Οι Βιταμίνες και τα μυστικά τους (ΙΙ)

Συντάκτης: Άκης Αδαμόπουλος

Οι βιταμίνες είναι τάξη οργανικών χημικών ενώσεων που υπάρχουν σε τροφές και είναι ζωτικές για κάθε ζωντανό οργανισμό. Η δράση τους έγκειται στη ρύθμιση της μεταβολικής διαδικασίας και των ενεργειακών μετατροπών που συμβαίνουν στον οργανισμό. Σημαντικό είναι πως δεν έχουν θερμιδική αξία και εμφανίζουν διαφορές μεταξύ τους ως προς τη δομή και τη λειτουργία. Για το λόγο αυτό, διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες, στις υδατοδιαλυτές (C, B1,B2, B3, B5, B6, B7 και B12) και στις λιποδιαλυτές (Α, D , E και Κ.). Ποιες όμως είναι αυτές, σε ποιες τροφές τις βρίσκουμε και που ωφελούν τον ανθρώπινο οργανισμό; Το flowmagazine.grσας παρουσιάζει όλα όσα θέλετε να ξέρετε για το κάθε είδος βιταμίνης.

Βιταμίνη C

Πρόκειται για ίσως τη γνωστότερη βιταμίνη σε όλους. Είναι αναγκαία για τις διάφορες μεταβολικές λειτουργίες, όπως η σύνθεση του κολλαγόνου, η διατήρηση της σταθερότητας των αιμοφόρων αγγείων, το μεταβολισμό των αμινοξέων και της απελευθέρωσης των διαφόρων ορμονών στα επινεφρίδια. Πηγές πλούσιες σε βιταμίνη C (ή ασκορβικό οξύ) είναι τα φρέσκα λαχανικά και, κυρίως, τα εσπεριδοειδή. Η βιταμίνη C καταπολεμά τη γήρανση (λειαίνοντας τις ρυτίδες, ενισχύοντας την ελαστικότητα και χαρίζοντας φροντίδα και λάμψη), έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση και θεωρείται απαραίτητη για τη φροντίδα του δέρματος αλλά και την προστασία του από τις ακτίνες του ήλιου. Επίσης ενισχύει την άμυνα του οργανισμού και το ανοσοποιητικό σύστημα, ανανεώνοντας τα λευκά αιμοσφαίρια στο αίμα. Σημαντικό είναι πως με το κάπνισμα ένα μεγάλο μέρος της βιταμίνης C που υπάρχει στον οργανισμό καταστρέφεται, για το λόγο αυτό συνιστάται οι καπνιστές να πίνουν πολλούς χυμούς. Η συνήθης ασθένεια που οφείλεται σε έλλειψη της βιταμίνης C είναι το σκορβούτο, με συμπτώματα όπως ματωμένα ούλα, απώλεια δοντιών, εξάντληση και άλλα. Όσον αφορά σε απλές περιπτώσεις απώλειας της βιταμίνης, παρουσιάζεται εξασθένιση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

Βιταμίνη D

Η βιταμίνη D είναι πολύτιμη, αφού ο ρόλος της είναι καταλυτικός στην αποθήκευση του ασβεστίου από τον οργανισμό καθώς επίσης και στο μεταβολισμό του φωσφόρου για υγιή, δυνατά οστά. Γι’ αυτό η έλλειψή της συνδέεται με την οστεοπόρωση. Η έκθεση στον ήλιο για 10 έως 15 λεπτά τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα, προσφέρει ικανοποιητικές ποσότητες βιταμίνης D στον οργανισμό. Στα παιδιά η έλλειψη βιταμίνης D προκαλεί ραχίτιδα. Πρόκειται για νόσο που χαρακτηρίζεται από κακή ανάπτυξη και αδυναμία των οστών. Συνοδεύεται από καθυστερημένη ανάπτυξη των παιδιών και ανεπάρκειες του συστήματος άμυνας του σώματος. Εκτός της έκθεσης στον ήλιο, υπάρχουν και τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D, όπως τα λιπαρά ψάρια, αυγά, μουρουνέλαιο, ενισχυμένο σε βιταμίνες γάλα και δημητριακά.

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε έχει ευεργετικές ιδιότητες. Συγκεκριμένα εμποδίζει την αρτηριοσκλήρωση, αναζωογονεί και δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, προστατεύει τις ίνες κολλαγόνου από την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών που οδηγούν στις ρυτίδες, ανακουφίζει την ξηρότητα του δέρματος και προάγει την απαλότητά του, προστατεύει σημαντικά από τον καρκίνο και τέλος μέσω της βελτίωσης της κυκλοφορίας του αίματος στον εγκέφαλο, συμβάλλει στην επιβράδυνση και παρεμπόδιση της απώλειας πνευματικών και εγκεφαλικών λειτουργιών, όπως η προσβολή από τη νόσο Αλτσχάιμερ. Η αβιταμίνωση Ε προκαλεί στείρωση, τόσο στον άνδρα όσο και στη γυναίκα, καθώς και βλάβες των ιστών, ιδιαίτερα του νευρικού και του μυϊκού. Στον άνθρωπο πραγματική αβιταμίνωση Ε είναι πολύ δύσκολο να εμφανιστεί, λόγω της διάδοσης της στα φυτά. Βιταμίνη Ε μπορούμε να βρούμε σε λιπαρές τροφές, με κυριότερη πηγή τα φυτικά έλαια, τους ξηρούς καρπούς, τα μη επεξεργασμένα δημητριακά και άλλα.

Βιταμίνη F

Αναφέρεται στα ακόρεστα λιπαρά οξέα και μερικά από τα παράγωγα τους. Τα οξέα αυτά βοηθούν στο καρδιαγγειακό και το νευρικό σύστημα ενώ στην έλλειψη αυτής της βιταμίνης οφείλονται δερματοπάθειες ελαφριάς μορφής.

Βιοτίνη (Βιταμίνη Η ή Β7)

Η βιταμίνη B7/Η ή Βιοτίνη είναι απαραίτητη στο μεταβολισμό των υδατανθράκων, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών. Πολλοί είναι και αυτοί που παρατηρούν βελτίωση μετά από συμπληρώματα της βιταμίνης αυτή, στα μαλλιά, στο δέρμα και στα νύχια. Η βιοτίνη βοηθά επίσης στην ενίσχυση και τη διατήρηση μυϊκού και νευρικού ιστού αλλά και την ενίσχυση του μυελού των οστών. Είναι πολύ διαδεδομένη στα φυσικά προϊόντα και οι πλουσιότερες πηγές της είναι το μοσχαρίσιο συκώτι, τα φιστίκια, η σοκολάτα και τα αυγά.

Βιταμίνη Κ

Γνωστή και ως Φυλλοκινόνη. Η βιταμίνη Κ περιλαμβάνεται στους συντελεστές πήξης του αίματος. Μαζί με την βιταμίνη D συντελεί στη δέσμευση των μεταλλικών στοιχείων στα οστά. Υπάρχει σε διάφορα τρόφιμα αλλά κυρίως σε φυλλώδη λαχανικά που έχουν βαθύ, σκούρο πράσινο χρώμα. Τα πλουσιότερα λαχανικά σε βιταμίνη Κ είναι τα λάχανα, το σπανάκι, το παντζάρι, το μπρόκολο, το κουνουπίδι. Όταν τα εν λόγω λαχανικά είναι μαγειρεμένα, προσφέρουν μεγαλύτερη ποσότητα βιταμίνης. Συμπτώματα έλλειψης της συγκεκριμένης βιταμίνης είναι διαταραχή της πηκτικότητας του αίματος και εσωτερική αιμορραγία.

Συντάκτης: Άκης Αδαμόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr