις: πιστεύοντας στον εαυτό σου. Προσπάθησε να απομονώσεις από το κεφάλι σου όλες εκείνες τις φωνές που σου λένε πως αν δεν περάσεις στις πανελλήνιες δεν θα είσαι πετυχημένος, καθώς και ότι από αυτή την εξέταση διακυβεύεται το μέλλον σου. Το κίνητρό σου για να τα πας καλά θα πρέπει να είναι ότι ο επαγγελματικός κλάδος ή οι επαγγελματικοί κλάδοι που θα σου ανοίξει το καλό γραπτό είναι όντως αυτό που ονειρεύεσαι και λαχταράς να γνωρίσεις από πιο κοντά. Εάν έχεις ένα δυνατό κίνητρο είναι πιο πιθανό πως θα προσηλωθείς με οργάνωση και μεθοδικότητα στην προετοιμασία για τις πανελλήνιες, από το να ενδίδεις απλά στις εξωτερικές φωνές και πιέσεις. Ακόμα, είναι σημαντικό να διαβάζεις ομοιόμορφα όλη τη χρονιά, για να μην βρεθείς στο τέλος να έχεις να καλύψεις δυσανάλογα κενά, τα οποία θα σε κουράσουν και θα επιβαρύνουν την ψυχολογία σου χωρίς λόγο, λίγο πριν τις εξετάσεις.

Επίσης, είναι σημαντικό σε όλη τη χρονιά να προσπαθήσεις να διατηρήσεις μια ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική σου ζωή και τις μαθησιακές σου υποχρεώσεις. Είναι πιο αποδοτικό να διαβάζεις λιγότερες ώρες με πρόγραμμα και συγκεντρωμένα, από το να απομακρυνθείς από τους φίλους και τα χόμπι σου με τη σκέψη πως πρέπει να διαβάσεις, και τελικά να καταφέρνεις να μελετάς ενώ κάθε δέκα λεπτά σου αποσπάται η προσοχή. Η επαφή με τους φίλους καθώς και η ενασχόληση με κάποια αθλητική δραστηριότητα, όταν γίνεται με πρόγραμμα, μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα στις επιδόσεις σου. Μοιράζεσαι με τους συνομήλικους τις κοινές σκέψεις και τα προβλήματα που σας απασχολούν, εκτονώνεσαι σωματικά και νιώθεις ευφορία από την άσκηση, με αποτέλεσμα να μπορείς να επιστρέψεις στο διάβασμα με γεμάτες τις μπαταρίες σου.

Πανελλήνιες: Οδηγός επιβίωσης

Εκτός από αυτά, επειδή δίνεις πανελλήνιες αυτό δεν σημαίνει πως μπορείς να παραμελείς την υγεία σου. Απόφυγε να χρησιμοποιείς το φαγητό και τα σνακ ως βαλβίδα αποσυμπίεσης, και μην θυσιάζεις τον ύπνο σου για να βρεις χρόνο να διαβάσεις περισσότερο. Ο σωστός ύπνος είναι πολύ βασικός, αφού κατά τη διάρκειά του το σώμα σου ξεκουράζεται, και το μυαλό σου επεξεργάζεται και αποθηκεύει τις πληροφορίες της ημέρας. Κυριότερα, μην αφήνεις το άγχος να σε καταβάλει και να επηρεάσει την ψυχολογία και το σώμα σου. Έχε πίστη στον εαυτό σου ότι θα τα καταφέρεις, αλλά ακόμα κι αν τύχει να μην πιάσεις τον στόχο σου, αποδέξου ότι στη ζωή δεν παίρνουμε πάντα αυτό που θέλουμε, παρότι προσπαθήσαμε, και αυτό μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε στεκόμενοι πάλι στα πόδια μας και προσπαθώντας ξανά. Περαιτέρω, μπορεί να σου φανούν χρήσιμες κάποιες τεχνικές για τη διαχείριση του άγχους, όπως είναι οι βαθιές αναπνοές ή η προσπάθεια για απόσπαση της προσοχής.

Συντάκτης: Κατερίνα Σπαθαράκη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.