Ολα όσα δεν ήξερες για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Συντάκτης: Φωτεινή Μιρέλα Χυσόλλη

Tα παιδιά όλου του κόσμου είναι ευάλωστα και αθώα και δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνα τους. Οι μεγάλοι έχουν την ευθύνη για την φροντίδα, την προστασία και την σωστή καθοδήγησή τους. 

Θα σου μιλήσω για κάτι εξαιρετικά ευαίσθητο. Για εκείνα τα παιδιά όπου αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην μάθηση και που σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται το γεγονός αυτό σαν πρόβλημα ή να γίνεται διάκριση ανάμεσα στα υπόλοιπα παιδιά. 

Είναι απλώς μια ιδιαιτερότητα όπου μπορεί να έχει ένα παιδί ή ακόμα καλύτερα είναι κάτι ξεχωριστό. 


Διαβάστε επίσης: Διδάσκοντας στα παιδιά μας το σεβασμό στη διαφορετικότητα


Πάμε αρχικά να κατανοήσουμε καλύτερα το τί σημαίνει δυσκολία στη μάθηση. Αυτό λοιπόν σχετίζεται με αδυναμίες στην οπτική πρόσληψη,με προβλήματα στην αντιγραφή, με δυσκολίες σύνδεσης των ήχων με τα γράμματα, με θέματα αποκωδικοποίησης, με αντιστροφές ή παραλείψεις γραμμάτων και αριθμών όπως και με
προβλήματα ή ανεπάρκειες σχετικές ακόμη και με την κατανόηση του νοήματος, μίας και μόνο πρότασης. 

Αξίζει να επισημανθεί πως οι δυσκολίες και τα προβλήματα μάθησης δεν αποτελούν κατηγορία νοητικής υστέρησης ή χαμηλής νοημοσύνης. Εν αντιθέσει, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν δείκτη νοημοσύνης ίσο ή και μεγαλύτερο του μέσου όρου.

Τώρα ποιά είναι τα αίτια της μαθησιακής δυσκολίας; Σύγχρονες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί για την νευρολογική αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών, έχουν αποδείξει πως μεταξύ των ατόμων με και χωρίς μαθησιακά προβλήματα υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στην εγκεφαλική τους δομή. Εκτός από τους βιολογικούς παράγοντες σημαντικό ρόλο παίζουν και οι γενετικοί παράγοντες. Σαφώς και η κληρονομική επιρρέπεια φέρει σημαντική ευθύνη για κάθε είδους ιδιαιτερότητα.

Η ικανότητα παραγωγής λόγου και ομιλίας είναι καταγεγραμμένη στο γενετικό υλικό των ανθρώπων. Ακόμα ένας παράγοντας που ευθύνεται για τα αίτια είναι ο περιβαλλοντικός. Μια σημαντική μερίδα ερευνητών έχει δεχθεί, πως ο συνδυασμός υπάρξεως κάποιας ήπιας ή ελάχιστης δυσλειτουργίας του εγκεφάλου με λανθασμένους περιβαλλοντικούς,ψυχολογικούς και κοινοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες, μπορεί να ασκήσει αρνητική επίδραση στο παιδί τόσο από την προγεννητική περίοδο όσο και στην ενηλικίωσή του.

Ακόμη, οι επιπλοκές κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορούν και αυτές να ευθύνονται για προβλήματα μαθησιακών δυσχερειών. 

Πάμε τώρα να εξετάσουμε το πώς γίνεται η διάγνωση και η αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών. Η διάγνωση των δυσκολιών μάθησης αποτελεί μία πολύπλοκη διαδικασία, η οποία αναμφισβήτητα απαιτεί την παρεμβατική δράση και την συνεργασία εξειδικευμένου προσωπικού πολλαπλών ειδικοτήτων. 

Υπάρχουν κατηγορίες παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες λόγω ορισμένων εμφανών προειδοποιητικών συμπτωμάτων (όπως καθυστέρηση στο συντονισμό των κινήσεων, στο λόγο κ.ο) καταφέρνουν να διαγνωστούν σχετικά έγκαιρα από τους ίδιους τους γονείς ή τον παιδίατρο του παιδιού, μέσα από απλές αναπτυξιακές εξετάσεις

Πώς να αναγνωρίσετε αν το παιδί σας έχει μαθησιακές δυσκολίες

Εκτός όμως από την οικογένεια ή τον παιδίατρο, ο ρόλος του δασκάλου κρίνεται εξίσου καθοριστικός, καθώς μέσα από τις προσωπικές του παρατηρήσεις μπορεί συμβάλει στην ανίχνευση των δυσκολιών του παιδιού στο γράψιμο, το διάβασμα και την αριθμητική.

Πώς όμως αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες μάθησης; Η διαδικασία της αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών ξεκινά από την αναγνώριση, τον εντοπισμό και την κατηγοριοποίηση των μαθησιακών δυσκολιών και άλλων συμπληρωματικών που το παιδί πιθανότατα να αντιμετωπίζει. μπορεί να επιτευχτεί μέσω ενός εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος το οποίο θα τοποθετεί στον πυρήνα της κάθε δράση τους το παιδί και την οικογένεια, ενώ δεν θα παρακάμπτει ή αγνοεί τις αρχές του σχολικού προγράμματος. 


Διαβάστε επίσης: Κέντρο “Πνοή”: Βοηθά τα παιδιά με προβλήματα μάθησης


Τέλος ο ρόλος των γονέων είναι καθοριστικής σημασίας. Γονείς που συμμετείχαν ενεργητικά και με τον σωστό τρόπο στην προσπάθεια ενίσχυσης του παιδιού τους, αναγνώρισαν και τα μέγιστα αποτελέσματα σε αυτό.

Συντάκτης: Φωτεινή Μιρέλα Χυσόλλη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.