Οι παραδοσιακές και εναλλακτικές τροφές της Σαρακοστής

Συντάκτης: Χριστιάννα Αμιράλη

Influence:

Η Καθαρά Δευτέρα πλησιάζει στις 19 Φεβρουαρίου, και ανοίγει τον κύκλο της Σαρακοστής. Σαράντα μέρες αποτοξίνωσης απο κρέατα και λίπη, σαράντα μέρες αποτοξίνωσης απο όλες τις μέρες ατελείωτου φαγητού και λόγω Τσικνοπέμπτης και Αποκρεών.

Η αποχή για κάποιο χρονικό διάστημα από την κατανάλωση τροφίμων ζωϊκής προέλευσης, όπως το κρέας και τα γαλακτοκομικά, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της υγείας μας. Η περίοδος της Σαρακοστής αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για να αποτοξινωθούμε από το κρέας και να συνηθίσουμε σε μια πιο υγιεινή διατροφή.

Χαρταετοί, κούλουμα, εξοχή, έθιμα που συνδέουν την Καθαρά Δευτέρα με τις μνήμες μας: λαγάνα, ταραμάς, ελιές, όσπρια. Φαγητά που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Σαρακοστής.

Ποια άλλα όμως εναλλακτικά φαγητά, πρωτότυπα, νόστιμα, υγιεινά και θρεπτικά μπορούμε να φτιάξουμε, να βρούμε και να φάμε για να έχουμε ποικιλια αυτή την περίοδο;

Παρακάτω θα βρούμε μερικές παραδοσιακές και πιο καινοτόμες λύσεις, που θα μας συντροφεύσουν τις μέρες της Σαρακοστής.

1. Παραδοσιακά τα όσπρια είναι οι τροφές που μπαίνουν στο τραπέζι μας κάθε χρόνο, βραστά η σούπες η μαγειρευτά.

  • Ενας ακόμη όμως ωραίος και νόστιμος τρόπος για να τα μαγειρέψουμε είναι και ο πιο απλός δηλαδή σαν σαλάτα.
  • Φασόλια πιάζ με φρέσκο κρεμμυδάκι, λεμόνι ή ξύδι, ελαιόλαδο, μαιντανό, αλάτι, πιπέρι.
  • Επίσης φακές με μαρούλι, καρότο, ντομάτα, κρεμμυδάκι, σώς με λαδάκι ή ξυδι και λεμόνι και μέλι, ένα αποτέλεσμα εύγεστο και διαφορετικό.
  • Φάβα-σκορδαλιά ή φάβα με πράσο και ρόκα, πινελιές που θα ενισχύσουν τη γεύση του νόστιμου οσπρίου.

Οι πειραματισμοί πολλοί, η κρίση και το γούστο δικό σας, ανάλογα με το τι σας αρέσει.

2. Ταχίνι και χαλβάς: το αγαπημένο πολλών αυτή την εποχή του χρόνου.

  • Συνδυάζεται πολύ όμορφα με μαύρη σοκολάτα που είναι νηστίσιμη και υγιεινή, αμύγδαλα, πορτοκάλι ή πετιμέζι στο ταχίνι ή και σκέτα.
  • Αλλά όμως μπορείτε να δημιουργήσετε και δικές σας συνταγές φτιάχνοντας μπάρες με ταχίνι, ξηρούς καρπούς και σοκολάτα ή ταχίνι σοκολάτα και πορτοκάλι, βρώμη ή ακόμη και κομματάκια χαλβά.

Μπορείτε να δοκιμάσετε ότι άλλο νηστίσιμο και θρεπτικό σας ανοίγει την όρεξη η θελήσετε να βάλετε στην συνταγή σας.

3. Οι ελιές και η λαγάνα είναι στοιχεία που υπάρχουν στο τραπέζι μας την Καθαρά Δευτέρα. Αλλά πως θα σας φαινόταν να φτιάξετε τη λαγάνα σας μόνοι σας με εληές και μυρωδικά οπως ρίγανη και θυμάρι;

  • Είναι μια καταπληκτική λύση για όσουν βαρέθηκαν τις ίδιες γεύσεις και θέλουν να πρωτοτυπήσουν,προσθέτοντας και άλλα πράγματα όπως πράσσο, κρεμμύδι, ντομάτα, ανάλογα με το τι θέλετε να γευτείτε.
  • Σε όσους δεν αρέσει η λαγάνα μπορούν να την αντικατασταστήσουν με home made κριτσίνια.

4. Περιτό να αναφερθούμε στα θαλασσινά, που είτε μόνα τους ή με την παρέα ζυμαρικών, αποτελούν μια απο τις πρώτες μας σκέψεις την Καθαρά Δευτέρα.

  • Μπορείτε να τα φάτε τηγανητά η ψητά όπως τα καλαμαράκια, καλαμάρι ψητό με σώς μουστάρδας,
  • ταραμοσαλάτα με λευκό ψωμί,
  • τις γαρίδες ,το χταπόδι ξυδάτο ή με μακαρονάκι κοφτό, μαγειρευτά με σπανάκι και χόρτα όπως τις σουπιές, εμπλουτίζοντάς τες με μυρωδικά.
  • Κοκκινιστά με μακαρόνια, όπως τις γαρίδες και καραβίδες, αλλά και μέσα σε ωμές σαλάτες με όσπρια για μια νέα γευστική εμπειρία.
  • Επίσης μύδια με ρύζι, μύδια τηγανητά, μύδια αχνιστά με ούζο και πιπερίτσα καυτερή.
  • Τόνο με μακαρονάκι κοφτό,
  • πατάτες βραστές με λεμόνι και λάδι,
  • μαιντανό και τόνο, ντομάτες λιαστές, και τουρσίαγγουράκι και αγκινάρα,
  • ντολμαδάκια, πατάτες γιαχνί, μανιτάρια,
  • ταλιατέλες με ρεβύθια.

5. Η κινόα (καλλιεργείται στις Ανδεις για πάνω απο 5000 χρόνια και έχει χαρακτηριστεί ως η μητέρα των σιτηρών. Δεν είναι κόκκος, αλλά ένας σπόρος, αν και χρησιμοποιείται με τους ίδιους τρόπους όπως τα άλλα σιτηρά ολικής αλέσεως και είναι πλήρης πηγή σε σίδηρο, μαγνήσιο και φυτικές ίνες). Είναι μια άλλη λύση μετά το καλαμπόκι, την πατάτα και τον αρακά, που προτιμάται απο τους πιο εναλλακτικούς του είδους, μαγειρεμένο και βρασμένο απλά σαν το ρύζι και μπορείτε να το εμπλουτίσετε με λάδι, κρεμμύδι, μέλι και διάφορα λαχανικά.

6. Το πληγούρι, δημητριακό απο σκληρό σίτο, μαγειρεύεται με ντοματούλα, ελαιόλαδο και λαχανικά, μυρωδικά. Είναι υγιεινό, εύπεπτο, καθώς μπορείτε να το δοκιμάσετε και σαν σαλάτα (ταμπουλέ).

7. Και βέβαια μην ξεχνάμε τον παραδοσιακό σιμιγδαλένιο χαλβά και τον χαλβά του μπακάλη, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά – και τα δύο συνδεδεμένα στενά με τη νηστεία της Σαρακοστής.

Η αποχή ωστόσο από το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη σιδήρου (αιμικού σιδήρου), βιταμίνης Β12, φυλλικού οξέος, βιταμίνης D και ασβεστίου. Αυτά είναι και τα μόνα μειονεκτήματα της νηστείας.

  • Ένα ποτήρι φυσικός χυμός πορτοκάλι όμως μετά από κάθε γεύμα, αυξάνει έως και τρεις φορές την απορρόφηση του σιδήρου.
  • Ασβέστιο πριέχουν οι ξηροί καρποί.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε πως δύσκολα παρατηρείται έλλειψη των παραπάνω στοιχείων, στον οργανισμό κάποιου που τρεφόταν σωστά όλον τον υπόλοιπο χρόνο.

Αυτές λοιπόν είναι κάποιες απο τις τροφές που μπορείτε να δοκιμάσετε τις ημέρες της νηστείας.Μπορείτε να πειραματιστείτε και να δοκιμάσετε φαγητά ανάλογα με το γούστο και τη φαντασία σας, γιατί καλή η παράδοση αλλά ακόμη καλύτερη η εξέλιξη.

Συντάκτης: Χριστιάννα Αμιράλη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.