Οι αναπάντητες κλήσεις και τα μηνύματα που δεν απαντώνται ποτέ, είναι ενδείξεις απόρριψης;

Συντάκτης: Ελένη Γκιάτα

Η επικοινωνία μας με άλλους ανθρώπους, μπορεί να γίνεται είτε σε καθημερινή βάση είτε λιγότερο συχνά, με επιλεγμένα άτομα, ανάλογα με το τι εμείς επιλέγουμε, τον χρόνο μας, το πού βρισκόμαστε εκείνη την στιγμή ή με το ποιες είναι οι ανάγκες μας. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι επικοινωνίας: μέσω τηλεφώνου ή μηνυμάτων ή η δια ζώσης, που είναι και η πιο άμεση μορφή επικοινωνίας: όταν συναντάς κάποιον από κοντά και μιλάς απευθείας για το θέμα που σε ενδιαφέρει. 

Όταν ο άλλος/η δεν απαντάει καθόλου ή απαντάει με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά, δηλαδή, μονολεκτικά, με χρονική καθυστέρηση, κλπ. τότε ίσως αυτό είναι σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά.

 

Ο ψυχολόγος Κωνσταντίνος Καρόπουλος κάνει λόγο για το σχεσιακό πλαίσιο επικοινωνίας και τα αναπάντητα μηνύματα/κλήσεις, μη αποκλείοντας και το ενδεχόμενο αντίδρασης με τον ίδιο τρόπο σε επαγγελματικό ή φιλικό επίπεδο επικοινωνίας

Ο ψυχολόγος Κωνσταντίνος Καρόπουλος παραθέτει την άποψή του, την οποία έκανε γνωστή μέσω άρθρου του. Ο Κωνσταντίνος Καρόπουλος, λοιπόν, αναφέρθηκε κατά κύριο λόγο στο σχεσιακό πλαίσιο επικοινωνίας. Σε συμπεριφορές, σχετικές με αναπάντητες κλήσεις, αναπάντητα μηνύματα, κλπ. οι οποίες συναντώνται και στο επαγγελματικό αλλά και στο φιλικό πλαίσιο επικοινωνίας. 

Μερικοί άνθρωποι από δική τους επιλογή δεν απαντούν στις τηλεφωνικές κλήσεις 

Η μοναδική εξαίρεση στον κανόνα είναι όταν ένα άτομο επικοινωνεί με αυτόν τον τρόπο, γιατί έτσι είναι ο χαρακτήρας του κι έτσι εκφράζεται σαν προσωπικότητα. Για παράδειγμα, εάν κάποιος δεν απαντάει ποτέ και σε κανέναν, μπορεί απλά να μην το συνηθίζει, μη θέλοντας να κάνει συνεχή χρήση του κινητού του.

Μία ακόμη περίπτωση, που μπορεί να έχει συμβεί σε όλους μας είναι όταν κάποια/ος, είτε είναι συνάδελφος είτε φίλος, είτε σύντροφος κλπ. δεν απαντάει σχεδόν ποτέ στο τηλέφωνο όταν τον καλέσουμε μέσω τηλεφωνικής κλήσης. Αυτή η τακτική είναι συνήθως μια αρκετά ύποπτη συμπεριφορά, η οποία εφόσον είναι επαναλαμβανόμενο μοτίβο και συνηθίζεται σχεδόν πάντα, τότε πρέπει να μας προβληματίσει.

2 εναλλακτικοί τρόποι επικοινωνίας είναι οι συνηθέστερες μέθοδοι ” αποφυγής”

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Καρόπουλο, ο πρώτος τρόπος που είναι συνήθως ενδεικτικός ό,τι κάποιος μας αποφεύγει είναι όταν καλούμε τηλεφωνικά και αυτός/ή  ποτέ δεν απαντάει εκείνη την στιγμή, αλλά σχεδόν πάντα με καθυστέρηση, 10-15 λεπτών. Ακόμη κι αν το πρόσωπο αυτό δείχνει να έχει καλή διάθεση για να μιλήσει μαζί μας στο τηλέφωνο, βρίσκει συνεχώς μια καλή δικαιολογία ή προφασίζεται λόγους για τους οποίους δεν μπόρεσε να απαντήσει το τηλέφωνο την δεδομένη χρονική στιγμή που έγινε η κλήση από εμάς.

Στην περίπτωση αυτή, εάν ο συνομιλητής θέλει για δικό του λόγο να αποκρύψει από κάποιον την τοποθεσία του, μπορεί να μετακινηθεί, προκειμένου να μην αντιληφθεί ο άλλος στο τηλέφωνο το που βρίσκεται. Για παράδειγμα, δεδομένου ό,τι κάποιος ισχυρίζεται πως βρίσκεται στο γραφείο της δουλειάς του, αλλά ο ήχος που ακούγεται είναι θορυβώδης και δεν συνάδει με χώρο γραφείου, αυτόματα ο άλλος καταλαβαίνει ή υποψιάζεται ότι τον αποφεύγει.

Ένα δεύτερο δείγμα ότι κάποιος μας αποφεύγει είναι στην περίπτωση που καλέσουμε κάποιον/α μέσω τηλεφωνικής κλήσης, δεν μας απαντήσει επί σκοπού και μετά από λίγο αντί να καλέσει πίσω, επικοινωνεί μέσω γραπτού μηνύματος λέγοντας: πως δεν μπόρεσε να απαντήσει  ή  ότι δεν μπορεί να μιλήσει αυτή τη στιγμή. Συνήθως το μήνυμα συνοδεύεται από προτροπή του τύπου να πούμε γραπτά τον λόγο για τον οποίο καλέσαμε στο τηλέφωνο.

Σε αυτή την περίπτωση, δεν υπάρχουν οι χωροταξικές πληροφορίες ούτε ο άλλος μπορεί να καταλάβει με σιγουριά αν εννοεί αυτά που λέει ο συνομιλητής, καθώς η επικοινωνία είναι με γραπτό μήνυμα. Ο άλλος μπορεί να καταφέρει να κερδίσει χρόνο όταν γράφει ένα γραπτό μήνυμα με μορφή κειμένου. 

Όταν κάποιος δεν θέλει να μιλήσει για προσωπικά του δεδομένα δεν απαντά στο τηλέφωνο γιατί συνήθως έχει κάτι να αποκρύψει

Γενικότερα όταν ένα άτομο θέλει να μην φανερώσει κάτι ή δεν επιθυμεί να αναφερθεί σε προσωπικές πληροφορίες, όπως για το πού βρίσκεται, τι κάνει, με ποια/είναι κλπ., τότε αυτό που φοβάται περισσότερο είναι να απαντήσει στην τηλεφωνική κλήση. 

Ο λόγος είναι πως πιθανόν μπορεί να ερωτηθεί από εμάς για κάτι που να μην μπορεί ή ενδεχομένως να μην θέλει να δώσει πληροφορίες. Οπότε, καταφεύγει στο να μην απαντήσει καθόλου ή να απαντήσει μετά από λίγο, επίτηδες, προκειμένου να βάλει σε σκέψεις τον συνομιλητή του. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκει να “κερδίσει έδαφος”, έτσι ώστε να έχει τον χρόνο να βρει γρήγορα έναν πιστευτό λόγο που να αιτιολογεί την συμπεριφορά του.

Οι περιβάλλοντες ήχοι πολλές φορές προδίδουν το ψέμα του συνομιλητή

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες μέσω τηλεφώνου, μέσω των οποίων, μπορούμε να υποθέσουμε ή να καταλάβουμε πότε ο άλλος βρίσκει δικαιολογίες για να μας αποφεύγει ή μας λέει ψέματα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι εάν ο ήχος του περιβάλλοντος ταιριάζει με τον χώρο που θα έπρεπε να βρίσκεται ο άλλος. 

Ο εκνευρισμός του συνομιλητή μπορεί να “κρυφτεί” μέσω γραπτών μηνυμάτων

Οι μη λεκτικοί τρόποι επικοινωνίας, όπως όταν ο συνομιλητής δείχνει εκνευρισμένος, μπορεί να υποτεθεί ό,τι ίσως πλήττει μαζί μας ή καθυστερεί να απαντήσει. Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν εύκολα αντιληπτά από ένα απλό γραπτό μήνυμα. Ο λόγος είναι προφανής: δεν υπάρχει οπτική επαφή για να είναι σίγουρο το πώς συμπεριφέρεται εκείνη την στιγμή που γράφει ο συνομιλητής, με αποτέλεσμα να μην εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα, αλλά μόνο υποθέσεις.

Αν η επικοινωνία γίνει ενόχληση

Υπάρχουν, ακόμη, περιπτώσεις που κάποιος/α δεν απαντά σε μήνυμα ή τηλεφώνημα επί ώρες. Μήπως αυτό, δείχνει κάτι για τον συγκεκριμένο άνθρωπο και θα πρέπει να το σκεφτούμε καλύτερα αν επικοινωνήσουμε ξανά μαζί του; Μήπως βλέπει την επικοινωνία αυτή σαν ενόχληση; Η επικοινωνία για να είναι αποτελεσματική θα πρέπει να είναι με την συγκατάθεση και την διάθεση και των δύο συνομιλητών, όχι μόνο του ενός. Διαφορετικά δεν μιλάμε για αποτελεσματική επικοινωνία. 

Ο ψυχολόγος Κωνσταντίνος Καρόπουλος δίνοντάς μας τροφή για σκέψη και θέλοντας να μας προτρέψει να προβληματιστούμε σχετικά με τέτοιου είδους συμπεριφορές,  καταλήγει στο ότι μπορεί να μην συμβαίνει τίποτα, αλλά μπορεί να συμβαίνουν και πολλά.. 

Η απάντηση ανήκει σε εσάς: Πάντα να σκέφτεστε θετικά! 

Είναι στην επιλογή του καθενός αν θέλει να συναναστρέφεται με άτομα που είναι ειλικρινή απέναντί του ή αν θέλει να απομακρύνει άτομα από την ζωή του με συμπεριφορές που δείχνουν ό,τι τον αποφεύγουν. Σε κάθε περίπτωση, ας σκεφτούμε θετικά: ακόμα και να μην έχουμε στη ζωή μας κάποια άτομα που θα θέλαμε, αυτό γίνεται για καλό μας, γιατί ίσως να μην υπήρξαν εντάξει απέναντί μας. Όταν είσαι ξεκάθαρος και ειλικρινής, θα ήθελες το άλλο άτομο να σε αποφεύγει, ή να επικοινωνεί μαζί σου μόνο όταν το βολεύει;

Πηγή

Συντάκτης: Ελένη Γκιάτα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.