Ο κανόνας 80-20 είναι ευρέως γνωστός στον επιχειρηματικό κόσμο. Ισχυρίζεται ότι περίπου το 80% των αποτελεσμάτων προέρχεται από το 20% …
Ο κανόνας 80/20 που θα σου αλλάξει τη ζωή!
Τι είναι ο κανόνας 80/20;
Ο κανόνας 80/20, γνωστός και ως ‘’η αρχή του Παρέτο’’, μας λέει ότι το 80% των αποτελεσμάτων προκύπτουν από το 20% των αιτιών (ή προσπαθειών) σε κάθε περίπτωση.
Στις επιχειρήσεις, ένας στόχος του 80/20 είναι να αναγνωρίσουμε ποιες δραστηριότητες είναι οι πιο παραγωγικές με σκοπό να εστιάσουμε σε αυτές.
Αν και ο κανόνας 80/20 συχνά χρησιμοποιείται στις επιχειρήσεις και την οικονομία, μπορούμε να τον εφαρμόσουμε σε κάθε πεδίο, π.χ. διανομή πλούτου, προσωπικά οικονομικά, συνήθειες, προσωπικές σχέσεις.
Κατανόηση του κανόνα 80/20
Μπορούμε να δούμε τον κανόνα 80/20 σαν απλό αίτιο-αποτέλεσμα. 80% των αποτελεσμάτων προέρχεται από το 20% των αιτιών. Συχνά χρησιμοποιείται για να δείξει ότι το 80% των εσόδων μιας εταιρείας παράγεται από το 20% των πελατών της. Άρα, θα ήταν χρήσιμο να εστιάσει η εταιρεία στο 20% των πελατών που φέρνουν τα περισσότερα έσοδα και να τους εξυπηρετήσει όσο πιο εξατομικευμένα γίνεται για να τους κρατήσει ευχαριστημένους, αλλά και να προσελκύσει νέους πελάτες με παρόμοια χαρακτηριστικά.
Άλλο παράδειγμα από τα σχολεία: ένας μαθητής πρέπει να βρει ποια σημεία της ύλης έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα για το test που θα κάνει και να εστιάσει κυρίως σε αυτά. (Δεν σημαίνει ότι πρέπει να αγνοήσει όλα τα άλλα σημεία- προς αποφυγή παρεξηγήσεων).
Άλλο παράδειγμα πάλι από τις επιχειρήσεις: οι managers χρησιμοποιούν τον κανόνα 80/20 για να βρουν τι προκαλεί τα περισσότερα προβλήματα στα τμήματά τους και τις εταιρείες.
Από πού προήλθε ο κανόνας 80/20
Ο κανόνας 80/20 ή αλλιώς η αρχή του Παρέτο πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε στη μακροοικονομία για να περιγράψει τη διανομή του πλούτου στην Ιταλία στις αρχές του 20ου αιώνα.
Ο Παρέτο ήταν Ιταλός οικονομολόγος (Vilfredo Pareto).
Ο κανόνας του αυτός ξεκίνησε από όταν παρατήρησε ότι το 80% του πλούτου στην Ιταλία άνηκε στο 20% του πληθυσμού.
Παράδειγμα του κανόνα 80/20
Μια φοιτήτρια στο Harvard, η Mary, είχε μια εργασία για το μάθημα της ψηφιακής επικοινωνίας όπου έπρεπε να φτιάξει ένα blog και να μετρήσει την επιτυχία του σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου της. Η Mary σχεδίασε, έφτιαξε και ανέβασε το site. Στα μέσα του εξαμήνου, ο καθηγητής αξιολόγησε τα blogs των φοιτητών. Το blog της Mary, αν και είχε κάποιους επισκέπτες, είχε το λιγότερο traffic(κοινό) σε σχέση με τα blog των συμφοιτητών της.
Κάποια μέρα η Mary έτυχε να διαβάσει για τον κανόνα 80/20, και άρχισε να σκέφτεται πώς θα τον εφαρμόσει στα blog της.
‘’Ξόδεψα πολύ χρόνο, τεχνικές και γραπτές δεξιότητες για να φτιάξω αυτό το blog. Όμως, παρά την πολλή προσπάθειά μου, έχω πολύ λίγο traffic στο blog.’’
Ήξερε ότι ακόμη και αν ένα άρθρο είναι φανταστικό, τι νόημα έχει αν δεν το διαβάσει κανείς;
Η Mary όρισε ως 80% την προσπάθεια δημιουργίας του blog, μαζί με το περιεχόμενό του και το 20% στους επισκέπτες του blog.
Χρησιμοποιώντας webanalytics για το κοινό της, έκανε κάποιες ερωτήσεις:
- Ποιες πηγές είναι το 20% του κοινού μου;
- Ποιο είναι το top 20% του κοινού μου που θέλω να βρω;
- Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του κοινού ως ένα group;
- Μπορώ να επενδύσω περισσότερα χρήματα και προσπάθεια για να ευχαριστήσω το 20% των αναγνωστών;
- Σε όρους content (περιεχομένου), ποια blogposts είναι το top 20% των καλύτερων σε απόδοση/στατιστικά topics;
- Μπορώ να βελτιώσω αυτά τα topics(θέματα) και να έχω ακόμη περισσότερο κοινό από όσο έχω τώρα;
Αποτέλεσμα
Με το να εφαρμόσει τον κανόνα 80/20 στο blog της, η Mary κατάλαβε το κοινό της καλύτερα και εστίασε στο top 20% των αναγνωστών της. Άλλαξε τη δομή και το υλικό του blogτης με βάση τα όσα έμαθε και το traffic στο siteτης αυξήθηκε πάνω από 220%.