Οι κρίσεις πανικού και η διαχείρισή τους μέσα από τις τεχνικές αναπνοής

Συντάκτης: Ευφροσύνη Σπύρου

Η κρίση πανικού είναι ένα ψυχικό σύμπτωμα, που προσομοιάζει με την κορυφή ενός παγόβουνου, είναι η αγχώδης διαταραχή στο ζενίθ της.

Οι υποχρεώσεις της καθημερινότητας, η οικονομική ύφεση, η μείωση της αγοραστικής δύναμης, τα ψυχικά τραύματα που φέρουμε και η αβεβαιότητα για το μέλλον έχουν ανοίξει τον δρόμο για την απρόσκοπτη επέλαση του πανικού, διαταράσσοντας την ψυχολογία μας. Όταν η ψυχική πίεση έχει «ξεχειλίσει το ποτήρι», όταν έχει εξαντληθεί η υπομονή και η εκλογίκευση, όταν τα σωματικά συμπτώματα του άγχους διαδέχονται με καταιγιστικό ρυθμό το ένα το άλλο, στον ανθρώπινο εγκέφαλο δημιουργείται ένα βιοχημικό κοκτέιλ, που τον φέρνει στα όριά του.

Κρίση πανικού: τι είναι και πώς εμφανίζεται

Η κρίση πανικού αποτελεί μία έξαρση του παροξυσμικού άγχους και ένα αιφνίδιο επεισόδιο φόβου, με έντονα σωματικά συμπτώματα.


Νικάω τον Φόβο και τον Θυμό: Επωφεληθείτε από την προσφορά του Believe in You έως και τις 17/10/22!


Οι κρίσεις πανικού και η διαχείρισή τους μέσα από τις τεχνικές αναπνοής

Ωστόσο, ο φόβος που βιώνει το άτομο είναι επίπλαστος, κατασκεύασμα του μυαλού του και δεν προέρχεται από κάποιον πραγματικό κίνδυνο. Οι κρίσεις τείνουν να συμβαίνουν οποτεδήποτε, σε οποιονδήποτε και ξαφνικά, χωρίς κάποια προειδοποίηση.

Το άτομο κατακλύζεται από ένα αίσθημα απελπισίας και από τον φόβο ενός επικείμενου κακού.

Η ένταση των δυσάρεστων συναισθημάτων προκαλεί μια σειρά από σωματικές αντιδράσεις, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος κρίσεων πανικού. Συνήθως, οι άνθρωποι που παθαίνουν κρίσεις πανικού, βιώνουν φοβικές κρίσεις, που σχετίζονται με ζητήματα υγείας όπως, η αρρωστοφοβία, η μυσοφοβία και η θανατοφοβία.

Οι φοβίες αυτές λειτουργούν σαν ένα είδος αυτοεκπληρούμενης προφητείας.  Συγκεκριμένα, η έντονη ανησυχία προκαλεί τα σωματικά συμπτώματα και αυτά με τη σειρά τους, επιβεβαιώνουν τις φοβίες του ατόμου,  προσδίδοντάς τους αληθοφάνεια.

Ο Ψυχολογικός Νόμος της Αυτοεκπληρούμενης Προφητείας

Η κρίση πανικού μπορεί να εμφανιστεί σποραδικά, κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου, δηλαδή μία ή δύο φορές, εξαιτίας κάποιου στρεσογόνου περιστατικού. Μολαταύτα, εάν οι κρίσεις εμφανίζονται συχνά και με συστηματικό τρόπο, τότε το άτομο πάσχει από διαταραχή πανικού. Οι κρίσεις πανικού δεν είναι επικίνδυνες για την υγεία, ή τη σωματική ακεραιότητα του ατόμου, αλλά δυσχεραίνουν την καθημερινότητά του.

Οι κρίσεις πανικού και η διαχείρισή τους μέσα από τις τεχνικές αναπνοής

Τα βασικά συμπτώματα

Ορισμένα από τα βασικότερα συμπτώματα της κρίσης πανικού είναι τα παρακάτω:

-Το αίσθημα κινδύνου ή της επερχόμενης καταστροφής

-Ο φόβος για την υγεία ή τον θάνατο

-Η ταχυκαρδία

-Η δύσπνοια

-Το σφίξιμο στο στήθος

-Η εφίδρωση

-Το μούδιασμα στο πρόσωπο ή στα άκρα

-Ο πονοκέφαλος

-Ο υπεραερισμός-ο γρήγορος ρυθμός αναπνοής

-Οι εξάψεις

-Η ναυτία

-Η δυσκολία κατάποσης

Οι πάσχοντες καταλήγουν να φοβούνται τις συνέπειες της κρίσης και μπροστά στην ιδέα μιας επικείμενης εκδήλωσης πανικού, αποφεύγουν καταστάσεις και μέρη, όπου αυτοί θεωρούν ότι μπορούν να τις πυροδοτήσουν.

Το αποτέλεσμα του φόβου και της αποφυγής είναι η μετάλλαξη των κρίσεων σε άλλες χρόνιες νευρώσεις, όπως η αγοραφοβία, η κατάθλιψη, ο αυτοκτονικός ιδεασμός κ.α.

Τι προκαλεί τις κρίσεις πανικού;

Τα αίτια των κρίσεων πανικού εντοπίζονται στο έντονο χρόνιο στρες, στην ευαίσθητη φύση της προσωπικότητας του ατόμου, στην τάση για αρνητισμό, στα γονίδια και στις βιοχημικές μεταβολές συγκεκριμένων περιοχών του εγκεφάλου.

Τα πρώιμα συμπτώματα μπορούν να γίνουν αντιληπτά από την περίοδο της εφηβείας του ατόμου, ή από τα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής. Επιπλέον, οι παράγοντες που μπορούν να σηματοδοτήσουν την έναρξη μιας σειράς κρίσεων είναι οι εξής:

-Κάποιο τραυματικό γεγονός, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, δηλαδή ο θάνατος ή ο χωρισμός

– Μία στρεσογόνα κατάσταση, όπως η σωματική κακοποίηση ή κάποιο σοβαρό ατύχημα.

κληρονομικότητα ή το οικογενειακό ιστορικό διαταραχής πανικού.

Σημαντικές αλλαγές στη ζωή του ατόμου, όπως η γέννηση ενός παιδιού.

Παιδικά τραύματα ή παιδική κακοποίηση

Οι κρίσεις πανικού και η διαχείρισή τους μέσα από τις τεχνικές αναπνοής

Πώς θεραπεύεται η διαταραχή πανικού;

Συνήθως, για τη θεραπεία της διαταραχής και των κρίσεων πανικού είναι αναγκαία η προσφυγή σε ειδικό ψυχικής υγείας, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολη η αυτοΐασή τους.

Η θεραπεία περιλαμβάνει έναν συνδυασμό ψυχοθεραπευτικών μεθόδων -κατά κύριο λόγο γνωσιακής και συμπεριφορικής κατεύθυνσης- και ήπιας φαρμακευτικής αγωγής (παράλληλη χρήση αγχολυτικών και αντικαταθλιπτικών).

Εντούτοις, για να επιτευχθεί γρηγορότερα η εξομάλυνση των ψυχοσωματικών συμπτωμάτων, είναι αναγκαίες οι αλλαγές στον τρόπο ζωής του ατόμου, όπως η αποφυγή του καπνίσματος, η υιοθέτηση υγιεινής διατροφής, η σωματική άσκηση, η ενασχόληση με ευχάριστες δραστηριότητες και ο έλεγχος της αναπνοής.

Η βασική άσκηση αναπνοής

Η διαχείριση της αναπνοής είναι μία τεχνική μείζονος σημασίας για τα άτομα που υποφέρουν από διαταραχή πανικού.

Η εφαρμογή της τεχνικής τη στιγμή που ο πανικός κάνει την εμφάνισή του, είναι ικανή να ανακόψει τη δυναμική του και να ανακουφίσει το άτομο από τα σωματικά συμπτώματα που το ταλαιπωρούν.

Δείτε πώς μπορείτε να το κάνετε:

  1. Τοποθετήστε το ένα χέρι σας στο στήθος και το άλλο στο στομάχι σας.
  2. Εισπνεύστε αργά και βαθιά από τη μύτη και ταυτοχρόνως, αφήστε το στομάχι σας να φουσκώσει με αέρα. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιήσετε τους πνεύμονές σας, σε όλη τους την έκταση. Παράλληλα, προσπαθήστε να διατηρήσετε στο ελάχιστο την κίνηση του επάνω μέρους του στήθους σας, κάνοντας ομαλές κινήσεις.
  3. Εκπνεύστε από τη μύτη αργά και σταθερά.
  4. Επαναλάβετε τα παραπάνω βήματα με σταθερό ρυθμό. Επιπροσθέτως, προσπαθήστε να παίρνετε οκτώ έως δέκα αναπνοές το λεπτό.
  5. Τέλος, παρακολουθήστε τον ρυθμό της αναπνοής σας και αποφύγετε τις γρήγορες ανάσες.

Συντάκτης: Ευφροσύνη Σπύρου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.