Οδηγώντας τον εαυτό μας στη χαρά

Συντάκτης: Κατερίνα Γαβρίλη, Ψυχολόγος

Οδηγώντας τον εαυτό μας στη χαράΌλοι μας προσπαθούμε καθημερινά με όσα μέσα μας δίνονται για το καλύτερο. Ωστόσο, επειδή η καθημερινότητα συχνά δεν μας επιτρέπει να χαιρόμαστε τις χαρούμενες στιγμές όσο θα θέλαμε, καλό θα ήταν να έχουμε πάντα στο μυαλό μας τα παρακάτω. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε θετικά συναισθήματα για περισσότερο χρόνο στη ζωή μας.

Οδηγός θετικών συναισθημάτων

1. Προσπαθούμε να παρατηρούμε τα γεγονότα που μας συμβαίνουν από μία αποστασιοποιημένη οπτική. Ο ρόλος του παρατηρητή εδώ είναι απαραίτητος για την καλύτερη διαχείριση αρνητικών γεγονότων. Γιατί κάθε φορά που επιτρέπουμε σε οποιοδήποτε αρνητικό συναίσθημα να μας κατακλύσει, είναι αυτονόητο ότι θα προκαλέσουμε πόνο στον εαυτό μας. Σε αυτό το σημείο βέβαια τίθεται το ερώτημα πόσο εθισμένοι είμαστε στο να βιώνουμε αρνητικά συναισθήματα, κάτι που μόνο ο καθένας μέσα του μπορεί να το απαντήσει. Συναισθηματική αποστασιοποίηση από αρνητικές καταστάσεις, λοιπόν, για να βρεθεί ο χώρος να αισθανθούμε περισσότερα θετικά συναισθήματα χαράς και αισιοδοξίας.

2. Απλοποιούμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη ζωή χωρίς να δραματοποιούμε τα γεγονότα. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να σταματήσουμε να την αντιμετωπίζουμε ως μία σκληρή μάχη που θα πρέπει να δίνουμε με άγχος καθημερινά, και να τη δούμε περισσότερο ως παιχνίδι. Θα πρέπει να γίνουμε περισσότερο ανέμελα χαρούμενα παιδιά και λιγότερο σκληροί βιοπαλαιστές ή βασανισμένοι ήρωες. Με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσουμε τον εαυτό μας να σταματήσει να συμπεριφέρεται ως θύμα και να αρχίσει να αντιλαμβάνεται το πραγματικό νόημα της ζωής απολαμβάνοντάς την περισσότερο.

3. Θέτουμε μικρούς, βραχυπρόθεσμους στόχους. Γιατί όταν μία επιθυμία είναι σχετικά εφικτή, τότε το άγχος μας να την υλοποιήσουμε μειώνεται κατακόρυφα. Όσο πιο μακριά κοιτάμε και όσο πιο υψηλούς στόχους θέτουμε, τόσο περισσότερο άγχος και προβλήματα δημιουργούμε στον εαυτό μας. Άλλωστε, η τελειομανία όπως και η ματαιοδοξία συχνά οδηγούν στην κατάθλιψη και μάλιστα στις πιο βαριές μορφές αυτής, όταν το άτομο που θέτει υψηλούς στόχους αποτύχει την επίτευξή τους και βιώσει συναισθήματα απογοήτευσης ή ακόμα και απόρριψης πολλαπλασιάζοντας έτσι τις όποιες ανασφάλειες που ήδη υπάρχουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα προσπαθούμε για το καλύτερο ή ότι δεν θα εξελισσόμαστε. Απλώς θα κάνουμε ένα βήμα τη φορά θέτοντας εφικτούς βραχυπρόθεσμους στόχους.

Οδηγώντας τον εαυτό μας στη χαρά4. Εστιάζουμε μόνο στα θετικά δεδομένα που υπάρχουν στη ζωή μας. Προσπαθούμε, δηλαδή, καθημερινά να αντλούμε χαρά και αισιοδοξία σκεπτόμενοι όλα όσα μας έχουν δοθεί και θα έπρεπε να είμαστε ευγνώμονες γι’ αυτά. Γιατί όσα μπορεί να θεωρούμε εμείς δεδομένα, για κάποιους συνανθρώπους μας μπορεί να είναι ζητούμενα ή ακόμα και απραγματοποίητα όνειρα ζωής, όπως για παράδειγμα η απόκτηση ενός παιδιού, ένας καλός φίλος ή ακόμα και η ίδια μας η υγεία. Αν αρχίσουμε να δίνουμε την αξία που αναλογεί σε όλα όσα θεωρούμε δεδομένα, είναι σίγουρο ότι θα νιώσουμε περισσότερο ευτυχισμένοι.

5. Ακολουθούμε και σεβόμαστε τον εσωτερικό μας βιορυθμό κάνοντας συχνά πράγματα που μας γεμίζουν. Οποιαδήποτε φορά έχουμε δείξει ασέβεια σε αυτόν ή έχουμε αγνοήσει τις ανάγκες του, είναι επιβεβαιωμένο ότι έχουμε πληρώσει τις συνέπειες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Αν όμως επιτρέψουμε στον εαυτό μας να γίνει ο εσωτερικός δάσκαλος που θα μας καθοδηγεί σεβόμενοι πάντα τους χρόνους του και δίνοντάς μας την ευκαιρία να κάνουμε μικρά όμορφα πράγματα που θα μας ευχαριστούν και θα δημιουργούν μέσα μας συναισθήματα ικανοποίησης και πληρότητας, ε τότε είναι σίγουρο ότι θα είμαστε περισσότερο χαρούμενοι και ευτυχισμένοι!

Καλή συνέχεια, λοιπόν, στην προσπάθειά μας προς έναν χαρούμενο εαυτό, ενθυμούμενοι πάντα ότι όλα στη ζωή είναι θέμα επιλογής!

Συντάκτης: Κατερίνα Γαβρίλη, Ψυχολόγος

Influence:

Γεννήθηκα στον Πειραιά στις 17 Μαΐου του 1979 ολοκλήρωσα την πρωτοβάθμια εκπαίδευση…