Ο καλός συνομιλητής είναι πρώτα σωστός ακροατής

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου

Ο καλός συνομιλητής είναι πρώτα σωστός ακροατήςΈνας καλός ακροατής συχνά αποτελεί κι έναν καλό φίλο, έναν σεβαστό εργαζόμενο ή έναν σύζυγο με κατανόηση. Πόσες φορές όμως έχετε κουνήσει το κεφάλι σας καταφατικά, χωρίς να ακούτε τα λόγια του άλλου; Δεν πρέπει, αν θέλουμε να είμαστε καλοί συνομιλητές και σωστοί ακροατές. Μπορούμε να εξασκηθούμε σε αυτό με τους παρακάτω τρόπους…

Μην αφήνετε την προσοχή σας να αποσπάται από…

…το κινητό, το διαδίκτυο ή το φορητό υπολογιστή σας! Όταν κάποιος προσπαθεί να σας μιλήσει, πρέπει να του δίνετε την αμέριστη προσοχή σας. Μπορεί να μην το καταλαβαίνετε, αλλά σίγουρα το κάνετε, ειδικά στις μικρές και γρήγορες συνομιλίες στην καθημερινότητα σας. Ωστόσο, εάν το πρόσωπο απέναντί σας θέλει να μοιραστεί κάτι σημαντικό ή προσωπικό, σταματήστε αυτό που κάνετε και δείξτε του λίγο σεβασμό. Εάν απενεργοποιήσετε το τηλέφωνό σας ή αν κλείσετε προσωρινά το καπάκι του λαπ τοπ, θα γυρίσετε τα μάτια και το σώμα σας προς το μέρος του, με αποτέλεσμα να τον ακούσετε προσεκτικά.

Μη «χάνεστε» ξαφνικά μέσα στις σκέψεις σας

Πολλοί άνθρωποι λόγω των ανησυχιών ή των υποχρεώσεών τους, «ταξιδεύουν» μέσα στις σκέψεις τους, χωρίς να δίνουν σημασία στο συνομιλητή τους. Οι εκφράσεις τους βρίσκονται εκεί αλλά ο νους τους λείπει. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν σας επιτρέπει να προσέχετε τον άλλο. Καλό είναι να καθαρίσετε το μυαλό σας από άλλες σκέψεις και να επικεντρωθείτε στην ομιλία του άλλου. Μερικοί χρησιμοποιούν το διαλογισμό για να «καθαρίσουν» το μυαλό τους από κάθε άσχετη σκέψη ή άγχος. Ας μη σκεφτόμαστε λοιπόν διαρκώς το παρελθόν ή το μέλλον, αλλά να δώσουμε μια ευκαιρία στο παρόν!

Μην παραφράζετε δηλώσεις… κοιτάξτε βαθύτερα!

Συχνά, «πιανόμαστε» πάνω από τις λέξεις των άλλων και χάνουμε τη βαθύτερη ουσία της συζήτησης. Η αλήθεια βρίσκεται στο ότι μια φράση δεν αντιπροσωπεύει πάντα τις προθέσεις του άλλου. Καλό είναι να κοιτάμε το νόημα κάτω από τις λέξεις και να παρατηρούμε τις εκφράσεις του προσώπου, τον τόνο της φωνής ή τη γλώσσα του σώματός τους. Τι πιστεύετε ότι σκέφτεται ο άλλος στην πραγματικότητα; Παρατηρήστε τη γενικότερη συμπεριφορά του και μην προχωράτε γρήγορα σε αντιπαραθέσεις…

Χρησιμοποιήστε τη γλώσσα του σώματός σας

Ακόμα και ένα κούνημα του κεφαλιού… ενθαρρύνει τον άλλο να συνεχίσει τη συνομιλία μαζί σας! Αν υιοθετήσετε ορισμένες στάσεις και κινήσεις του σώματος, μπορείτε εύκολα να κάνετε τον άλλο να αισθανθεί πιο χαλαρός, πιο αποδεκτός. Μην παραλείπετε να κοιτάτε στα μάτια το συνομιλητή σας, αλλά παράλληλα να αντανακλάτε φιλικότητα και δεκτικότητα. Για παράδειγμα, η επίμονη ματιά μπορεί εύκολα να παρερμηνευτεί σε μια άσχημη κριτική.

Οι ερωτήσεις κάνουν τον καλό συνομιλητή

Οι διευκρινήσεις βοηθούν να καταλάβετε καθαρά το μήνυμα που υποστηρίζει ο συνομιλητής σας. Εκτός από αυτό, οι ερωτήσεις ή οι επιβεβαιώσεις μέσα σε μια συζήτηση μπορούν να σας προσφέρουν περισσότερες πληροφορίες. Πείτε: «Δηλαδή, έτσι δεν είναι;» και περιμένετε ένα απλό «ναι» ή «όχι». Παράλληλα, μπορείτε να διαμορφώσετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τον άλλο και να τον βοηθήσετε να «ανοιχτεί» περισσότερο μαζί σας. Έτσι, θα μπορέσετε να αναπτύξετε πιο ουσιαστικές σχέσεις…

Περιμένετε να ολοκληρώσει ο άλλος το επιχείρημά του

Από μικροί ακούγαμε τη φράση: «Μην μιλάς πάνω στον άλλον!». Όμως, παρόλο που πολλοί θεωρούμε δεδομένη μια τέτοια συμβουλή… την παραβλέπουμε στην καθημερινότητα. Ειδικότερα, συχνά «πνιγόμαστε» από το δίκιο ή από την ανάγκη μας να υποστηρίξουμε αμέσως τη γνώμη μας και δεν περιμένουμε να τελειώσει ο άλλος τη σκέψη του. Κάτι τέτοιο, μας οδηγεί στο να σκεφτόμαστε μόνο τα δικά μας επιχειρήματα. Κάθε άνθρωπος έχει την ανάγκη να εκφραστεί… δώστε του το χρόνο που του αναλογεί.

Ανατροφοδοτήστε τη συζήτηση με το σωστό τρόπο…

Αφήστε τον άλλο να γνωρίζει τι αρχικές σας σκέψεις και αργότερα μοιραστείτε τις σχετικές πληροφορίες, παρατηρήσεις και εμπειρίες σας. Σε καμία περίπτωση μην προχωρήσετε στο γνωστό και ως «κήρυγμα», λέγοντας τη φράση: «Θα έπρεπε…». Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να δίνετε συμβουλές, αλλά ανάλογα με το ποιος είναι απέναντί σας. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ίδια η συνομιλία μεταξύ δύο φίλων και μεταξύ εργοδότη-υπάλληλου.

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.