Οι θερμίδες των γιορτών: τι θα αντιμετωπίσετε

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Ήδη από την παιδική μας ηλικία, η χριστουγεννιάτικη περίοδος είναι συνυφασμένη με λαχταριστές μυρωδιές από πεντανόστιμα φαγητά και γλυκά και φυσικά γεύσεις μοναδικές από λογιώ λογιώ λιχουδιές. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος έχουμε να αντιμετωπίσουμε την αφθονία των γιορτινών τραπεζιών, την ποικιλία των εδεσμάτων και φυσικά τις θερμίδες που συνοδεύουν όλα τα παραπάνω. Αν λοιπόν προσέχετε τη διατροφή σας και ανησυχείτε για τις ατασθαλίες των ημερών, ελάτε να δούμε τι πραγματικά ισχύει για τις αγαπημένες μας χριστουγεννιάτικες λιχουδιές.

Τα γλυκά των Χριστουγέννων

Εδώ και πολλά χρόνια επικρατεί η καθολική άποψη ότι τα γλυκά των γιορτών παχαίνουν πολύ. Μέσα σε αυτή κρύβεται ταυτόχρονα και μια δόση αλήθειας, αλλά και μύθου. Τα γλυκά λοιπόν που έχουν την τιμητική τους αυτές τις μέρες είναι οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα. Φυσικά, όλοι αναρωτιόμαστε πώς μπορούμε να διατηρήσουμε το βάρος μας, αλλά παράλληλα να γευτούμε και αυτούς τους μικρούς πειρασμούς.

Η αλήθεια είναι ότι κατά κύριο λόγο δεν χρειάζεται να στερηθούμε τίποτα. Αυτό που έχει σημασία όμως, είναι η συχνότητα κατανάλωσης του γλυκού, όπως επίσης και το μέγεθος της μερίδας. Όποια συνταγή και να χρησιμοποιήσουμε, κατά μέσο όρο ένα κλασικό κομμάτι κουραμπιέ θα μας αποδώσει περίπου 290-300 θερμίδες, ενώ αντίστοιχα του μελομακάρονου περίπου 180-200 θερμίδες. Αυτό αυτόματα καθιστά το μελομακάρονο μια καλύτερη διατροφικά επιλογή και πράγματι είναι αλήθεια. Παράλληλα όμως, υπάρχει η εντύπωση πως ο κουραμπιές είναι απαγορευμένος. Σε καμία περίπτωση δεν απαγορεύεται, αρκεί να παρασκευαστεί σε μικρότερα κομμάτια, τις κλασσικές “μπουκίτσες”, ώστε να μην μας επιβαρύνει τόσο. Τέλος, δεν ξεχνάμε πως η κατανάλωση πρέπει να γίνεται σε λογικές ποσότητες.

Η βασιλόπιττα

Η βασιλόπιτα από πολλούς θεωρείται σχετικά ασφαλής επιλογή, καθώς τις περισσότερες φορές πρόκειται για κέικ. Όμως, ένα κομμάτι βασιλόπιτας μπορεί να μας δώσει 400-500 θερμίδες κατά μέσο όρο όταν μιλάμε για απλό κέικ! Συνεπώς, είναι μύθος ότι μπορούμε να καταναλώνουμε ένα κομμάτι καθημερινά με τον καφέ ή το γάλα μας κάθε πρωί μέχρι να τελειώσει το ταψί. Αν θέλετε κάτι λιγότερο επιβαρυντικό, εναλλακτική επιλογή είναι η βασιλόπιτα τσουρέκι η οποία παρασκευάζεται με λιγότερη ποσότητα λίπους και έτσι μπορεί ένα κομμάτι να έχει από 100-150 θερμίδες λιγότερες από το κέικ, αποτελεί σαφώς καλύτερη διατροφική επιλογή.

Το κρέας

Το βασικό συστατικό του τραπεζιού δεν είναι άλλο από το κρέας που θα μαγειρευτεί. Είναι αλήθεια ότι η γαλοπούλα αποτελεί την καλύτερη και ασφαλέστερη επιλογή ανάμεσα στα υπόλοιπα κρέατα που μπορεί να αποτελέσουν τη βάση του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, αφού σε 100 γρ. φιλέτου γαλοπούλας (στήθος) περιέχονται 9,2 γρ. κορεσμένο λίπος, 1,3 γρ. πολυακόρεστο λίπος και 101 γρ. χοληστερόλης. Έτσι λοιπόν,  αποτελεί την πιο “στεγνή” επιλογή και μπορεί κανείς, αν αφαιρέσει την πέτσα της να καταναλώσει άφοβα μεγάλη ποσότητα προκειμένου να αισθανθεί κορεσμό.

Η σαλάτα

Η σαλάτα, όπως όλοι γνωρίζουμε, αποτελεί μια ασφαλή επιλογή προκειμένου να «ελαφρύνουμε»  το πιάτο μας από τα πολλά λιπαρά και να ενισχύσουμε την αίσθηση του κορεσμού. Ωστόσο είναι μύθος ότι όλες οι σαλάτες αποτελούν μια light επιλογή. Αυτό που κάποιοι ξεχνούν, και παίζει τον σπουδαιότερο ρόλο, είναι το dressing. Αν αυτό στηρίζεται στη μαγιονέζα, όπως στις περισσότερες γιορτινές σάλτσες, τότε αποτελεί μια πηγή λιπαρών οξέων που ανεβάζουν αρκετά το θερμιδικό περιεχόμενο της κάθε σαλάτας και μπορεί μια καλή μερίδα από αυτή να μας προσδώσει 400 θερμίδες επιπλέον στο πιάτο! Έτσι λοιπόν, προτιμήστε σάλτσες και σαλάτες που περιέχουν ελαιόλαδο ή γιαούρτι αντί της μαγιονέζας. Δεν στερούνται γεύσης και μπορείτε άφοβα να καταναλώσετε αρκετή ποσότητα σε κάθε σας γεύμα.

Το αλκοόλ και οι ξηροί καρποί

Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε το αλκοόλ και τους συνοδευτικούς ξηρούς καρπούς, που κυριαρχούν τις ημέρες αυτές. Το κρασί ανά ποτήρι μας δίνει 70-90 θερμίδες και είναι αλήθεια ότι αποτελεί την καλύτερη επιλογή, ενώ τα πιο βαριά  ποτά όπως το ουίσκι μπορεί να μας δώσουν τις ίδιες θερμίδες στο μέγεθος που έχει ένα σφηνάκι.

Όσον αφορά τους ξηρούς καρπούς, είναι μύθος ότι επειδή αποτελούν μια υγιεινή επιλογή μπορεί να καταναλώνονται άφοβα χωρίς μέτρο. Μια καλή χούφτα μπορεί να μας δώσει παραπάνω από 500 θερμίδες, καθώς κατά μέσο όρο τα 100 γρ τους αποδίδουν περίπου 700 θερμίδες! Για το λόγο αυτό, το αλκοόλ και οι ξηροί καρποί θέλουν προσοχή συνδυαστικά με το φαγητό, για όποιον θέλει να προσέξει αυτές τις μέρες και να μην αυξηθεί ιδιαίτερα το βάρος του.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…