Όλα όσα χρειάζεσαι για καλύτερο ύπνο

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου

Αρκετοί από εμάς μπορεί να αντιμετωπίζουμε τον ύπνο με μια πιο επιφανειακή και light προσέγγιση του τύπου ΄δεν πειράζει μωρέ, κοιμήθηκα τρεις ωρίτσες, το βράδυ πάλι, θα πιω καφέ’ . Σε άλλη περίπτωση μπορεί να τον βλέπουμε ως μια υποχρεωτική και βαριά συνήθεια, κατά την οποία, ξαπλώνουμε και παλεύουμε να ηρεμήσουμε. Μ’ αυτόν τον τρόπο ξοδεύουμε δύο ώρες που δεν καταφέρνουμε να κοιμηθούμε, στριφογυρίζουμε στο κρεβάτι και προσπαθούμε να χαλαρώσουμε μπαίνοντας στα social. Δεν είναι και λίγες οι φορές που το στρες και η λίστα των επαγγελματικών υποχρεώσεων της επόμενης ημέρας δεν μας αφήνουν να χαλαρώσουμε και να κοιμηθούμε σε απόλυτη ηρεμία. Έτσι, βιώνουμε αϋπνίες και βλέπουμε πιο συχνά απειλητικά και έντονα όνειρα. Κυριαρχεί, θα μπορούσαμε να πούμε, μια εναλλαγή των συναισθημάτων άγχος – φόβος – πανικός κατά τη διάρκεια της νύχτας. Και έτσι ο ύπνος μας μετατρέπεται σε κάτι το εχθρικό και έχει διακοπτόμενο χαρακτήρα.

Ο ύπνος είναι από τις πιο ουσιαστικές και λειτουργικές διαδικασίες της ζωής μας. Αποτελεί βασική προτεραιότητα στην υγεία μας πρώτα από όλα, έπειτα στη διάθεσή μας και στην εργασιακή μας παραγωγικότητα. Μελετώντας το επιστημονικό βιβλίο ‘Σύγχρονη Ψυχολογία’ (Ευρωεκδοτική, ινστιτούτο ιστορικών και πολιτιστικών μελετών): << το ένα τρίτο της ύπαρξής μας, το περνάμε με κλειστά βλέφαρα. Ο ύπνος δεν είναι μία παθητική κατάσταση ούτε απουσία εγρήγορσης. Είναι μια ενεργή χρονική περίοδος, στην οποία εμφανίζονται αλλαγές στις σωματικές λειτουργίες και νοητικές δραστηριότητες, οι οποίες έχουν τεράστια σημασία στην ψυχική και φυσική ισορροπία των ατόμων>>.

Σύμφωνα με την ίδια επιστημονική ανάλυση του ύπνου: << Ο ύπνος είναι μία κατάσταση φυσικής ανάπαυσης που χαρακτηρίζεται από τη ρυθμική ακολουθία των ορμονικών αλλαγών, του μεταβολισμού και της θερμοκρασίας, απαραίτητων για την καλή λειτουργία του ανθρώπου κατά τη διάρκεια της ημέρας >>. Το ζητούμενο όμως είναι: Πώς να βελτιώσουμε τη σχέση μας με το ύπνο; Υπάρχουν τακτικές που μπορούμε να ακολουθήσουμε και οδηγηθούμε σε ένα θετικό αποτέλεσμα, ώστε να επιτευχθεί η αρμονία και η ηρεμία;

Βάζουμε πρόγραμμα

Για να καταφέρουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα του ύπνου μας, πρωταρχικό μας καθήκον είναι να καθιερώσουμε και να διατηρήσουμε όσο πιο πιστά μπορούμε ένα καθορισμένο πρόγραμμα, τόσο στην ώρα που ξυπνάμε, όσο και στην ώρα που κοιμόμαστε. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούμε τακτικά ωράρια στην ημέρα μας και πετυχαίνουμε την οργάνωση και την ισορροπία στο βιολογικό μας ρολόι. Το σώμα μας θα καταφέρει ως αποτέλεσμα, να ξέρει από πριν την ώρα που έχει ανάγκη να ξυπνήσει και την ώρα που χρειάζεται επειγόντως την ηρεμία και την βραδινή ξεκούραση.

Όλα όσα χρειάζεσαι για καλύτερο ύπνο

Χαλάρωση, διαλογισμός και…μουσική!

Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες του ύπνου μας δημιουργώντας στον χώρο μας πρώτα την κατάλληλη για εμάς ατμόσφαιρα, ώστε να χαλαρώσουμε. Πιο χαμηλός φωτισμός, αρωματικά κεριά με αιθέρια έλαια, κάνουν την αρχή αυτής της αρμονικής ενέργειας στον χώρο. Μια δεκάλεπτη άσκηση εσωτερικού διαλόγου με τον εαυτό μας και συγκέντρωσης στις σκέψεις και στα συναισθήματά μας, μπορεί να μας χαλαρώσει και να μας κάνει να νιώθουμε ευγνωμοσύνη για την ημέρα που πέρασε. Η πρακτική αυτή του διαλογισμού πριν τον ύπνο, σε συνδυασμό με ένα ζεστό αφέψημα με ευεργετικά βότανα που μας χαλαρώνουν, αποτελούν το ιδανικό. Βότανα, όπως το λεμονόχορτο, η βαλεριάνα και το χαμομήλι κάνουν θαύματα. Κατευνάζουν και ηρεμούν το κεντρικό νευρικό σύστημα, καταπραΰνουν τον οργανισμό μας και ανακουφίζουν από πονοκεφάλους και άλλους μυικούς πόνους που προκαλούνται από το στρες. Αν σας χαλαρώνουν οι ήχοι από τη φύση, μπορείτε να καθιερώσετε στον βραδινό σας ύπνο αυτού του είδους τη μουσική. Ήχοι που συνδέονται κυρίως με το νερό, όπως η θάλασσα ή η βροχή, μας χαλαρώνουν και μας κάνουν να νιώθουμε ασφάλεια και ζεστασιά.

Όλα όσα χρειάζεσαι για καλύτερο ύπνο

Έμφαση σε στρώμα και μαξιλάρια

Είναι τόσο σημαντικό να μας φροντίζουμε και στον ύπνο μας, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για να τον κάνουμε ιδανικό. Αναζητούμε στρώματα άνετα, που να έχουν στήριξη και ενίσχυση αντίστοιχη με το σωματότυπό μας. Να είναι επενδυσμένα κατά κύριο λόγο από φυσικά υλικά και να έχουν ανθεκτικότητα. Η επιλογή και του μαξιλαριού παίζει ουσιαστικό ρόλο στον ύπνο μας. Υλικά ξανά φυσικά και μεταξωτές ίνες, σε συνδυασμό με δομή μαξιλαριού που να χαρίζει ασφάλεια στο κεφάλι και τον αυχένα μας, μπορούν να ανανεώσουν τη σχέση μας με τον ύπνο.

Τροφές-κλειδιά

Δεν ξεχνάμε ποτέ τις απαραίτητες αυτές τροφές που μπορούν να ενισχύσουν τη σχέση μας με τον ύπνο με έναν φυσικό και υγιεινό τρόπο.

Το γάλα, σύμφωνα με ιατρικές μελέτες, μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο μας, καθώς προσφέρει την πρώτη ύλη για την παραγωγή σεροτονίνης, που είναι ο νευροδιαβιβαστής που διευκολύνει τον ύπνο. Ιδανικός συνδυασμός πριν τον νυχτερινό ύπνο, το ζεστό γάλα μαζί με βρώμη, η οποία ανακουφίζει και καταπραΰνει το στομάχι.

Τα λαχανικά ακόμη μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό μας και να του δώσουν πρόσθετο boost για να χαλαρώσει και να κοιμηθεί το βράδυ. Περιέχουν βιταμίνη Β6, η οποία συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, καθώς την μεταβολίζουμε.

Όλα όσα χρειάζεσαι για καλύτερο ύπνο

Επίσης, τα ζυμαρικά παράγουν και αυτά σεροτονίνη, η οποία λειτουργεί στον οργανισμό μας σαν ένα φυσικό ηρεμιστικό.

Προνοούμε λοιπόν, οργανώνουμε τις σκέψεις μας και το πρόγραμμά μας, με επίκεντρο την ηρεμία μας. Ο ύπνος είναι καθρέφτης του εαυτού μας και αντανακλά την εσωτερική μας εικόνα και το αν αυτή είναι ισορροπημένη και σε αρμονία. Γι’ αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε συνήθειες για δικό μας όφελος, σύμφωνα με τις δικές μας ανάγκες ζωής και στο τέλος η ηρεμία που θα νιώθουμε θα είναι η σπουδαιότερη ανταμοιβή!

Συντάκτης: Ελένη Παπαστεργίου,

Influence:

Είμαι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και σπουδάστρια του τμήματος ‘Δημοσιογραφίας-Συντακτών και Ρεπόρτερ’…