Ο ρόλος των παραμυθιών στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

«Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, δώσ’ της κλώτσο να γυρίσει παραμύθι να ‘ρχινίσει…». Και κάπως έτσι μεταφερόμαστε στα παιδικά μας χρόνια, τότε που το παραμύθι ήταν η μαγεία της καθημερινότητας, ένα ταξίδι σε πρωτόγνωρα μέρη και μια εμπειρία μοναδική. Σήμερα, όλο και λιγότερα παιδιά απολαμβάνουν την ανάγνωση μιας ιστορίας ή την αφήγηση ενός παραμυθιού από κάποιον μεγαλύτερο. Τα πιο πολλά περνούν το χρόνο τους στην εικονική πραγματικότητα της οθόνης, είτε αυτή λέγεται τηλεόραση, είτε υπολογιστής.

Το παραμύθι όμως εξακολουθεί να υπάρχει και να περιμένει τους μικρούς αναγνώστες να το ανακαλύψουν. Επιπλέον κρύβει πολλά μυστικά για τη διαπαιδαγώγηση του παιδιού και το βοηθάει να αναπτύξει τον χαρακτήρα της μετέπειτα ενήλικης ζωής του. Ποιες είναι όμως όλες αυτές οι επιδράσεις που καθιστούν την αφήγηση τόσο σπουδαία για ένα παιδί;

Ο ρόλος του παραμυθιού στη ζωή ενός παιδιού

Το παραμύθι αποτελεί μία ιδιαίτερη μορφή τέχνης. Όπως ένα γλυπτό, ένας πίνακας ζωγραφικής, μία συναρπαστική ταινία, έτσι και ένα παραμύθι μπορεί να σε συνεπάρει, να σε ταξιδέψει, να σε εμπνεύσει και να σε γοητεύσει! Τα παραμύθια είναι συνυφασμένα με την παιδική ηλικία. Αποτελούν μία από τις πιο διασκεδαστικές δραστηριότητες ενός παιδιού, ειδικά όταν έχει μάθει από μικρό να του διαβάζουν βιβλία και ιστορίες.

Πέρα όμως από μία ευχάριστη ασχολία, ο ρόλος του παραμυθιού είναι μεγάλος. Στόχος των βιβλίων, και ένα παραπάνω αυτών που μιλούν για μαγικές ιστορίες ή για κόσμους που δεν ξέρει κανείς αν υπάρχουν, είναι να γοητεύσει, να διδάξει, να συναρπάσει και να περάσει μηνύματα που υποσυνείδητα καταγράφονται στο μυαλό του παιδιού, το οποίο είναι σαν ένας λευκός, άγραφος χάρτης.

Ποιος είναι όμως ο καλύτερος τρόπος να διαβάσουμε στο παιδί ένα παραμύθι ή να του διηγηθούμε μία ιστορία; Αρχικά, η επιλογή της ώρας είναι σημαντική. Ιδανικά, όταν το παιδί έχει χαλαρώσει από τις υποχρεώσεις της ημέρας διαλέγουμε μαζί του ένα βιβλίο και ξεκινάμε να το διαβάζουμε. Καθόμαστε δίπλα του και μαζί ξεφυλλίζουμε το βιβλίο, κοιτάμε τις εικόνες και διαβάζουμε “δείχνοντας” με το χέρι μας τη γραμμή και τις λέξεις. Έτσι το παιδί, αντιλαμβάνεται τη ροή της ιστορίας και ουσιαστικά “μπαίνει” μέσα στο βιβλίο, αφήνεται στην ανάγνωση και βιάζεται να μάθει: “και μετά;”

Ακόμη, το παραμύθι και η ανάγνωση από μικρή ηλικία στη ζωή ενός παιδιού, του επιτρέπει να αντιληφθεί την έννοια της γραφής και τη σημασία των λέξεων. Έτσι, υποσυνείδητα δεν φοβάται να γράψει τα δικά του κείμενα, αλλά διαβάζει και πιο εύκολα. Ακόμα, αναπτύσσεται η φαντασία του, πράγμα που μελλοντικά μπορεί να το βοηθήσει να αντιμετωπίσει δυσκολίες και προβλήματα ακόμα και ως ενήλικας.

Ας δώσουμε λοιπόν την ευκαιρία στα παιδιά μας να διαβάσουν, να ανακαλύψουν, να ταξιδέψουν, να ονειρευτούν!

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…